Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Voorbeschouwing Brno

brno1

Impressie van het vroegere Masaryk-circuit, het levensgevaarlijke stratencircuit bij Brno

Komend weekend worden op het Automotodrom Brno de negende en tiende WTCC-race verreden. Het 5,4 kilometer lange circuit bij Brno, in grootte de tweede stad van Tsjechië en zo'n twee uur rijden ten zuiden van Praag, is op Monza na het langste permanente circuit op de kalender van het WTCC. Met zijn lange rechte stukken, zijn bergop-passages en zijn doordraaiers doet de baan wel wat denken aan het circuit van Spa-Francorchamps. Sfeer is er ook wel, al valt die in het niet bij het historische Masaryk-circuit, het stratencircuit rondom Brno, waar al in de jaren twintig van de vorige eeuw geracet werd. Hier reden zelfs de beroemde "Silberpfeile" van Mercedes-Benz en Auto Union in de jaren dertig, en ook het EK Toerwagens kwam hier tot in de tachtiger jaren nog in actie. Maar het stratencircuit was ook levensgevaarlijk, dus het Automotodrom Brno is in ieder geval een veiliger alternatief.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions, PR
coronel

Coronel wil weer in de punten
Tom Coronel, afgelopen weekend nog tweede tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring, is dit weekend voor het eerst sinds acht jaar niet in Le Mans. "Dat is wel een raar gevoel, en ik had graag in Le Mans gereden. Maar het WTCC is het hele jaar, en Le Mans is maar een race, dus ik weet wel waar mijn voorkeur ligt", zegt de SEAT-coureur. Tijdens de komende wedstrijden, zijn 102e en 103e race in ETCC en WTCC, hoopt hij op meer succes dan tijdens de afgelopen races in Pau. "Het wordt nou wel weer eens tijd dat ik in de punten rijd", zegt hij. De elementen daarvoor zijn voorhanden: "SEAT heeft hier in april uitgebreid getest en toen ging het wel goed, dus met die basisafstelling zou ik er redelijk vlot bij moeten zitten", aldus Coronel. "Bovendien ga ik in Brno altijd wel lekker, dus ik ben wel hoopvol gestemd."

tielemans

Tielemans met nieuwe helm en speciaal effect
Datzelfde geldt voor Olivier Tielemans, die in Pau met de negende startplek zijn tot nu toe beste kwalificatieresultaat boekte. "In Valencia ging de race goed, in Pau de kwalificatie. Nu moet ik zien dat ik die twee bij elkaar krijg, dat alle puzzelstukjes op z'n plaats vallen." Tielemans testte deze week in Milaan op het testcircuit van Alfa Romeo. "Daar hebben we wat dingen gevonden die tot verbeteringen aan de auto geleid hebben, met name op het gebied van wegligging en remmen. Dat zal dus best meehelpen", zo vermoedt hij. Voor het komende raceweekend heeft Tielemans de beschikking over een nieuwe helm die is gespoten door JMD, het bedrijf dat ook de helmen van Michael Schumacher en Rubens Barrichello gespoten heeft. En net als de helm van Barrichello heeft ook de helm van Tielemans een speciaal thermisch effect: “Bij een temperatuur van boven de 27 graden verandert de decoratie op een gedeelte van de helm. Zeker in een toerwagen, waarin het altijd warm is, geeft dat een mooi effect”, vertelt de rijder.

De eerste race op het 5,403 kilometer lange Automotodrom Brno start op zondag 17 juni om 12.05 uur. De tweede wedstrijd start om 15.35 uur. Beide races zijn live te zien via Eurosport. RTL GP doet verslag van het evenement rondom de volgende Grand Prix-reportage (Magny-Cours op 30 juni en 1 juli).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet