Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Kort nieuws week 10: Red Bull, Bell, Audi

SI202402290194

Een week verder – en stapje voor stapje komt de harde waarheid in de strijd om de macht bij Red Bull Racing steeds meer aan het licht. Bij Aston Martin gaat intussen Bob Bell aan de slag, de voormalig technisch directeur van Alpine, dat de afgelopen maand al meer personeel zag vertrekken. En vrijdag zette Audi het interne licht op groen voor de volledige overname van Sauber.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull, Aston Martin, Audi


Eén ding is inmiddels zeker: door de nieuwste ontwikkelingen is de machtsstrijd om Red Bull Racing allang geen ‘affaire-Horner’ meer. Door het aanvankelijke hoge soapgehalte hadden volgers die liever naar autosport kijken dan naar toneelstukjes de neiging om zich van de kwestie af te wenden, maar de relevantie voor de toekomst van het team en die van wereldkampioen Max Verstappen is voor niemand meer te ontkennen. De operette is een bloedserieuze opera geworden. De manier waarop het draaiboek van die opera zich ontspint, valt te betreuren, maar de machtigste mannen aan de top van de F1-apenrots weten kennelijk niet hoe ze op een nette manier tot een oplossing kunnen komen. Volwaardig Shakespeareaans drama past blijkbaar beter bij hen.

Na de ‘vrijspraak’ van Horner in een onafhankelijk onderzoek van Red Bull kwam de zaak afgelopen week in een stroomversnelling terecht. Eerst verspreidde een insider de mogelijke appconversaties tussen Horner en de vrouw die het grensoverschrijdend gedrag van de teambaas had aangezwengeld. Vervolgens zei Jos Verstappen desgevraagd dat Horner vanwege alle tweespalt in het team wellicht maar beter de eer aan zichzelf kon houden – waar hij wellicht ook had kunnen volhouden in geen commentaar geven, omdat velen meteen de vader van de wereldkampioen aanwezen als ‘het lek’.

SI202402210864

Daar bleek in de dagen erna weinig van waar. In plaats daarvan zette Red Bull de bewuste medewerkster op non-actief – wat bij velen de reactie opriep dat vrouwen in zulke scenario’s altijd het onderspit delven, al had de onderzoeker wel vastgesteld dat haar klachten ongegrond waren. De schijnbare bemoeizucht van concurrerende teambazen Zak Brown en met name Toto Wolff van een week eerder bleek vervolgens om méér dan ‘de eer en goede naam van de Formule 1’ te gaan. Het team van Mercedes kwam opeens in beeld als gegadigde voor de diensten van Max Verstappen, zeker nadat vanuit Oostenrijk het bericht kwam dat Red Bull van plan om adviseur Helmut Marko voorlopig te schorsen vanwege ‘ongeoorloofd lekken naar de media’.

Zo werden de gordijnen een voor een weggetrokken voor de hoofdrolspelers, die tot dan toe het meeste toneelspel achter de schermen hadden kunnen uitvoeren, maar nu (onvermijdelijk in een theaterstuk als dit) voor het felle voetlicht werden geplaatst. Ook Max Verstappen stapte voor het eerst voorzichtig van het vinkentouw af door te verklaren dat hij veel aan Marko te danken had en alleen wil blijven als de Oostenrijker aanblijft. Mercedes-baas Wolff sprong daar meteen als volleerd piranha op in door zijn landgenoot – en daarmee Verstappen – welkom te heten bij diens team, verwijzend naar de samenwerking tussen Lewis Hamilton en de Oostenrijker Niki Lauda, die Mercedes eerder naar grote hoogten had gestuwd.

SI202402210854

Daarmee is een spannende tweede akte begonnen, maar alleen de contouren van de uiteindelijke finale zijn vooralsnog in zicht. Op een kleine groep ingewijden na, die in een iets grotere kring hun kennissen bijpraten, weet niemand precies wat er speelt en welke belangen er op het spel staan – al kunnen we er ook bij AUTOSPORT.NL steeds beter naar raden. Speculeren doen we niet, partij kiezen al helemaal niet, we kunnen alleen beschrijven wat we zien gebeuren en hooguit constateren dat we het liever iets anders hadden zien gebeuren.

Intussen is het ronduit bewonderenswaardig te noemen hoe Red Bull Racing zelf blijft functioneren onder het tumult. De strijd om de macht van RBR speelt natuurlijk al veel langer dan de huidige worstelmatch die via de media wordt gespeeld – feitelijk al sinds het overlijden van de grote Red Bull-topman Dietrich Mateschitz, die alles bij elkaar hield. Desondanks heeft het team opnieuw een dominante auto weten te produceren en werken alle technici eendrachtig met de coureurs samen, zonder een enkele steek te laten vallen. Dat is lang niet altijd vanzelfsprekend, zoals we eerder bij Ferrari en momenteel ook bij Alpine kunnen waarnemen: bij het Franse team leidt onmin in de top wél tot een sportieve val.

Bell aan de slag bij Aston Martin
Nadat vorige week het vertrek van technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk De Beer al bekend was geworden, volgde afgelopen week het nieuws dat ook Bob Bell het team van Alpine na jarenlange dienst heeft verlaten. Enstone-oudgediende Bell gaat niet eens op ‘tuinierverlof’, zoals een contractueel afgedwongen pauze in Engeland wordt genoemd, maar is meteen aan de slag gegaan bij rechtstreekse concurrent Aston Martin, die enkele tientallen mijlen verderop zijn thuisbasis heeft bij het circuit van Silverstone.

bell astonmartin

Bell was vele jaren de technisch directeur van Renault, maar stapte in de Alpine-periode uit de Formule 1, om aan het werk te gaan bij Alpine Labs. Nu keert hij dus terug naar de F1-paddock, om bij Aston Martin een overkoepelende technische rol te vervullen waarin hij direct rapporteert aan teambaas Mike Krack. Aston Martin was desgevraagd verbaasd over het gemak waarmee Alpine zijn oudgediende liet gaan.

Audi neemt Sauber vervroegd over
Bij Sauber konden de Zwitsers intussen eindelijk eens afrekenen met de geruchten dat Audi koudwatervrees heeft ten aanzien van de intrede van Ingolstadt in de F1-wereld. Vrijdag maakte de fabrikant bekend dat het de plannen voor de volledige overname van Sauber heeft goedgekeurd. Oorspronkelijk zou Audi pas in 2026 de aandelen overnemen van de huidige eigenaar, investeringsmaatschappij Islero, maar blijkbaar is in Duitsland tot een versnelling besloten.

Oliver Hoffmann, Member of the Board of Management of AUDI AG Technical Development.

Daarnaast wees Audi een man uit eigen gelederen aan als de toekomstige baas van de hele Sauber Group: Oliver Hoffmann, voorheen het hoofd van de ontwikkelingsafdeling van Audi. Hoffmann gaat samenwerken met Andreas Seidl, die na zijn periode bij McLaren is teruggekeerd bij Sauber en de CEO van het F1-team wordt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet