Formule E: Maximilian Günther staat Nissan-feestje in de weg bij Formule E-première in Tokio
Maximilian Günther behaalde voor Maserati de overwinning in Tokio
Nissan-rijder Oliver Rowland leek vanaf de pole-position bij de Tokio E-Prix uitstekende kansen te hebben op de thuiszege, maar uiteindelijk was het de Duitser Maximilian Günther die voor MSG Maserati met de juiste strategie de leiding veroverde en zo zijn vijfde overwinning in de Formule E binnenhaalde. Rowland eindigde op de tweede plaats, voor titelverdediger Jake Dennis. Robin Frijns reed de hele race in de top tien, maar verloor in de slotfase terrein door een aanrijding van Norman Nato, die daarvoor een tijdstraf kreeg. Frijns sloot de race als achtste af. Nyck de Vries viel voortijdig uit.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E
Oliver Rowland behaalde de pole-position
Oliver Rowland bezorgde Nissan bij de thuisrace de pole-position. In het laatste kwalificatieduel reed de Brit een tijd van 1:19,023 minuten en was daarmee 0,021 seconde sneller dan de Duitser Maximilian Günther (Maserati). Edoardo Mortara (Mahindra) en Sérgio Sette Câmara (ERT) kwalificeerden zich op de tweede startrij, voor titelverdediger Jake Dennis (Andretti) en Mitch Evans (Jaguar). Pascal Wehrlein (Porsche) start als zesde, Nico Müller (ABT Cupra) als zevende. António Félix da Costa (Porsche), de teruggezette Mitch Evans (Jaguar) en Robin Frijns (Envision) completeren de top tien. Nyck de Vries (Mahindra) behaalde de twaalfde startplaats.
Voor de race staan er 33 ronden op het 2,585 kilometer lange stratencircuit op het programma. Rowland komt goed weg, Mortara pakt de tweede plaats op weg naar de eerste bocht. Günther is derde.De beginfase levert geen problemen op. Frijns wint al twee posities ten koste van Müller en Evans, De Vries is twaalfde. In de vierde ronde passeert Frijns Sette Câmara en Félix da Costa en schuift daarmee op naar de zesde plaats. In de vijfde ronde activeren de eerste rijders de ‘attack mode’, maar vooral achterin het veld.
Start van de eerste Formule E-race in Japan
In de zesde ronde crasht Jake Hughes in bocht 15, wat tot een gele vlag leidt. Een ronde later verliest Frijns een plek aan Félix da Costa en is daarmee zevende. In het algemeen lijkt inhalen lastig, het hele veld blijft dicht bij elkaar zonder dat er teveel actie is. In de negende ronde ging Wehrlein als eerste uit de kopgroep buitenom voor de ‘attack mode’, wat mogelijk was omdat teamgenoot Félix da Costa hem van achteren dekking verleende. De Vries haalt ook in de negende ronde extra vermogen. In de elfde ronde activeert leider Rowland, Mortara en Félix da Costa hun ‘attack mode’. Daardoor kan Günther de tweede plaats van Mortara overnemen. McLaren beleeft een race om te vergeten: in de twaalfde ronde rijden zowel Bird als Hughes de pits in.
In de twaalfde ronde raakten Daruvala en Vandoorne elkaar, een ronde later haalde Rowland nog een keer extra ‘attack mode’, waardoor Maximilian Günther de leiding overneemt. Een ronde later haalt Günther extra vermogen en valt daarmee weer terug achter Rowland en Mortara. Een halve ronde later pakt Günther de tweede plek van Mortara en opent de aanval op Rowland. In de 17e ronde passeert Félix da Costa Jake Dennis en verovert zo de vijfde plaats. Dennis is de enige uit de kopgroep die nog niet de ‘attack mode’ gebruikt heeft. Frijns doet dat in de 18e ronde, terwijl Evans crasht en de linker frontpartij van zijn auto zwaar beschadigt. Wehrlein en Dennis strijden zij aan zij, Wehrlein valt terug, waardoor Frijns kan profiteren en de zevende plaats pakt.
Maximilian Günther reed strategisch naar de eerste plaats
Halverwege leidt Rowland voor Günther, Mortara, Félix da Costa, Dennis, Nato, Frijns, Wehrlein, Sette Câmara en Müller. Voor Nyck de Vries is de race in ronde 18 ten einde, ook Di Grassi staakt de strijd. In de 20e ronde komt de safety-car de baan op vanwege de brokstukken op de baan van de auto van Evans, net nadat Dennis zijn ‘attack mode’ geactiveerd heeft. De race wordt in de 23e ronde weer vrijgegeven. Rowland loopt een beetje uit op Günther, Dennis gaat direct buitenom om voor de tweede keer zijn ‘attack mode’ te activeren.
Frijns haalt in de 24e ronde voor de tweede maal extra vermogen. In de 25e ronde passeert Günther Rowland en neemt daarmee de leiding over. De Duitser moet nog een keer extra vermogen activeren, net als Mortara, die op de derde plaats rijdt. Günther slaat een gaatje, wat een mogelijkheid zou zijn om zonder verlies de lijn buitenom voor de ‘attack mode’ te rijden. Dat doet Günther in de 28e ronde, inderdaad zonder dat Rowland hem passeert. Daarmee lijkt de weg naar de overwinning voor de Duitser vrij. Mortara, die op de derde plaats rijdt, heeft zelfs nog vier minuten ‘attack mode’ over, maar wil nog niet buitenom, omdat hij Félix da Costa direct achter zich heeft. Uiteindelijk gaat Mortara in de 30e ronde voor het extra vermogen, waarmee hij terugvalt naar de vijfde plaats achter Félix da Costa en Dennis. Van de wedstrijdleiding komt het bericht dat de race met twee ronden verlengd wordt tot 35 ronden.
Frijns verliest in de 32e ronde zijn voorvleugel als Nato instuurt en valt terug van de zevende naar de tiende plaats. Félix da Costa probeert het in de 33e ronde bij Rowland, maar zonder succes. Integendeel zelfs, want Dennis passeert de Portugees en verovert de derde plaats. Nato krijgt vijf seconden tijdstraf voor de aanrijding met Frijns. In de laatste ronde houdt Rowland de druk op Günther, maar de Duitser verdedigt met alles wat hij in huis heeft en rijdt zo de overwinning naar huis, voor Rowland, Dennis, Félix da Costa, Wehrlein, Mortara, Müller, Cassidy, Frijns en Sette Câmara.
Direct na de race komt het bericht dat Mortara wordt gediskwalificeerd vanwege te hoog energieverbruik, zodat Müller, Cassidy, Frijns en Sette Câmara nog een plek opschuiven en Sacha Fenestraz als tiende het laatste WK-punt binnenhaalt.
Porsche-rijder Wehrlein, dit keer in het roze, neemt de leiding in de WK-stand over