Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR: Denny Hamlin overwint slag om de bandenproblemen in Bristol

Bandenproblemen teisterden de wedstrijd op de korte oval van Bristol. JGR-coureur Denny Hamlin wist als één van de weinigen zijn bande goed te managen en behaalde zijn eerste seizoenszege. Voor Hamlin betekende het inmiddels zijn 52e overwinning waarmee hij op de eeuwigdurende ranglijst nu de 13e plek inneemt. Na drie onverharde voorjaarsraces keerde NASCAR dit jaar weer terug naar de betonnen ondergrond. In de laatste ronde versloeg Hamlin zijn JGR-teamgenoot Martin Truex Jr. met een uiteindelijke voorsprong van 1.063 secs.


DCIM101GOPROG0012294.JPG
Josh Berry en Ryan Blaney mochten vooraan starten maar donkere "bandenwolken" teisterden de wedstrijd op Bristol.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Toyota Racing USA/NASCAR

Denny Hamlin wint slag om de bandenproblemen in Bristol

Bandenproblemen zijn overigens niet nieuw op Bristol. In 1994 deden zich soortgelijke problemen voor en eindigden slechts drie coureurs in dezelfde ronde. Afgelopen zondag werden slechts vijf coureurs in de dezelfde ronde geklasseerd. Drie jaar na het F1 Michelin bandenproblemen in 2005 deden zich op de Indianapolis in de NASCAR Cup series soortgelijke problemen en klapte er een record aantal Goodyear banden. Dit gebeurde in Bristol dan gelukkig niet maar veel coureurs hadden op versleten rubber moeite het einde van hun stint te halen.

2024 Gibbs Larson
Ty Gibbs en Kyle Larson voeren een groepje auto's aan.

Tijdens de avondwedstrijd van afgelopen herfst had men bij Goodyear probleemloos dezelfde compound gebruikt maar afgelopen zondag leek het betonoppervlak geen Goodyear rubber te kunnen verdragen. In plaats daarvan hoopten de rubberbolletjes (marbles) zich hoog in de bochten op waardoor de bovenzijde van de baan eigenlijk onhoudbaar werd.

Mogelijk zijn er twee variabelen geweest die aan dit bandendrama hebben bijgedragen. Het was afgelopen zondag ruim 10/15 graden koeler dan tijdens de avondwedstrijd van afgelopen herfst. NASCAR koos eveneens voor een andere soort hars voor de PJ -1 Traction Compound die op de onderste rijbaan gebruikt werd. Wat de oorzaak ook geweest moge zijn, Denny Hamlin wist met zijn short track achtergrond hier uitstekend mee om te gaan.

2024 Drukte pits
Het was bijzonder druk in de pits. De toegestane setjes banden waren aan het einde van de wedstrijd ook nog eens op. Dus vrijwel iedereen, op Hamlin na, moest zich richting finishvlag worstelen.


De uit Chesterfield Virginia afkomstige Hamlin: “ Ik ben op de short tracks van de Mid Atlantic, het zuiden van Boston en Martinsville opgegroeid. Toen het een bandenmanagement wedstrijd begon te worden genoot ik van onze kansen. Het is natuurlijk duidelijk dat veteraan Martin Truex Jr. ook wist hoe hij het moest doen. Wij hadden een fantastische auto en team. Gedurende de gehele dag verrichtte onze pitcrew meer dan uitstekend werk. Ik kan er niet genoeg over zeggen en het voelt heel goed aan om in Bristol te winnen.”

2024 Gibbs Larson Berry
Nemecheck, Larson en Berry strijden om positie.

In de 483e ronde passeerde Martin Truex Jr. zijn teamgenoot Denny Hamlin nadat de beide JGR-teamgenoten zich door de steeds langzamer wordende concurrenten hadden heen geworsteld. In de laatste paar ronden werden ook de banden van Martin Truex Jr. steeds minder.

Martin Truex Jr.: “Met wat hier in Bristol allemaal gebeurde had ik eindelijk eens een shot op de overwinning. Ik denk wel dat het bandenmanagement bij mijn stuurhuis paste. Het verschil lag ook nog eens in het feit dat ik ver achter Denny vanuit de pits kwam( gedurende de laatste run onder groen).Daardoor moest ik iets meer rubber ophoesten. De laatste vier vijf ronden reed ik ook tot op de draad.”

In totaal wisselde de kop maar liefst 54 maal. Denny Hamlin reed ruim 163 ronden op kop. In de 500 ronden tellende wedstrijd reden de vier JGR Toyota-coureurs er ruim 383 aan de leiding. Gibbs reed 137 op kop gevolgd door Martin Truex Jr. 54 en Christopher Bell met 29. Drievoudig Bristol-winnaar Brad Keselowski eindigde op 7.284 secs. achterstand als derde achter Hamlin. Daarachter volgden de Hendrick Motorsports-coureurs Alex Bowman en Kyle Larson respectievelijk op de vierde en vijfde plek. De laatste maal dat er vier of minder rijders deze eeuw in dezelfde ronde eindigden was 2004 in Dover. De Top 10 werd gecompleteerd door John Hunter Nemecheck, Chris Buescher, Chase Elliott, Gibbs en Christopher Bell.

#11: Denny Hamlin, Joe Gibbs Racing, Mavis Express Oil Change Toyota Camry
Wat Hamlin ook bij de "Victory Celebration" ook deed. Zijn banden klapten echter niet.........

Wat natuurlijk wel erg mooi om te zien was hoe dat de NASCAR-coureurs onder deze met hun stuurmanskunsten omgingen. Behalve wat glijpartijen deden crashes zich eigenlijk niet voor. Duidelijk was dat de fans het in ieder geval prachtig vonden en er van genoten hebben. Bij Goodyear en de teams heeft men er zeer zeker anders over gedacht. In de tussenstand van het kampioen gaan zowel Kyle Larson en Martin Truex Jr. aan de leiding en namen die van regerend kampioen Ryan Blaney over die als 16e wist te eindigen.

2024 Winners Circle Hamlin
Een bijzonder intelligent gereden wedstrijd van Denny Hamlin met Miss Food CIty 500 op in Winners Circle.

Uitslag Food City 500 Bristol
1. (3) Denny Hamlin, Toyota, 500 ronden
2. (11) Martin Truex Jr., Toyota, 500 ronden
3. (17) Brad Keselowski, Ford, 500 ronden
4. (29) Alex Bowman, Chevrolet, 500 ronden
5. (10) Kyle Larson, Chevrolet, 500 ronden
6. (26) John Hunter Nemechek, Toyota, 499 ronden
7. (34) Chris Buescher, Ford, 499 ronden
8. (5) Chase Elliott, Chevrolet, 499 ronden
9. (19) Ty Gibbs, Toyota, 499 ronden
10. (12) Christopher Bell, Toyota, 499 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet