Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Sam Bird pakt sensationele zege in Sao Paulo ePrix. De Vries 14 en Frijns 19e

De ePrix Sao Paulo eindigde in een spectaculaire ontknoping tussen McLaren-coureur Sam Bird en de Jaguar van een teleurgestelde Mitch Evans. Porsche-coureur Pascal Wehrlein slaagde er niet in om zijn pole in een overwinning te verzilveren en moest met een vierde plek genoegen nemen. Teleurstellende resultaten voor de Nederlanders. Nyck de Vries moest met een 14e plek genoegen nemen maar was eerder in de wedstrijd het slachtoffer van een duwtje van de ABT Cupra van Lucas di Grassi. Wel was er voor Nyck de Vries nog een klein lichtpuntje. Met 1.15.502 liet de Nederlander de snelste rondetijd noteren. Voor Robin Frijns werd het jammer genoeg met een 19e plek een teleurstellende dag. De ePrix Sao Paulo eindigde met werkelijk een spannende ontknoping waarin de Top 4 tot het einde voor een podiumpositie duelleerde.

2024 Sam Bird winnaar
Een dolgelukkige Sam Bird. Inmiddels alweer 38 jaar en moest na 2021 ruim drie jaar wachten voordat hij eindelijk weer eens een overwinnng wist te scoren.

Tekst: Willem J. Staat
Foto´s: Formule E

Oliver Rowland, Nissan Formula E Team, Nissan e-4ORCE 04, leads Nyck de Vries, Mahindra Racing, Mahindra M9Electro (Oliver Rowland, Nissan Formula E Team, Nissan e-4ORCE 04, leads Nyck de Vries, Mahindra Racing, Mahindra M9Electro, ASCII, 115 componen
Overzichts foto van de baan in Sao Paulo die voor voldoende spektakel zorgde.


Sam Bird pakt sensationele zege in Sao Paulo ePrix. De Vries 14 en Frijns 19e
McLaren Teambaas Zak Brown kan tevreden zijn. De Brit Sam Bird pakte voor het merk in Sao Paulo op spectaculaire wijze met een sensationele move buitenom de zege. Voorafgaande aan de wedstrijd werd er één minuut stilte in acht genomen voor de eerder deze maand overleden Braziliaan Wilson Fittipaldi die o.a met zijn eigen Copersucar Fittipaldi Team zoveel voor de sport gedaan heeft. Ook de inmiddels 93-jarige oud F1 eigenaar Bernie Ecclestone was op de grid in Brazilië aanwezig. Verder worden er met ingang van deze wedstrijd eveneens punten aan de teams toegekend.


Pascal Wehrlein, TAG Heuer Porsche Formula E Team, with his Julius Baer pole position award
Pascal Wehrlein pakte voor Porsche de pole in Sao Paulo maar miste nipt het podium.

Kwalificatie en Race
Na een uiterst spannende kwalificatie voor de Sao Paulo ePrix was het uiteindelijk Porsche-coureur Pascal Wehrlein die met slechts 0.002 secs. de DS Penske van Stoffel van Doorne versloeg. Het betekende in drie wedstrijden zijn tweede pole voor Porsche. Hij liet in Sao Paulo een tijd van 1.13.713 secs. noteren. In de geschiedenis van de FE de tweede pole met het geringste verschil. In 2017 pakte Lucas di Grassi eens de pole met 0.001 secs. verschil. Jean Eric Vergne(DS Penske) en Mitch Evans(Jaguar) kwalificeerden zich resp. als derde en vierde. De 13e en 17e startpositie was weggelegd voor Nyck de Vries en Robin Frijns. Zijn Envision-teamgenoot Sebastien Buemi moest met een 18e startplek genoegen nemen.Jaguar-coureur Nick Cassidy kwam niet in de duels en moest met een negende startplek genoegen nemen Vanwege het verwisselen van een versnellingsbak kreeg Maserati-coureur Maximilian Günther een gridstraf van 20 posities opgelegd maar zou een schitterende voorstelling geven.


2024 Rijders Parade
Rijdersparade in Sao Paulo voorafgaande aan de wedstrijd.Sam Bird leek kennelijk al een goed gevoel te hebben.


Race

Zowel polesitter Pascal Wehrlein als Antonio Felix da Costa hadden beiden een uitstekende start. Aan de kop ging Wehrlein, Vandoorne, Muller direct voor de Attack Mode terwijl Sette Camara en Dan Ticktum in de staart van het veld hetzelfde deden. Maserati-coureur Maximilian Gunther loste direct in de eerste ronde direct zijn straf in. Na de Attack Modes kwam Sam Bird(McLaren) in de vijfde ronde voor de eerste maal aan de leiding en ging vervolgens evenals Robin Frijns in de Attack Mode. Jaguar-coureur Nick Cassidy liep een beschadigde voorvleugel op nadat Jake Hughes(Neom McLaren FE) nogal vrij plotseling remde. De safetycar kwam in de zesde ronde voor de eerste maal in actie om de nodige brokken Kevlar van de baan te verwijderen. Na de herstart nam Bird opnieuw de leiding met de Jaguar van Mitch Evans en de beide Porsches in zijn kielzog. Daarna besloot een groot aantal coureurs voor de Attack Mode te gaan. De vroege safetycar betekende dat een aantal teams hun strategie moesten aanpassen.

