V8 Supercars: Will Brown wint Larry Perkins Trophy in Melbourne. Verrassende overwinning voor Nick Percat
De allerlaatste Supercarwedstrijd voorafgaande aan de Australische Grand Prix in Melbourne leverde een verrassende overwinning voor Nick Percat op. De voormalige Walkinshaw Andretti United-coureur vond afgelopen winter onderdak bij het team van Matt Stone Racing en wilde eigenlijk na twee dramatische jaren bij WAU eigenlijk een streep onder zijn carriere zetten. Voorafgaande aan de F1 Grand Prix kwam de onverwachte doorbraak van de oud Bathurst winnaar met een fraaie overwinning terwijl de Mustang-coureurs elkaar opnieuw in de wielen reden. Will Brown verzamelde in de vier Sprints voorafgaande aan de F1 Grand Prix de meeste punten en mocht de prestigieuze Larry Perkins-Trophy in ontvangst nemen.
Nick Percat wilde eigenlijk stoppen met racen maar is nu weer helemaal terug.
Tekst: Willem J. Staat.
Foto’s: PR/Red Bull Ampol Racing/BJR Racing/Matt Stone Racing
Will Brown wint Larry Perkins Trophy in Melbourne. Verrassende overwinning voor Nick Percat
Voor de tweede achtereenvolgende dag speelden de Ford Mustang-coureurs de zege bij de Chevrolet concurrentie in de kaart. Dit keer was Matt Payne al in een vroeg stadium bij een incident met Chaz Mostert(Walkinshaw Andretti United) betrokken. De gebeurtenissen waren bijna identiek aan gisteren. Payne en Mostert vertrokken vanaf de eerste startrij. In Turn 9 werd Payne van achteren door merkgenoot Chaz Mostert geraakt en beiden maakten een flinke excursie door het gras. De misère was voor Payne allerminst afgelopen want een ronde later draaide de BJR Chevrolet Camaro van Bryce Fullwood de Mustang in de rondte waardoor Penrite-rijder naar de 22e plek terugviel. Zowel Mostert als Fullwood werden ditmaal wel door de wedstrijdleiding voor het contact met Payne bestraft.
Larry Perkins ooit bij Hoogenboom in de Formule 1 begonnen is daarna een absolute legende in de Supercars geworden en mocht de fel begeerde naar hem genoemde trofee vandaag aan Will Brown uitreiken.
Deze incidenten bracht voormalig Bathurst-winnaar(2011) Nick Percat aan de leiding maar voelde al snel de hete adem van Red Bull Ampol-coureur Broc Feeney in zijn rug. Percat kreeg de zege nu niet bepaald cadeau want een aantal ronden reden beiden naast elkaar aan de leiding waarbij Feeney ook nog even steun van zijn teamgenoot Will Brown kreeg om de druk te vergroten. Uiteindelijk vond ook Will Brown aansluiting bij Percat maar slaagde er niet in om de Matt Stone Racing Camaro van de overwinning af te houden. Brown eindigde als tweede gevolgd door zijn teamgenoot Broc Feeney maar mocht wel de prestigieuze Larry Perkins Trophy mee naar huis nemen omdat hij gedurende het Grand Prix weekend de meeste punten verzamelde.
Chaz Mostert eindigde oorspronkelijk als vierde maar werd door de wedstrijdleiding naar de vijfde plek terugverwezen waardoor Tickford-coureur Thomas Randle de vierde plek kon innemen. Wel verontschuldigde Mostert zich later voor het incident met Payne. Daarachter volgden Will Davison, Cameron Waters, Richie Stanaway, David Reynolds en veteraan Tim Slade. Voor het DJR Shell V Power Team haalde Will Davison met een zesde plek opnieuw de kastanjes uit het vuur. Teamgenoot Anton de Pasquale kwam nog niet eens aan rijden toe. De tweede DJR Shell V Power Mustang strandde in de opwarmronde.
De Formule 1 wil de Supercars graag in haar support package hebben maar binnen de Supercars-organisatie is men niet helemaal tevreden vanwege de gesloten paddock voor de fans.
Een fel bevochten strijd om de 10e plek eindigde voor Cameron Hill bij het ingaan van de allerlaatste ronde in tranen. Hij werd er door de jonge Ryan Wood vanaf gereden. Wood kreeg voor zijn aandeel in het incident maar liefst een tijdstraf van 30 seconden opgelegd en werd naar de 21e plek teruggezet. Naar aanleiding van dit incident zou er een fysiek incident tussen de teamleden van Walkinshaw Andretti United en Matt Stone Racing in de pitlane hebben plaatsgevonden dat verder wordt onderzocht.
Close Racing voor de fans. André Heimgartner voert een clubje teamgenoten in de achterhoede van het veld aan.
In de tussenstand van het kampioenschap gaat Will Brown nu met 575 punten aan de leiding gevolgd door zijn teamgenoot Broc Feeney met 558 punten, Chaz Mostert(WAU 478 punten), Nick Percat (MSR 405 punten) en David Reynolds (Team 18 359 punten). Voor Nick Percat betekende het zijn eerste Supercar-overwinning sinds 2020.
Nick Percat wilde eigenlijk stoppen met racen maar is nu weer helemaal terug.
Tekst: Willem J. Staat.
Foto’s: PR/Red Bull Ampol Racing/BJR Racing/Matt Stone Racing
Will Brown wint Larry Perkins Trophy in Melbourne. Verrassende overwinning voor Nick Percat
Voor de tweede achtereenvolgende dag speelden de Ford Mustang-coureurs de zege bij de Chevrolet concurrentie in de kaart. Dit keer was Matt Payne al in een vroeg stadium bij een incident met Chaz Mostert(Walkinshaw Andretti United) betrokken. De gebeurtenissen waren bijna identiek aan gisteren. Payne en Mostert vertrokken vanaf de eerste startrij. In Turn 9 werd Payne van achteren door merkgenoot Chaz Mostert geraakt en beiden maakten een flinke excursie door het gras. De misère was voor Payne allerminst afgelopen want een ronde later draaide de BJR Chevrolet Camaro van Bryce Fullwood de Mustang in de rondte waardoor Penrite-rijder naar de 22e plek terugviel. Zowel Mostert als Fullwood werden ditmaal wel door de wedstrijdleiding voor het contact met Payne bestraft.
Larry Perkins ooit bij Hoogenboom in de Formule 1 begonnen is daarna een absolute legende in de Supercars geworden en mocht de fel begeerde naar hem genoemde trofee vandaag aan Will Brown uitreiken.
Deze incidenten bracht voormalig Bathurst-winnaar(2011) Nick Percat aan de leiding maar voelde al snel de hete adem van Red Bull Ampol-coureur Broc Feeney in zijn rug. Percat kreeg de zege nu niet bepaald cadeau want een aantal ronden reden beiden naast elkaar aan de leiding waarbij Feeney ook nog even steun van zijn teamgenoot Will Brown kreeg om de druk te vergroten. Uiteindelijk vond ook Will Brown aansluiting bij Percat maar slaagde er niet in om de Matt Stone Racing Camaro van de overwinning af te houden. Brown eindigde als tweede gevolgd door zijn teamgenoot Broc Feeney maar mocht wel de prestigieuze Larry Perkins Trophy mee naar huis nemen omdat hij gedurende het Grand Prix weekend de meeste punten verzamelde.
Chaz Mostert eindigde oorspronkelijk als vierde maar werd door de wedstrijdleiding naar de vijfde plek terugverwezen waardoor Tickford-coureur Thomas Randle de vierde plek kon innemen. Wel verontschuldigde Mostert zich later voor het incident met Payne. Daarachter volgden Will Davison, Cameron Waters, Richie Stanaway, David Reynolds en veteraan Tim Slade. Voor het DJR Shell V Power Team haalde Will Davison met een zesde plek opnieuw de kastanjes uit het vuur. Teamgenoot Anton de Pasquale kwam nog niet eens aan rijden toe. De tweede DJR Shell V Power Mustang strandde in de opwarmronde.
De Formule 1 wil de Supercars graag in haar support package hebben maar binnen de Supercars-organisatie is men niet helemaal tevreden vanwege de gesloten paddock voor de fans.
Een fel bevochten strijd om de 10e plek eindigde voor Cameron Hill bij het ingaan van de allerlaatste ronde in tranen. Hij werd er door de jonge Ryan Wood vanaf gereden. Wood kreeg voor zijn aandeel in het incident maar liefst een tijdstraf van 30 seconden opgelegd en werd naar de 21e plek teruggezet. Naar aanleiding van dit incident zou er een fysiek incident tussen de teamleden van Walkinshaw Andretti United en Matt Stone Racing in de pitlane hebben plaatsgevonden dat verder wordt onderzocht.
Close Racing voor de fans. André Heimgartner voert een clubje teamgenoten in de achterhoede van het veld aan.
In de tussenstand van het kampioenschap gaat Will Brown nu met 575 punten aan de leiding gevolgd door zijn teamgenoot Broc Feeney met 558 punten, Chaz Mostert(WAU 478 punten), Nick Percat (MSR 405 punten) en David Reynolds (Team 18 359 punten). Voor Nick Percat betekende het zijn eerste Supercar-overwinning sinds 2020.