Diversen: Raimon Bos wint Supercup National Hotrods Raceway Venray
Een ontzettend populaire klasse met de verkeerde benaming zoals het Engelse vakblad Racecar engineering deze tak van autosport omschreef. Daardoor ontstaat er bij het grote publiek weleens wat verwarring want dragwedstrijden worden in Amerika door National Hotrod Organisation georganiseerd terwijl dit type auto’s ook nog niet eens onder hun paraplu valt. En ook in de NASCAR-wereld heeft men wat moeite met de naamgeving. Het wordt stockcar is hier ook taboe. Racecar engineering dat hoofdzakelijk op veel autosport techniek in de F1, NASCAR, WEC, Indycar en FE gericht is besteedde bijna 10 pagina’s met een fraaie technische achtergrond aan deze klasse die in Nederland ook op verschillende oval banen zoals Raceway Venray, Posterholt en Ter Apel te zien is.
De Hotrods een prachtige raceklasse op de short ovals. In het buitenland een mooi opleidingstraject voor het grote werk.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Raimon Bos wint Supercup National Hotrod op Raceway Venray
De Hotrods in Nederland rijden op verschillende lokale ovals en je zou het met een betaalbare toerwagenklasse kunnen vergelijken. Mocht je ooit plannen hebben om richting het grotere oval werk te gaan dan is dit een ideale omgeving om mee te beginnen. Maar voor een nieuwe auto moet je zowel in de VS als GB al snel U$ neertellen. Voordeel is natuurlijk wel dat je met zo’n silhouette body jaren kunt racen. Vooral in Engeland wordt bijv. gebruik gemaakt van een 2.0L Ford Duratec of Vauxhall XE Redtop motoren waarvan de prijs tussen 8000 en 12.000 Britse ponden bedraagt. De Vauxhall-motoren schijnen in Engeland inmiddels al wat schaarser geworden te zijn. Het is ook een speciale techniek van racen. Je moet hem ook niet als een circuitauto opbouwen want dan hang je snel in de hekken zegt de Britse constructeur Simon Smith. Een andere interessante opmerking kwam 2018 Europees Kampioen Shane Bland: “Met een krachtige motor kun je veel tijd verspillen. Snel voor drie ronden maar de banden zullen het niet tolereren.” Silhouette bodies voor deze klasse zijn in diverse varianten aanwezig. Zowel Ford en Ginetta houden er zich in Engeland zelfs officieel of via de achterdeur mee bezig. Maar behalve deze twee zijn er genoeg varianten beschikbaar zoals bijv. die van BMW, Opel en Peugeot.
John Bosch en Nico Storb in gevecht op de korte oval van Raceway Venray.
Op Raceway Venray vond gisteren de Supercup plaats. Daar gingen twee manches aan vooraf. De eerste manche leverde een overwinning op voor Raimon Bos gevolgd door Johan Sanders en de Duitser Tim Dreschel. In de tweede manche ging de overwinning naar Jeroen Curvers gevolgd In de tweede manche ging de overwinning naar Jeroen Curvers gevolgd door Nico Storb. En daarna uiteraard gevolgd door de grote Supercupfinale.
Raimon Bosch kreeg de overwinning toegewezen nadat de auto van de oorspronkelijke winnaar Jeffrey van Zwiep werd afgekeurd.
Die begon al met een flinke klapper tussen de BMW Silhouettes van Pieter van Logten en Nico Storb waardoor de wedstrijd tijdelijk onderbroken moest worden. Daarna volgde de herstart waarin Jeffrey Zwiep eigenlijk ongenaakbaar was in een wedstrijd waarin zich wat minder positiewisselingen voordeden. De bolide van Zwiep werd achteraf door de TC afgekeurd waardoor de overallzege uiteindelijk naar Raimon Bos ging terwijl John Sanders en John van de Bosch resp. als tweede en derde werden geklasseerd. Jammer van de diskwalificatie maar Hotrods zijn zeker het aanschouwen waard.
De crash van Storb en Van Logten in beeld gebracht.
Beide auto's raken elkaar op de back straight en de gebroken voorwielophanging van Storb drukt van Logten duidelijk naar links.
Daardoor gaan beide bolides nog harder richting het beton.
Contact met het harde beton is onvermijdelijk.
Einde wedstrijd voor beiden. Van Logten heeft de deur al verwijderd. Beide rijders ongedeerd.
De Hotrods een prachtige raceklasse op de short ovals. In het buitenland een mooi opleidingstraject voor het grote werk.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Raimon Bos wint Supercup National Hotrod op Raceway Venray
De Hotrods in Nederland rijden op verschillende lokale ovals en je zou het met een betaalbare toerwagenklasse kunnen vergelijken. Mocht je ooit plannen hebben om richting het grotere oval werk te gaan dan is dit een ideale omgeving om mee te beginnen. Maar voor een nieuwe auto moet je zowel in de VS als GB al snel U$ neertellen. Voordeel is natuurlijk wel dat je met zo’n silhouette body jaren kunt racen. Vooral in Engeland wordt bijv. gebruik gemaakt van een 2.0L Ford Duratec of Vauxhall XE Redtop motoren waarvan de prijs tussen 8000 en 12.000 Britse ponden bedraagt. De Vauxhall-motoren schijnen in Engeland inmiddels al wat schaarser geworden te zijn. Het is ook een speciale techniek van racen. Je moet hem ook niet als een circuitauto opbouwen want dan hang je snel in de hekken zegt de Britse constructeur Simon Smith. Een andere interessante opmerking kwam 2018 Europees Kampioen Shane Bland: “Met een krachtige motor kun je veel tijd verspillen. Snel voor drie ronden maar de banden zullen het niet tolereren.” Silhouette bodies voor deze klasse zijn in diverse varianten aanwezig. Zowel Ford en Ginetta houden er zich in Engeland zelfs officieel of via de achterdeur mee bezig. Maar behalve deze twee zijn er genoeg varianten beschikbaar zoals bijv. die van BMW, Opel en Peugeot.
John Bosch en Nico Storb in gevecht op de korte oval van Raceway Venray.
Op Raceway Venray vond gisteren de Supercup plaats. Daar gingen twee manches aan vooraf. De eerste manche leverde een overwinning op voor Raimon Bos gevolgd door Johan Sanders en de Duitser Tim Dreschel. In de tweede manche ging de overwinning naar Jeroen Curvers gevolgd In de tweede manche ging de overwinning naar Jeroen Curvers gevolgd door Nico Storb. En daarna uiteraard gevolgd door de grote Supercupfinale.
Raimon Bosch kreeg de overwinning toegewezen nadat de auto van de oorspronkelijke winnaar Jeffrey van Zwiep werd afgekeurd.
Die begon al met een flinke klapper tussen de BMW Silhouettes van Pieter van Logten en Nico Storb waardoor de wedstrijd tijdelijk onderbroken moest worden. Daarna volgde de herstart waarin Jeffrey Zwiep eigenlijk ongenaakbaar was in een wedstrijd waarin zich wat minder positiewisselingen voordeden. De bolide van Zwiep werd achteraf door de TC afgekeurd waardoor de overallzege uiteindelijk naar Raimon Bos ging terwijl John Sanders en John van de Bosch resp. als tweede en derde werden geklasseerd. Jammer van de diskwalificatie maar Hotrods zijn zeker het aanschouwen waard.
De crash van Storb en Van Logten in beeld gebracht.
Beide auto's raken elkaar op de back straight en de gebroken voorwielophanging van Storb drukt van Logten duidelijk naar links.
Daardoor gaan beide bolides nog harder richting het beton.
Contact met het harde beton is onvermijdelijk.
Einde wedstrijd voor beiden. Van Logten heeft de deur al verwijderd. Beide rijders ongedeerd.