Stand 10e ronde: Bird, Evans, Da Costa, Dennis, Wehrlein, Vergne, Cassidy, Vandoorne, Rowland. Mortara
Nyck de Vries vond in de veertiende ronde voor de eerste maal aansluiting bij de Top 10 maar het genot was van korte duur nadat hij door Lucas di Grassi van achteren geraakt werd. De Nederlander viel vervolgens naar de 10e plek terug. Kort daarna raakte Nick Cassidy, de leider in het kampioenschap, met zijn loszittende voorvleugel de muur en zorgde daarmee voor de tweede safetycar situatie in de wedstrijd. Een incident dat er eigenlijk al aan zat te komen. Imponerend was de vertoning van Maserati-coureur Maximilian Gunther die vanaf de 22e startplek naar P9 aansluiting in de Top 10 had gevonden. In de Top 10 was Sebastien Buemi(Envison) de enige coureur die nog over een Attack Mode beschikte. Vrijwel iedereen had beide Attack Modes gebruikt. Nyck de Vries op P14 was de enige andere deelnemer die zelfs over twee Attack Modes beschikte.

Sam Bird, NEOM McLaren Formula E Team, e-4ORCE 04
Een goede dag voor McLaren met Sam Bird in Sao Paulo

Stand 20e ronde: Bird, Evans, Wehrlein, Dennis, Da Costa, Vergne, Rowland, Vandoorne, Gunther, Buemi.
De Vries verloor na de herstart twee posities terwijl de Top 3 met Bird, Evans en Wehrlein onveranderd bleef. De McLaren-coureur had met een voorsprong van 0.560 secs. wat afstand kunnen nemen terwijl Evans eigenlijk behoorlijk onder druk van polesitter Pascal Wehrlein stond. De Top 3 had in ronde 25 duidelijk afstand van Jake Dennis in P4 genomen. Met een prachtige move passeerde Mitch Evans in R27 Sam Bird die gedurende lange tijd gedomineerd had. De wedstrijd werd door de wedstrijdleiding met drie ronden verlengd. Wehrlein had inmiddels zijn derde plek aan Jake Dennis moeten afstaan.

Robin Frijns, Envision Racing, Jaguar I-TYPE 6
Voor Robin Frijns lijken de druiven in de FE nog behoorlijk hoog te hangen.



Stand 30e ronde: Evans, Bird, Dennis, Wehrlein, Da Costa, Rowland, Vergne, Vandoorne, Gunther, Buemi.
Aan kop zorgden Evans en Bird voor voldoende spektakel terwijl ze duidelijk afstand van hun achtervolgers hadden genomen. In een prachtige alles of niets actie ging Sam Bird met zijn McLaren aan de buitenkant langs de Jaguar van Mitch Evans voorbij en bracht de Braziliaanse fans met een sensationele finish werkelijk op de banken. Sam Bird had het 38 wedstrijden zonder overwinningen moeten stellen en stond in New York 2021 voor de laatste maal op de hoogste trede van het podium. Vanaf een elfde positie wist Oliver Rowland als derde te eindigen en leverde evenals Maximilian Gunther een uitstekende prestatie. De Brit wist in de allerlaatste ronde nog polesitter Pascal Wehrlein en Jake Dennis te verschalken.

Nick Cassidy, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6
Slechte dag voor Nick Cassidy in Sao Paulo. Hij viel voortijdig uit.

Uitslag ePrix Sao Paulo
1. Sam Bird (GB) Neom McLaren Formula E Team 34 ronden
2. Mitch Evans (NZ) Jaguar TCS Racing + 0.564 secs.
3. Oliver Rowland (GB) Nissan Formula E Team 3.540 secs.
4. Pascal Wehrlein (D) Tag Heuer Porsche Formula E Team + 3.629 secs.
5. Jake Dennis (GB) Andretti Formula E + 3.722 secs.
6. Antonio Felix Da Costa (P) TAG Heuer Porsche Formula E Team + 5.567 secs.
7. Jean Eric Vergne (F) DS Penske + 6.006 secs.
8. Stoffel Vandoorne (B)DS Penske + 6.817 secs.
9. Maximilian Gunther (D) Maserati MSG Racing + 8.085 secs.
10. Sebastien Buemi (CH) Envision Racing + 8.610 secs.

Snelste ronde: Nyck de Vries 1.15. 502
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet