Indycar: Dit weekend de 1 miljoen dollar challenge op de Thermal Club in Californie
Dit weekend vindt op de Thermal Club in Zuid Californië op de baan van de Thermal Club de 1 miljoen dollar Challenge plaats. Het circuit beschikt over een lengte van 4,5 kilometer en Indycar heeft daarvoor een apart reglement samengesteld.Op basis van een willekeurige trekking afgelopen donderdag wordt het deelnemersveld in twee groepen verdeeld waarbij elke groep een kwalificatiesessie van 12 minuten krijgt toegewezen die de respectievelijke startvolgorde van hun het bepaald. De kwalificatie van de eerste heat bepaalt de startopstelling voor de eerste heat en bij de tweede kwalificatie idem dito. De startopstelling voor de 1 miljoen Dollar Thermal Club Challenge bestaat uit de beste zes auto’s uit elke heat. De pole position en de oneven startposities worden bepaald door de winnaars van beide heats. Aanpassingen en veranderingen zijn tijdens de kwalificaties aan de auto’s toegestaan. Vorig jaar werd er nog op de Thermal Club gestest. Nu een Show wedstrijd en volgend jaar een echte race. We doken nog enkele foto's uit de archieven op.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar
Reglement
Twee Indycar-wedstrijden van elk 10 ronden bepalen het uit 12 auto’s bestaande startveld voor de 1 miljoen dollar Challenge.
Ronden die plaatsvinden tijdens een Full Course Yellow (FCY)-conditie tellen niet mee voor het totaal maar de klok blijft wel gewoon doordraaien.
Een ronde wordt als voltooid beschouwd wanneer de leider de start-finishlijn passeert.
Indien er een FCY plaatsvindt nadat de leider aan de laatste ronde is begonnen, wordt de race de volgende keer als voltooid beschouwd en de leider van de wedstrijd over de start-finishlijn gaat. De positie van de auto's op de baan wordt bepaald door de laatste tijdlijn die op de baan is gepasseerd op het moment van de FCY-conditie, met uitzondering van een FCY-omstandigheid die zich voordoet in de laatste ronde van de race.
Auto's die hun pitbox binnenkomen, mogen alleen hulp krijgen bij noodgevallen (het herstellen van schade, zaken die een veiligheidsprobleem veroorzaken) en het verbeteren van het comfort voor de coureur, zoals het verwijderen van tear-offs). Auto's die tijdens een FCY-periode hun pitbox binnenkomen en een nooddienst uitvoeren, volgens het bovenstaande, worden geplaatst aan de achterkant van de herstartopstelling, afhankelijk van de volgorde waarin ze de pitlane binnengingen of naar goeddunken van Indycar
Een auto die een aanpassing maakt die niet als noodgeval wordt beschouwd, wordt gediskwalificeerd.
Bij alle herstarts worden de auto's die niet in de eerste ronde zitten, naar de achterkant van de startgrid verplaatst.
Push-to-pass: 40 seconden voor elke heat race.Voor de heat races wordt een nieuwe set banden uitgedeeld. Banden die tijdens de kwalificatie worden gebruikt, zijn de enige goedgekeurde banden die vervangen mogen worden en deze moeten zijn goedgekeurd door de Indycar-organisatie.
Alleen beschadigde banden mogen worden vervangen.
De laatste 20 slotronden van de wedstrijd zijn verdeeld in elk twee segmenten van 10 ronden. Na de eerste 10 ronden is er een Break van 10 minuten waarbij het volgende is toegestaan
Bijvullen van brandstof
De hoeken van de voor- en achtervleugels mogen worden bijgesteld
Er geldt voor deze wedstrijd geen tijdslimiet
Mocht er zich tijdens het tweede segment een Full Course Yellow voordoen dan wordt de startopstelling bepaald door de werkelijke posities van de auto’s op de baan.
Voor de finale is een nieuw setje banden toegestaan
Alleen beschadigde banden zullen worden vervangen
Voor elke wedstrijd een push to pass van 40 seconden.
Prijzenpot
1e $500,000
2e $350,000
3e $250,000
4e $100,000
5e Place $50,000
Vanaf P6 tot P26 ieder 13.000 U$
Wedstrijden die niet voor het Indycar kampioenschap meetelden
1957 Race of Two Worlds Monza Jimmy Bryan
1958 Race of Two Worlds Monza Jim Rathmann
1966 Fuji 200 Fuji Speedway Jackie Stewart
1987 Marlboro Challenge Tamiami Park Bobby Rahal
1988 Marlboro Challenge Tamiami Park Michael Andretti
1989 Marlboro Challenge Laguna Seca Al Unser Jr.
1990 Marlboro Challenge Nazareth Rick Mears
1991 Marlboro Challenge Laguna Seca Michael Andretti
1992 Marlboro Challenge Nazareth Emerson Fittipaldi
2008 Nikon Indy 300 Surfers Paradise Ryan Briscoe
Kwalificatieraces
2012 Iowa Speedway 30 ronden Graham Rahal (1st), Tony Kanaan (2nd), Dario Franchitti (Dash)
2013 Iowa Speedway 50 ronden Scott Dixon (1), Graham Rahal (2), Helio Castroneves (Dash)
In 2011 organiseerde Indycar de 5 miljoen dollar challenge op de Las Vegas Motor Speedway. De auto’s van Wade Cunningham en James Hinchcliffe maakten contact. Het resulteerde in een crash waarbij 15 auto’s betrokken waren. Wheldon startte achteraan en mocht hij de wedstrijd winnen was hem door de organisatie vijf miljoen dollar beloofd. Ook Travis Pastrana, Alex Zanardi en NASCAR-coureur Kasey Kahne ontvingen een uitnodiging om aan de wedstrijd deel te nemen. Uiteindelijk strandden al die deals nog voordat er een meter gereden werd. De vijf miljoen dollar werd nooit uitgekeerd. Dan Wheldon kwam om het leven en de Indycars keerden nooit meer naar de Las Vegas Motor Speedway terug.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Indycar
Reglement
Twee Indycar-wedstrijden van elk 10 ronden bepalen het uit 12 auto’s bestaande startveld voor de 1 miljoen dollar Challenge.
Ronden die plaatsvinden tijdens een Full Course Yellow (FCY)-conditie tellen niet mee voor het totaal maar de klok blijft wel gewoon doordraaien.
Een ronde wordt als voltooid beschouwd wanneer de leider de start-finishlijn passeert.
Indien er een FCY plaatsvindt nadat de leider aan de laatste ronde is begonnen, wordt de race de volgende keer als voltooid beschouwd en de leider van de wedstrijd over de start-finishlijn gaat. De positie van de auto's op de baan wordt bepaald door de laatste tijdlijn die op de baan is gepasseerd op het moment van de FCY-conditie, met uitzondering van een FCY-omstandigheid die zich voordoet in de laatste ronde van de race.
Auto's die hun pitbox binnenkomen, mogen alleen hulp krijgen bij noodgevallen (het herstellen van schade, zaken die een veiligheidsprobleem veroorzaken) en het verbeteren van het comfort voor de coureur, zoals het verwijderen van tear-offs). Auto's die tijdens een FCY-periode hun pitbox binnenkomen en een nooddienst uitvoeren, volgens het bovenstaande, worden geplaatst aan de achterkant van de herstartopstelling, afhankelijk van de volgorde waarin ze de pitlane binnengingen of naar goeddunken van Indycar
Een auto die een aanpassing maakt die niet als noodgeval wordt beschouwd, wordt gediskwalificeerd.
Bij alle herstarts worden de auto's die niet in de eerste ronde zitten, naar de achterkant van de startgrid verplaatst.
Push-to-pass: 40 seconden voor elke heat race.Voor de heat races wordt een nieuwe set banden uitgedeeld. Banden die tijdens de kwalificatie worden gebruikt, zijn de enige goedgekeurde banden die vervangen mogen worden en deze moeten zijn goedgekeurd door de Indycar-organisatie.
Alleen beschadigde banden mogen worden vervangen.
De laatste 20 slotronden van de wedstrijd zijn verdeeld in elk twee segmenten van 10 ronden. Na de eerste 10 ronden is er een Break van 10 minuten waarbij het volgende is toegestaan
Bijvullen van brandstof
De hoeken van de voor- en achtervleugels mogen worden bijgesteld
Er geldt voor deze wedstrijd geen tijdslimiet
Mocht er zich tijdens het tweede segment een Full Course Yellow voordoen dan wordt de startopstelling bepaald door de werkelijke posities van de auto’s op de baan.
Voor de finale is een nieuw setje banden toegestaan
Alleen beschadigde banden zullen worden vervangen
Voor elke wedstrijd een push to pass van 40 seconden.
Prijzenpot
1e $500,000
2e $350,000
3e $250,000
4e $100,000
5e Place $50,000
Vanaf P6 tot P26 ieder 13.000 U$
Wedstrijden die niet voor het Indycar kampioenschap meetelden
1957 Race of Two Worlds Monza Jimmy Bryan
1958 Race of Two Worlds Monza Jim Rathmann
1966 Fuji 200 Fuji Speedway Jackie Stewart
1987 Marlboro Challenge Tamiami Park Bobby Rahal
1988 Marlboro Challenge Tamiami Park Michael Andretti
1989 Marlboro Challenge Laguna Seca Al Unser Jr.
1990 Marlboro Challenge Nazareth Rick Mears
1991 Marlboro Challenge Laguna Seca Michael Andretti
1992 Marlboro Challenge Nazareth Emerson Fittipaldi
2008 Nikon Indy 300 Surfers Paradise Ryan Briscoe
Kwalificatieraces
2012 Iowa Speedway 30 ronden Graham Rahal (1st), Tony Kanaan (2nd), Dario Franchitti (Dash)
2013 Iowa Speedway 50 ronden Scott Dixon (1), Graham Rahal (2), Helio Castroneves (Dash)
In 2011 organiseerde Indycar de 5 miljoen dollar challenge op de Las Vegas Motor Speedway. De auto’s van Wade Cunningham en James Hinchcliffe maakten contact. Het resulteerde in een crash waarbij 15 auto’s betrokken waren. Wheldon startte achteraan en mocht hij de wedstrijd winnen was hem door de organisatie vijf miljoen dollar beloofd. Ook Travis Pastrana, Alex Zanardi en NASCAR-coureur Kasey Kahne ontvingen een uitnodiging om aan de wedstrijd deel te nemen. Uiteindelijk strandden al die deals nog voordat er een meter gereden werd. De vijf miljoen dollar werd nooit uitgekeerd. Dan Wheldon kwam om het leven en de Indycars keerden nooit meer naar de Las Vegas Motor Speedway terug.