Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Dominante Verstappen pakt de winst in Suzuka

SI202404070343

Max Verstappen is al vaker de beste geweest in Japan en overheerst opnieuw op het circuit van Suzuka en wint met een voorsprong van ruim 12 seconden op zijn teamgenoot Sergio Perez, die wederom geen stap verkeerd zet en voor Red Bull Racing een één-twee resultaat in de boeken schrijft. De laatste podiumplaats is voor Carlos Sainz, die zich opnieuw de beste Ferrari coureur mag noemen nadat hij in de slotfase Charles Leclerc passeert. In een wedstrijd met heel veel verschillende strategieën en banden issues pakt Lando Norris een vijfde plaats met zijn McLaren. Daarachter werd het in de slotfase nog flink spannend tussen het strijdende drietal Fernando Alonso, George Russell en Oscar Piastri. Aston Martin rijder Alonso blijft zesde voor Russell, die na een remfoutje van Piastri voor de Casio chicane de zevende plaats naar zich toetrekt. De met zijn banden strijdende Lewis Hamilton eindigt als negende voor thuisrijder  Yuki Tsunoda die onder groot gejuich het laatste punt op zijn naam schrijft. De wedstrijd kent twee bedrijven nadat na de eerste start de race werd geneutraliseerd na een crash tussen Alexander Albon en Daniel Ricciardo. Beide rijders stappen ongedeerd uit maar zorgen voor een 25 minuten oponthoud om de bandenstapels weer recht te zetten. Na alweer een prima herstart is er maar één rijder die de wedstrijd overheerst. In ronde 46 schrijft onze landgenoot alweer autosport geschiedenis door op dat moment 3.000 ronden aan de leiding te liggen. Ook de snelste ronde en een extra punt schrijft Verstappen op zijn naam door in de slotfase Sainz te overtreffen. Dit weekend in Japan kan niet beter voor het team en motorleverancier Honda. Op naar het sprintweekend van de Grote Prijs van China op Shanghai International Circuit, een evenement wat op 29 t/m 21 april,na een aantal jaren afwezigheid, weer op het programma staat.

Tekst: Gerrie Hoekstra / PR Verstappen.nl
Foto's: Red Bull

"Het was een erg fijne race", laat Max weten. "Het kritieke punt was om de leiding te houden bij de start. Daarna werd de auto beter en beter gedurende de race. Het had misschien een beetje te maken met dat het bewolkter werd, maar al met al verliep het gewoon erg lekker. De pitstops gingen goed, de strategie was goed, het kon gewoon niet beter. Vorige race hadden we natuurlijk een klein probleem, maar ik ben blij om weer bovenaan te staan."

Vooraf waren er vraagtekens over de racesnelheid van de Red Bull, maar het leverde geen problemen op tijdens de wedstrijd. "De auto voelde een stuk beter aan ten opzichte van de trainingen", laat Max weten. "Ik heb de marges in het begin gepakt en daarna goed op de banden gelet. Op deze baan is het altijd zwaar voor de banden, maar het voelde een stuk comfortabeler dan de rest van het weekend. We hebben de juiste aanpassingen gedaan. De laatste stint op de harde band ging erg goed, maar we hadden er maar één setje van. We hadden niet verwacht dat het vandaag zo warm zou worden. De weersverwachting is de afgelopen dagen heel snel omgeslagen, dus dan is het altijd moeilijk om in te schatten welke banden je nodig hebt."

Max start op pole met naast hem teamgenoot Sergio Perez. Achter hen staan Lando Norris en Carlos Sainz. Bij het doven van de lampen is Max goed weg. Hij pakt gelijk de leiding voor de rest van het veld. Achterin gaat het mis tussen Alexander Albon en Daniel Ricciardo. Bij het uitkomen van bocht twee raken de heren elkaar en belanden ze in de bandenstapel. Beiden zijn gelukkig ongedeerd. De crash heeft een rode vlag tot gevolg, waardoor er opnieuw gestart moet worden. Een aantal coureurs maken gebruik van de rode vlag om banden te wisselen. De Red Bulls blijven op de mediums. Ferrari kiest voor een nieuwe set mediums onder de auto’s van Sainz en Leclerc.

Wanneer de rode lichten voor de tweede keer uit gaan, heeft Max opnieuw een goede start en neemt hij de leiding voor Perez. Norris, Sainz en Alonso completeren de top vijf. George Russell en Lewis Hamilton, die naar de harde band zijn gewisseld, zakken iets terug naar P8 en P10.

Aan het einde van ronde zeventien is het tijd voor Max om naar binnen te gaan. De raceleider heeft een mooie voorsprong opgebouwd en verliest daardoor maar twee posities. Nog in Max’ outlap passeert hij Russell, waardoor hij de tweede positie overneemt. In ronde 21 is ook Leclerc prooi voor Verstappen. Op het rechte stuk gaat Max buitenom voorbij aan de Monegask, waardoor hij weer aan de leiding gaat.

Sainz is bezig met een opmars na zijn pitstop. Hij haalt in een oogwenk beide Mercedessen in en kijkt na 22 rondes op tegen een achterstand van zeven seconden ten opzichte van Norris. De Brit is terugverwezen naar een vierde positie door Perez, die in de laatste chicane een uitremactie plaatst en daarmee de derde positie binnenhaalt.

In ronde 26 zit Perez op de kont van Leclerc. De Monegask maakt een foutje, waardoor hij wat wijd schiet. Daarmee geeft hij de tweede plek cadeau aan Perez. Aan het einde van de ronde gaat Leclerc naar binnen voor de harde band. Bij het naar buiten rijden blijft hij nipt voor Russell, die een ronde later een positie verliest aan Norris.

Na dertig rondes heeft de regerend wereldkampioen meer dan tien seconden voorsprong op zijn teamgenoot Perez. De Mexicaan heeft een keurige voorsprong van vijf seconden op Sainz, die op P3 ligt. Alonso en Piastri completeren de top vijf.

In ronde 35 maakt Max zijn tweede en laatste pitstop van de race. Het is een vliegensvlugge stop van 2.0 seconden. Hij komt op de tweede plaats terug, achter Sainz die nog een stop moet maken. Perez heeft een ronde eerder zijn banden gewisseld en is teruggevallen op de vierde plek, achter Leclerc. Lang duurt dat niet, want in ronde 36 is de teamgenoot van Max alweer voorbij aan de Ferrari. Sainz gaat in ronde 37 naar binnen, waardoor de Red Bulls weer op de eerste twee posities liggen. De Spanjaard valt terug naar de zevende plek.

In ronde 42 is er kortstondig een gele vlag in sector twee. Logan Sargeant schiet door in de grindbak, maar weet er uit te komen. Hij valt door het incident terug naar de laatste plaats.

Vooraan rijdt Max weg en weet hij een nieuwe mijlpaal te bereiken. Hij rijdt zijn 3000ste ronde aan de leiding van een Formule 1-race. Een paar rondes later is het nog meer feest voor Verstappen en Red Bull. Max wint zijn derde race van het seizoen en zijn 57ste uit zijn carrière. Ook pakt hij het extra puntje voor de snelste raceronde. Het is tevens ook de derde een-twee voor Red Bull dit seizoen, na een goede race van Perez. Sainz maakt het podium compleet, na inhaalacties op Norris (P5) en Leclerc (P4) in de laatste tien rondes van de race.

Uitslag:

1. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) 53 ronden in 1:54:23.566 (26 pnt)
2. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) +12.535s (18 pnt)
3. Carlos Sainz (Ferrari) +20.866s (15 pnt)
4. Charles Leclerc (Ferrari) +26.522s (12 pnt)
5. Lando Norris (McLaren Mercedes) +29.700s (10 pnt)
6. Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +44.272s (8 pnt)
7. George Russell (Mercedes) +45.951s (6 pnt)
8. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) +47.525s (4 pnt)
9. Lewis Hamilton (Mercedes) +48.626s (2 pnt)
10. Yuki Tsunoda (RB Honda RBPT) +1 ronde (1 pnt)

SI202404070335

11. Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) +1 ronde
12. Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) +1 ronde
13. Kevin Magnussen (Haas Ferrari) +1 ronde
14. Valtteri Bottas (Kick Sauber Ferrari) +1 ronde
15. Esteban Ocon (Alpine Renault) +1 ronde
16. Pierre Gasly (Alpine Renault) +1 ronde
17. Logan Sargeant (Williams Mercedes) +1 ronde
NC. Zhou Guanyu (Kick Sauber Ferrari) DNF
NC. Daniel Ricciardo (RB Honda RBPT) DNF
NC. Alexander Albon (Williams Mercedes) DNF

Stand:
1. Max Verstappen (NED) 77
2. Sergio Perez (MEX) 64
3. Charles Leclerc (MON) 59
4. Carlos Sainz (ESP) 55
5. Lando Norris (GBR) 37
6. Oscar Piastri (AUS) 32
7. George Russell (GBR) 24
8. Fernando Alonso (ESP) 24
9. Lewis Hamilton (GBR) 10
10. Lance Stroll (CAN) 9
11. Yuki Tsunoda (JPN) 7
12. Oliver Bearman (GBR) 6
13. Nico Hulkenberg (GER) 3
14. Kevin Magnussen (DEN) 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet