Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Vernieuwde Peugeot 9X8, nu met achtervleugel, debuteert in FIA WEC Imola

240325 Peugeot 1

In juli 2021 verraste Peugeot met de onthulling van een hypercar zonder achtervleugel voor de geplande deelname aan het FIA WEC vanaf halverwege het seizoen 2022, maar in de praktijk bleken er toch teveel nadelen aan het concept te zitten. Weliswaar resulteerde de WEC-seizoensstart van begin deze maand in Qatar in een podiumplaats, maar vanaf de volgende race, op 21 april in Imola, zet Peugeot een flink gewijzigde versie van de 9X8 in, nu inclusief achtervleugel over de volle breedte van de auto.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Peugeot


Hoewel de achtervleugel uiteraard het meest in het oog springende detail van de nieuwe versie van Peugeots lange-afstandsraceauto is, gaan de veranderingen ten opzichte van het vorige model nog een flink stuk verder. “In totaal is zo’n 90 tot 95 procent van het aerodynamisch oppervlak van de auto anders”, verklaarde technisch directeur Olivier Jansonnie tijdens de online-presentatie van de nieuwe auto op maandagochtend.

240325 Peugeot 2

Aanvankelijk had Peugeot gekozen voor banden die zowel op de voor- als op de achteras 31 centimeter breed waren, wat ooit ook zo was opgenomen in het oorspronkelijke technisch reglement voor de hypercars. Later werd dit in het reglement aangepast, met de mogelijkheid om achter bredere banden te monteren, maar Peugeot bleef bij het initiële concept, wat in de praktijk op de meeste circuits echter niet effectief genoeg bleek om het maximale uit de banden te halen. In de nieuwe specificatie heeft de Peugeot voorbanden van 29 cm breed en achterbanden van 34 cm breed, waarmee de specificatie identiek is met die van de andere auto’s in het hypercar-veld van het FIA WEC. De aerodynamica van de auto is aangepast aan deze andere bandenspecificatie, met meer gewicht op de achteras.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet