Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Maloney domineert openingsweekend in Bahrein, geen punten voor Verschoor

Sakhir (BAH) Feb 29 - March 2, 2024 - Gulf Air Bahrain Grand Prix at Bahrain International Circuit. Zane MALONEY #05 Rodin Carlin © 2024 Dutch Photo Agency

Zane Maloney heeft een masterclass gemaakt van het openingsweekend van het FIA F2-kampioenschap door zowel de sprintrace als de hoofdrace op zijn naam te schrijven. De Rodin-coureur uit Barbados won de sprint vanaf de achtste plaats op de startopstelling en pakte in de hoofdrace meteen de leiding om vervolgens 32 ronden lang te domineren. Van de debutanten maakten in Bahrein Pepe Martí (Campos) en Paul Aron (Hitech) grote indruk. Richard Verschoor streed intussen hard voor Trident, maar werd daar niet voor beloond, evenmin als zijn vorige team Van Amersfoort Racing, dat weinig reden tot vrolijkheid had met troefkaart Enzo Fittipaldi. MP Motorsport vocht vooraan mee met Dennis Hauger en Franco Colapinto, maar kwam er relatief bekaaid vanaf.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency


De voorseizoenstest had er al een beetje op gewezen, maar tijdens de vrije training en kwalificatie kwam het eruit: nog niet alle teams konden even goed uit de voeten met de nieuwe Dallara F2-24 – en daar zaten teams bij met een zekere reputatie. Vooral Prema sloeg de plank voorlopig mis, want titelfavoriet Ollie Bearman en Mercedes-protegé Kimi Antonelli waren nergens te bekennen – en dat terwijl de laatstgenoemde de reden is dat Mercedes vorig jaar alleen een kortdurend F1-contract aan Lewis Hamilton kon aanbieden, zo liet teambaas Toto Wolff eergisteren doorschemeren, een optelsom die de trouwe volgers van de F1-talentenladder allang hadden gemaakt.

Sakhir (BAH) Feb 29 - March 2, 2024 - Gulf Air Bahrain Grand Prix at Bahrain International Circuit. Zane MALONEY #05 Rodin Carlin © 2024 Dutch Photo Agency

Het bescheiden Virtuosi – tegenwoordig genoemd naar hoofdsponsor Invicta – wist het tegenovergestelde te bereiken, want coureurs Kush Maini en regerend F3-kampioen Gabriel Bortoleto monopoliseerden tijdens de kwalificatie de eerste startrij voor de hoofdrace. Ook het ex-Carlin-team dat nu net als Virtuosi naar een horlogemerk is genoemd, liep als een klok: Zane Maloney kwalificeerde zich voor Rodin als vierde, terwijl teamgenoot Ritomo Miyata – nieuw in de F2 én nieuw in Europa – een zeer verdienstelijke zesde tijd klokte. Voor het nieuwe Red Bull-team Campos was Isack Hadjar derde en Pepe Martì 12e, terwijl MP en VAR zich in de top-tien meldden via respectievelijk Dennis Hauger en Enzo Fittipaldi. Allemaal schoven ze een plekje op toen Maini werd gediskwalificeerd voor een onreglementaire bodemplaat.

BAH GP EA 2320

Dat hielp vooral Jak Crawford, die zich voor DAMS als 11e had gekwalificeerd, maar nu vanaf pole mocht starten in de sprintrace, met naast zich Taylor Barnard (PHM) en achter zich Victor Martins (ART) en Fittipaldi. Na een enerverende wedstrijd wist Crawford uiteindelijk een tweede plaats uit het vuur te slepen, maar de rest van de top-vijf kwam van achteren. Zoals winnaar Maloney – nu Sauber-junior in plaats van Red Bull-junior – die een ijzersterke race vanaf de achtste plaats beloonde met zijn debuutoverwinning in de categorie. Het slot van de race werd een spektakel doordat de zachte band bij velen het niet tot het einde redde, zodat de coureurs konden profiteren die op hard hadden gegokt.

Sakhir (BAH) Feb 29 - March 2, 2024 - Gulf Air Bahrain Grand Prix at Bahrain International Circuit. Jak CRAWFORD #7 Dams. © 2024 Dutch Photo Agency

Barnard behoorde tot de coureurs die al vroeg wegzakte, terwijl Maloney in de achtste ronde de kop van Crawford overnam. Ook Hadjar stormde vanaf de negende startplek naar voren, net als mede-Red Bull-junior Martí. Die pakte zijn teamgenoot nog aan het slot, toen die door zijn zachte banden heen was. Zak O’Sullivan (ART) en Bortoleto wisten aan het einde eveneens plekken te veroveren op hun harde compound, O’Sullivan ten koste van teamgenoot Martins, die terugviel naar de 11e plaats. Paul Aron (Hitech) reed als debutant een sterke race en wist vanaf de 12e startplaats de vijfde plaats te veroveren. Hauger finishte voor MP als achtste, vóór Miyata en Richard Verschoor, al ging er nog een onderzoek tegen de Nederlander van start omdat die zijn Trident-auto niet goed zou hebben opgesteld bij de start. Voor hetzelfde vergrijp kreeg MP-debutant Franco Colapinto tijdens de wedstrijd al een stop-and-go.

SAKHIR (BH), 28 Feb - 2 March 2024: Bahrain Grandprix at Bahrain International Circuit. Zane MALONEY #05 Rodin Carlin © 2024 Dutch Photo Agency

Bij de start van de hoofdrace kwam Bortoleto slecht weg, waardoor Hadjar de kop leek te pakken. Maar vanaf de tweede rij kwam Maloney – op de zachte banden – als een duveltje uit een doosje om de leiding te nemen. In de eerste bocht tikte Bortoleto Hadjar achterstevoren, waarna de Fransman midscheeps werd geraakt door Fittipaldi – met een safety car tot gevolg. Voor Bearman ging ’t intussen van kwaad tot erger: zijn Prema-auto sloeg voortdurend af, zodat hij terugviel naar de laatste plaats. O’Sullivan en Hauger schoven door naar de tweede en derde plaats. Voor Bortoleto was een straf te verwachten – en die kwam al tijdens de safetycarperiode: een tijdstraf van 10 seconden.

BAH GP EA 2116

Na de herstart kwam Martí (op zacht) meteen al langs bij Bortoleto, om vervolgens ook Hauger te verschalken. De beschadigde Virtuosi-auto van Bortoleto zag vervolgens Crawford (ook op zacht) langszeilen, zodat Miyata (zacht), een goed gestarte Verschoor (zacht), Colapinto en Aron aan de beurt waren om bij de Braziliaan aan te kloppen. Na acht ronden wisselen Verschoor en Miyata van positie en na 12 ronden nog eens. Kort erna sloeg Bortoleto voor het eerst terug door Hauger van de vijfde plaats te verdringen.

SAKHIR (BH), 28 Feb - 2 March 2024: Bahrain Grandprix at Bahrain International Circuit. Isack HADJAR #20 Campos Racing © 2024 Dutch Photo Agency

De auto’s op de zachte compound probeerden intussen hun eerste stint zo lang mogelijk te rekken. De zachte rubbersamenstelling leek minder snel, maar ging ook langer mee dan verwacht. Bijzonder genoeg was het daarom Martins die als eerste binnenkwam en zijn harde banden juist verwisselde voor de softs! Na 14 ronden was Verschoor de eerste van de ‘verwachte’ pitstops (maar te snel in de pitstraat!), maar vooraan leek Maloney op de helft van de race nog nergens last van te hebben. Juist O’Sullivan (op hard!) kwam als eerste van de koplopers binnen, daarna ook Hauger (op hard). Daarna antwoordden soft-rijders Crawford en Miyata, maar voor de Amerikaan ging de pitstop faliekant mis.

Sakhir (BAH) Feb 29 - March 2, 2024 - Gulf Air Bahrain Grand Prix at Bahrain International Circuit. Victor MARTINS #01 ART Grand Prix © 2024 Dutch Photo Agency

Na 18 ronden kwam Maloney uiteindelijk binnen, precies op het moment dat Martins zijn versnellingen kwijtraakte, gevolgd door Martí en Bortoleto. Meteen daarna volgde de safety car, met alleen nog Maini buiten, maar die kwam uiteraard meteen binnen. De Indiër kwam achter de Prema-auto’s van Bearman en Antonelli uit, die stug hadden volgehouden en de top-tien hadden bereikt, mede profiterend van maar liefst zes uitvallers. Door de safety car was Maloney zijn voorsprong op O’Sullivan en Martí wel kwijtgeraakt, terwijl Hauger en Verschoor door snelle pitstops de top-vijf in waren geklommen.

BAH GP EA 2485

Met nog tien ronden te gaan leek Maloney opnieuw zijn zaakjes voor elkaar te hebben. De Barbadiaan liep weg bij O’Sullivan, terwijl Martí onder druk kwam te staan van Hauger. Verschoor (met tijdstraf van 5 seconden) verloor daarentegen plekken aan Aron en Colapinto. Aron stormde vervolgens door om Hauger te verdringen, ondanks een excursie van de Est na de herstart. Antonelli begon intussen iets van zijn grote belofte te laten zien: eerst rekende hij af met zijn teamleider Bearman om vervolgens Verschoor te passeren. Op de meest verse banden in het veld volgde Maini Antonelli naar boven. Verschoor viel intussen terug naar de tiende plaats.

SAKHIR (BH), 28 Feb - 2 March 2024: Bahrain Grandprix at Bahrain International Circuit. Zane MALONEY #05 Rodin Carlin © 2024 Dutch Photo Agency

In de 27e ronde joeg Martí zijn Campos-auto aan O’Sullivan voorbij, terwijl Maini dichterbij kwam aan MP-duo Hauger en Colapinto. Bij Antonelli was het beste er echter alweer af: Bortoleto en Miyata zetten de Italiaan terug naar de tiende plaats, met daarachter alleen nog de twee op papier zwakste troeven in het kampioenschap, Joshua Dürksen (PHM) en Rafael Villagomez (VAR) en de terugvallende Verschoor, Stanek, Bearman en Barnard, die een tweede pitstop moest maken. Vooraan viel O’Sullivan nog terug achter debutant Aron, die een zeer sterk weekend voltooide met een podium naast de al even indrukwekkende Maloney en Martí. Achter O’Sullivan trok Bortoleto aan het langste eind in de strijd met Colapinto, Maini en Hauger.

FIA F2, Sakhir, 1-2 maart 2024

Race 1
1. Zane Maloney – Rodin – 23 ronden
2. Jak Crawford – DAMS – 5”4
3. Pepe Martí – Campos – 7”0
4. Isack Hadjar – Campos – 9”7
5. Paul Aron – Hitech – 18”1
6. Gabriel Bortoleto –Virtuosi – 18”3
7. Zack O’Sullivan – ART – 20”1
8. Dennis Hauger – MP – 21”0
9. Ritomo Miyata – Rodin – 21”4
10. Richard Verschoor – Trident – 21”8
11. Victor Martins – ART – 23”8
12. Juan Manuel Correa – DAMS – 26”8
13. Kush Maini – Virtuosi – 27”2
14. Andrea Kimi Antonelli – Prema – 30”2
15. Joshua Dürksen – PHM – 35”2
16. Oliver Bearman – Prema – 36”2
17. Enzo Fittipaldi – VAR – 56”1
18. Franco Colapinto – MP – 1’04”8
19. Rafael Villagomez – VAR – 1’21”5

Uitgevallen
Roman Stanek – Trident
Taylor Barnard – PHM
Amaury Cordeel – Hitech

Race 2
1. Zane Maloney – Rodin – 32 ronden
2. Pepe Martí – Campos – 4”619
3. Paul Aron – Hitech – 11”1
4. Zack O’Sullivan – ART – 12”5
5. Gabriel Bortoleto –Virtuosi – 12”5
6. Franco Colapinto – MP – 13”6
7. Kush Maini – Virtuosi – 14”7
8. Dennis Hauger – MP – 16”0
9. Ritomo Miyata – Rodin – 16”2
10. Andrea Kimi Antonelli – Prema – 20”4
11. Joshua Dürksen – PHM – 24”0
12. Rafael Villagomez – VAR – 29”5
13. Richard Verschoor – Trident – 31”1
14. Roman Stanek – Trident – 33”7
15. Oliver Bearman – Prema – 51”1
16. Taylor Barnard – PHM – 58”9

Uitgevallen
Victor Martins – ART
Jak Crawford – DAMS
Amaury Cordeel – Hitech
Juan Manuel Correa – DAMS
Isack Hadjar – Campos
Enzo Fittipaldi – VAR

Stand kampioenschap
1.Maloney 36; 2.Martí 24; 3.Aron 19; 4.Bortoleto 15; 5.O’Sullivan 14; 6.Crawford, Colapinto 8; 8.Maini, Hauger 6; 10.Hadjar 5; 11.Miyata 2; 12.Antonelli 1.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet