Indycar: Alex Palou wint U$ 1 miljoen Challenge op de Thermal Club. VeeKay direct uitgeschakeld. Happy Few Show of veredelde bandentest?
Regerend Indycar kampioen Alex Palou schreef de U$ 1 miljoen Challenge op de Thermal Club op zijn naam in een toch wel enigszins teleurstellende voorstelling voor de Happy Few waarbij de Fans en het grote publiek werden uitgesloten. Het regende op de social media dan ook behoorlijk wat kritiek. Zeker in een land waar nogal wat sociale ongelijkheid heerst zoals de boze fans het zelf n.b. op de sociale media omschreven. Een vorm van overdreven marketing of een gebrek aan creativiteit voor een veredelde Firestone bandentest? VeeKay werd direct bij een startincident uitgeschakeld. In ieder geval geen evenement voor de geschiedenisboeken.
De teams hadden de afgelopen dagen al uren op de Thermal Club getest. Bij de wedstrijd had men eerder het idee dat dit een verplicht nummer voor de Happy Few was. Zeker omdat de fans zich ook nog eens buitengesloten voelden.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou wint U$ 1 miljoen Challenge op de Thermal Club.VeeKay direct uitgeschakeld.Happy Few Show of veredelde bandentest?
Het was voor Indycar beter geweest dat men dit evenement op een voor de fans toegankelijke locatie had georganiseerd. Een niet voor het kampioenschap tellende wedstrijd zoals vroeger was een betere optie geweest dan deze veredelde bandentest. Rinus VeeKay werd al direct bij een start incident uitgeschakeld en kon geen aansprak meer op een deel van de grote prijzenpot maken. Misschien moet Indycar toch eens bij de collega´s van NASCAR in de leer gaan want die weten wel hoe dat men een showevent voor de fans moet organiseren. Je kunt je afvragen of een dergelijk formaat wel van deze tijd is. Gezien de grote hoeveelheid prijzengeld bleef ``The Big One`` gelukkig uit want dit was iets waar sommige insiders gezien de geschiedenis met Dan Wheldon op de Las Vegas Motor Speedway 2011 best wel een beetje angst voor hadden.
Wil Indycar er voor de fans een echt showevent maken dan is er nog een lange weg te gaan.
Heat 1 The Thermal Club
Direct bij de start ging het direct mis door een actie van Scott Dixon die op zijn beurt Grosjean aantikte. Een actie waarbij Rinus VeeKay direct werd uitgeschakeld. Zijn deelname was al over nog voor dat de wedstrijd eigenlijk al echt begonnen was. ``Dit is niet het type racen waarvoor ik naar Indycar gekomen ben`` aldus Grosjean. Dixon werd voor dit incident direct met een ´´drive-through ´ bestraft. Na het incident in de openingsronde bestond de Top 6 uit Rosenqvist, McLaughlin, Newgarden, Lundgaard, Canapino en Colton Herta die nieuwkomer Nolan Siegel op zijn start had. In de achterhoede wist Will Power Sting Ray Robb en Kyle Kirkwood te verschalken. De Top 6 bestond uit Felix Rosenqvist, Scott McLaughlin, Josef Newgarden, Christian Lundgaard, Agustin Canapino en Colton Herta. Ondanks de schade die Christian Lundgaard (Chip Ganassi Racing) bij het startincident opliep wist hij de heat als vierde te beëindigen. Ondanks een zevende plek was het voor debutant Nolan Siegel (Dale Coyne Racing) een schitterend debuut.
Nolan Siegel, Santino Ferrucci, Will Power, Kyle Kirkwood, Sting Ray Robb, Scott Dixon, Rinus VeeKay en Romain Grosjean werden in deze heat uitgeschakeld.
Heat 2 The Thermal Club
De start van de tweede heat kende geen problemen en gingen de beide Ganassi-auto´s van Alex Palou en Marcus Armstrong direct aan de leiding. De volgorde na de eerste ronde bedroeg Palou, Armstrong, Rahal, Lundqvist, Blomqvist en Pietro Fittipaldi. In de derde ronde moest Tom Blomqvist zijn zesde plek aan McLaren-coureur Alexander Rossi prijsgeven. Zowel Rossi als zijn McLaren-teamgenoot Pat O´Ward beschikten na zes ronden over nog maar weinig overtake secondes. De tweede wedstrijd leverde met Palou en Armstrong een dubbeloverwinning voor het team van Ganassi Racing op. Daarachter volgden Rahal, Lundqvist, Fittipaldi, Rossi. O´Ward was overigens de enige Chevrolet-coureur in dit gezelschap die de sprong naar de Finale wist te behalen. O´Ward, Blomqvist, Illott, Rasmussen, Simpson, Ericsson en Braun haalden de Finale niet.
Tweede plek voor Scott McLaughlin
Finale
Zoals afgelopen vrijdag in de preview omschreven bestond de finale uit twee gedeeltes van elk tien ronden. In de finale bevonden zich één auto van Andretti Autosport, drie van Rahal Letterman Racing, twee van Team Penske, één van Meyer Shank Racing, één van Juncos Hollinger Racing en één van McLaren. In de break mocht er brandstof bij getankt worden. Naar verwachting zou bandenslijtage mogelijk een grote rol in de wedstrijd gaan spelen. Een vlekkeloze start in het eerste gedeelte waarbij Palou en McLaughlin direct de leiding namen waarbij Rosenqvist iets was teruggevallen. Daarachter volgden Armstrong, Newgarden, Lundqvist, Rahal, Fittipaldi, Lundgaard, Rossi, Canapino en Lundgaard. In de eerste vijf ronden van de heat deden zich weinig veranderingen voor. Iedereen leek op zijn banden te besparen alsmede de push-to-pass.
Na 10 ronden bedroeg de volgorde aan de finish: Palou, McLaughlin, Rosenqvist, Armstrong, Newgarden, Lundqvist, Lundgaard, Rossi, Canapino, Herta, Fittipaldi, Rahal(op 2 ronden achterstand) Uiteindelijk gingen er voor de finale slechts 10 auto´s van start omdat Rahal met een mechanisch probleem moest opgeven terwijl Pietro Fittipaldi werd gediskwalificeerd omdat hij voor te weinig brandstof had geopteerd.
Slotfinale
Bij de Finale nam Palou opnieuw de leiding gevolgd door McLaughlin, Rosenqvist, Rossi, Armstrong, Newgarden, Lundqvist, Rossi, Herta, Lundgaard, Canapino. Na twee ronden beschikte Palou al over een voorsprong van meer dan 1.7 secs. voorsprong op McLaughlin en Rosenqvist. In de R14 zorgde Colton Herta voor een fraaie uitremmanoeuvre op Linus Lundqvist. Vervolgens probeerde de Andretti Autosport-coureur bij Marcus Armstrong in de aanval te gaan en slaagde daar drie ronden voor het einde in.
Ganassi-coureur Alex Palou ging met flinke zak geld naar huis. McLaren baas Zak Brown heeft zich waarschijnlijk eens flink in zijn handen gewreven vanwege de contractbreuk van de Spanjaard met McLaren.
Uitslag U$ 1 miljoen Challenge The Thermal Club.
1. Alex Palou Dallara Honda
2. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 5,729 secs.
3. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 9.4787 secs.
4. Colton Herta Dallara Honda + 13.1125 secs.
5. Marcus Armstrong Dallara Honda + 15.0938 secs.
6. Linus Lindqvist Dallara Honda + 16.1064 secs.
7. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 16.593 secs.
8. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 17.6675 secs.
9. Christian Lundgaard Dallara Honda + 19.7073 secs.
10. Agustin Canapini Dallara Chevrolet + 20.4100 secs.
De teams hadden de afgelopen dagen al uren op de Thermal Club getest. Bij de wedstrijd had men eerder het idee dat dit een verplicht nummer voor de Happy Few was. Zeker omdat de fans zich ook nog eens buitengesloten voelden.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Indycar
Alex Palou wint U$ 1 miljoen Challenge op de Thermal Club.VeeKay direct uitgeschakeld.Happy Few Show of veredelde bandentest?
Het was voor Indycar beter geweest dat men dit evenement op een voor de fans toegankelijke locatie had georganiseerd. Een niet voor het kampioenschap tellende wedstrijd zoals vroeger was een betere optie geweest dan deze veredelde bandentest. Rinus VeeKay werd al direct bij een start incident uitgeschakeld en kon geen aansprak meer op een deel van de grote prijzenpot maken. Misschien moet Indycar toch eens bij de collega´s van NASCAR in de leer gaan want die weten wel hoe dat men een showevent voor de fans moet organiseren. Je kunt je afvragen of een dergelijk formaat wel van deze tijd is. Gezien de grote hoeveelheid prijzengeld bleef ``The Big One`` gelukkig uit want dit was iets waar sommige insiders gezien de geschiedenis met Dan Wheldon op de Las Vegas Motor Speedway 2011 best wel een beetje angst voor hadden.
Wil Indycar er voor de fans een echt showevent maken dan is er nog een lange weg te gaan.
Heat 1 The Thermal Club
Direct bij de start ging het direct mis door een actie van Scott Dixon die op zijn beurt Grosjean aantikte. Een actie waarbij Rinus VeeKay direct werd uitgeschakeld. Zijn deelname was al over nog voor dat de wedstrijd eigenlijk al echt begonnen was. ``Dit is niet het type racen waarvoor ik naar Indycar gekomen ben`` aldus Grosjean. Dixon werd voor dit incident direct met een ´´drive-through ´ bestraft. Na het incident in de openingsronde bestond de Top 6 uit Rosenqvist, McLaughlin, Newgarden, Lundgaard, Canapino en Colton Herta die nieuwkomer Nolan Siegel op zijn start had. In de achterhoede wist Will Power Sting Ray Robb en Kyle Kirkwood te verschalken. De Top 6 bestond uit Felix Rosenqvist, Scott McLaughlin, Josef Newgarden, Christian Lundgaard, Agustin Canapino en Colton Herta. Ondanks de schade die Christian Lundgaard (Chip Ganassi Racing) bij het startincident opliep wist hij de heat als vierde te beëindigen. Ondanks een zevende plek was het voor debutant Nolan Siegel (Dale Coyne Racing) een schitterend debuut.
Nolan Siegel, Santino Ferrucci, Will Power, Kyle Kirkwood, Sting Ray Robb, Scott Dixon, Rinus VeeKay en Romain Grosjean werden in deze heat uitgeschakeld.
Heat 2 The Thermal Club
De start van de tweede heat kende geen problemen en gingen de beide Ganassi-auto´s van Alex Palou en Marcus Armstrong direct aan de leiding. De volgorde na de eerste ronde bedroeg Palou, Armstrong, Rahal, Lundqvist, Blomqvist en Pietro Fittipaldi. In de derde ronde moest Tom Blomqvist zijn zesde plek aan McLaren-coureur Alexander Rossi prijsgeven. Zowel Rossi als zijn McLaren-teamgenoot Pat O´Ward beschikten na zes ronden over nog maar weinig overtake secondes. De tweede wedstrijd leverde met Palou en Armstrong een dubbeloverwinning voor het team van Ganassi Racing op. Daarachter volgden Rahal, Lundqvist, Fittipaldi, Rossi. O´Ward was overigens de enige Chevrolet-coureur in dit gezelschap die de sprong naar de Finale wist te behalen. O´Ward, Blomqvist, Illott, Rasmussen, Simpson, Ericsson en Braun haalden de Finale niet.
Tweede plek voor Scott McLaughlin
Finale
Zoals afgelopen vrijdag in de preview omschreven bestond de finale uit twee gedeeltes van elk tien ronden. In de finale bevonden zich één auto van Andretti Autosport, drie van Rahal Letterman Racing, twee van Team Penske, één van Meyer Shank Racing, één van Juncos Hollinger Racing en één van McLaren. In de break mocht er brandstof bij getankt worden. Naar verwachting zou bandenslijtage mogelijk een grote rol in de wedstrijd gaan spelen. Een vlekkeloze start in het eerste gedeelte waarbij Palou en McLaughlin direct de leiding namen waarbij Rosenqvist iets was teruggevallen. Daarachter volgden Armstrong, Newgarden, Lundqvist, Rahal, Fittipaldi, Lundgaard, Rossi, Canapino en Lundgaard. In de eerste vijf ronden van de heat deden zich weinig veranderingen voor. Iedereen leek op zijn banden te besparen alsmede de push-to-pass.
Na 10 ronden bedroeg de volgorde aan de finish: Palou, McLaughlin, Rosenqvist, Armstrong, Newgarden, Lundqvist, Lundgaard, Rossi, Canapino, Herta, Fittipaldi, Rahal(op 2 ronden achterstand) Uiteindelijk gingen er voor de finale slechts 10 auto´s van start omdat Rahal met een mechanisch probleem moest opgeven terwijl Pietro Fittipaldi werd gediskwalificeerd omdat hij voor te weinig brandstof had geopteerd.
Slotfinale
Bij de Finale nam Palou opnieuw de leiding gevolgd door McLaughlin, Rosenqvist, Rossi, Armstrong, Newgarden, Lundqvist, Rossi, Herta, Lundgaard, Canapino. Na twee ronden beschikte Palou al over een voorsprong van meer dan 1.7 secs. voorsprong op McLaughlin en Rosenqvist. In de R14 zorgde Colton Herta voor een fraaie uitremmanoeuvre op Linus Lundqvist. Vervolgens probeerde de Andretti Autosport-coureur bij Marcus Armstrong in de aanval te gaan en slaagde daar drie ronden voor het einde in.
Ganassi-coureur Alex Palou ging met flinke zak geld naar huis. McLaren baas Zak Brown heeft zich waarschijnlijk eens flink in zijn handen gewreven vanwege de contractbreuk van de Spanjaard met McLaren.
Uitslag U$ 1 miljoen Challenge The Thermal Club.
1. Alex Palou Dallara Honda
2. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 5,729 secs.
3. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 9.4787 secs.
4. Colton Herta Dallara Honda + 13.1125 secs.
5. Marcus Armstrong Dallara Honda + 15.0938 secs.
6. Linus Lindqvist Dallara Honda + 16.1064 secs.
7. Alexander Rossi Dallara Chevrolet + 16.593 secs.
8. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 17.6675 secs.
9. Christian Lundgaard Dallara Honda + 19.7073 secs.
10. Agustin Canapini Dallara Chevrolet + 20.4100 secs.