NASCAR: SVG schittert met P3 in tweede Xfinity-wedstrijd Atlanta. Austin Hill behaalt tweede achtereenvolgende zege
Sunoco-rookie Jesse Love mocht in Atlanta misschien wel het meeste aantal ronden aan de leiding rijden maar uiteindelijk was het zijn RCR-teamgenoot Austin Hill die in het jonge seizoen zijn tweede achtereenvolgende Xfinity-zege behaalde. Na zijn zege op de Daytona International Speedway vorige week is Hill de tweede coureur na Tony Stewart in 2008 die de eerste twee Xfinity-wedstrijden van het seizoen op zijn naam wist te schrijven.
Prachtig resultaat voor SVG in zijn tweede Xfinity-wedstrijd dit seizoen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR
SVG schittert met P3 in tweede Xfinity-wedstrijd Atlanta. Austin Hill behaalt tweede achtereenvolgende zege
Voor Cameron Hill betekende het in Atlanta zijn achtste Xfinity-zege en de derde achtereenvolgende in de vier laatste wedstrijden. Jesse Love in de No 21 Chevrolet nam vanaf pole de leiding en reed er in de 169 ronden maar liefst 157 op kop. Nadat de wedstrijd met twee ronden verlengd werd kwam Hill kort voor het einde van de wedstrijd zonder brandstof en viel naar de twaalfde plek terug. Hill nam kort voor het einde van de wedstrijd definitief de kop en versloeg Chandler Smith met een voorsprong van 0.106 secs.
Omdat Hill in zijn eentje “single-file” achter de leiders reed wist hij meer brandstof te besparen dan zijn teamgenoot vooraan en had zodoende meer sap in de tank dan Chandler Smith die in de 164e ronde onder neutralisatie voor brandstof naar binnenging.
Start van de wedstrijd in Atlanta met Jesse Love en Austin Hill op kop.
Austin Hill: “Ik dacht dat ik er net meer bijzat en ik dacht dat de voorste twee met Love het wel zouden gaan halen. En als ik niet meer kan winnen dan laat ik mijn teamgenoot winnen. Ik reed als vierde of vijfde of zoiets. Ik bespaarde brandstof.”
Bij de herstart in de 168e ronde verschakelde Hill zich ook nog eens. Austin Hill: “De 81 Smith raakte me behoorlijk hard waardoor ik flink wakker werd geschud maar ik had voldoende brandstof in huis om die ronde the voltooien. Maar ik moet mijn teamgenootje feliciteren. Om als rookie zoveel ronden aan de leiding te rijden had hij eigenlijk nu in Victory Lane moeten staan.”
Voor Love kwam de genadeslag toen de Ford van Ryan Sieg in de 161e van de geplande 163 zonder brandstof kwam te staan. Het betekende een neutralisatie waardoor de wedstrijd met zes ronden verlengd werd. Ook gingen er nog een dozijn auto’s voor hun allerlaatste stop naar binnen. Een situatie waarvan SVG enorm profiteerde.
Rookie Jesse Love en Austin Hill strijden om de leiding.
Jesse Love: “Ik ben trots op iedereen die bij deze Whelen-auto betrokken is. Voor alles wat ik doe probeer ik verantwoordelijkheid te nemen. Als coureur had ik gewoon meer brandstof moeten besparen. En ik wilde eigenlijk ook niet overrompeld worden. Ik was ervan overtuigd om een ton aan brandstof bespaard te hebben. En met die verlenging leek die wedstrijd wel een eeuwigheid te duren.
Van Gisbergen was blij dat hij aan de andere zijde van de brandstofproblemen stond. SVG: “Dit was behoorlijk geweldig. Van crewchief Bruce Schickler was het gewoon geweldig om ons naar binnen te laten komen. Ik heb ervan genoten. Moest ook leren om in een groep auto’s te rijden. P3 in de WeatherTech Chevrolet is gewoon geweldig. Ik ben er helemaal opgewonden van. Het is gewoon goed om een week na Daytona een auto zonder schade te hebben. Een cleane wedstrijd zonder al teveel fouten waarbij ook nog eens elke ronde voltooid werd. Daarvan heb ik veel geleerd. Het was gewoon geweldig!!”
Riley Herbst, in de laatste ronden van de wedstrijd de grootste tegenstander van Love, kwam als eerste zonder brandstof te staan en viel in de 160e ronde ver terug. Vervolgens vielen ook Cole Custer en Ryan Sieg zonder brandstof. Het betekende voor een aantal rijders een noodlottige neutralisatie.
Het tekort aan brandstof verstoorde de wedstrijdvolgorde. Het betekende dat Sheldon Creed als vierde eindigde gevolgd door Park Retzlaff. De Top 10 werd gecompleteerd door Jeremy Clements, Anthony Alfredo, Jeffrey Earnhardt, Ryan Truex en Sammy Smith.
Eerlijk gezegd had Austin Hill liever zijn teamgenoot zien winnen. Want die verdiende dit.
Overigens is Love de eerste coureur sinds Christopher Bell in 2017 die in de eerste twee Xfintiy-starts meer dan 100 ronden aan de leiding reed. Tijdens zijn tweede wedstrijd in Iowa reed Bell er in de 250 ronden tellende wedstrijd 152 aan de leiding. Afgelopen maandag reed Love bij zijn debuut op Daytona 34 ronden op kop. In zijn totaliteit reed Love in zijn beide eerste wedstrijden maar liefst 191 ronden aan de leiding.
Uitslag Raptor King of Tough 250 Atlanta Motor Speedway
1. (2) Austin Hill, Chevrolet, 169 ronden
2. (12) Chandler Smith, Toyota, 169.
3. (13) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 169 ronden
4. (10) Sheldon Creed, Toyota, 169 ronden
5. (24) Parker Retzlaff, Chevrolet, 169 ronden
6. (23) Jeremy Clements, Chevrolet, 169 ronden
7. (15) Anthony Alfredo, Chevrolet, 169 ronden
8. (22) Jeffrey Earnhardt, Toyota, 169 ronden
9. (8) Ryan Truex, Toyota, 169 ronden
10. (14) Sammy Smith, Chevrolet, 169 ronden
Prachtig resultaat voor SVG in zijn tweede Xfinity-wedstrijd dit seizoen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR
SVG schittert met P3 in tweede Xfinity-wedstrijd Atlanta. Austin Hill behaalt tweede achtereenvolgende zege
Voor Cameron Hill betekende het in Atlanta zijn achtste Xfinity-zege en de derde achtereenvolgende in de vier laatste wedstrijden. Jesse Love in de No 21 Chevrolet nam vanaf pole de leiding en reed er in de 169 ronden maar liefst 157 op kop. Nadat de wedstrijd met twee ronden verlengd werd kwam Hill kort voor het einde van de wedstrijd zonder brandstof en viel naar de twaalfde plek terug. Hill nam kort voor het einde van de wedstrijd definitief de kop en versloeg Chandler Smith met een voorsprong van 0.106 secs.
Omdat Hill in zijn eentje “single-file” achter de leiders reed wist hij meer brandstof te besparen dan zijn teamgenoot vooraan en had zodoende meer sap in de tank dan Chandler Smith die in de 164e ronde onder neutralisatie voor brandstof naar binnenging.
Start van de wedstrijd in Atlanta met Jesse Love en Austin Hill op kop.
Austin Hill: “Ik dacht dat ik er net meer bijzat en ik dacht dat de voorste twee met Love het wel zouden gaan halen. En als ik niet meer kan winnen dan laat ik mijn teamgenoot winnen. Ik reed als vierde of vijfde of zoiets. Ik bespaarde brandstof.”
Bij de herstart in de 168e ronde verschakelde Hill zich ook nog eens. Austin Hill: “De 81 Smith raakte me behoorlijk hard waardoor ik flink wakker werd geschud maar ik had voldoende brandstof in huis om die ronde the voltooien. Maar ik moet mijn teamgenootje feliciteren. Om als rookie zoveel ronden aan de leiding te rijden had hij eigenlijk nu in Victory Lane moeten staan.”
Voor Love kwam de genadeslag toen de Ford van Ryan Sieg in de 161e van de geplande 163 zonder brandstof kwam te staan. Het betekende een neutralisatie waardoor de wedstrijd met zes ronden verlengd werd. Ook gingen er nog een dozijn auto’s voor hun allerlaatste stop naar binnen. Een situatie waarvan SVG enorm profiteerde.
Rookie Jesse Love en Austin Hill strijden om de leiding.
Jesse Love: “Ik ben trots op iedereen die bij deze Whelen-auto betrokken is. Voor alles wat ik doe probeer ik verantwoordelijkheid te nemen. Als coureur had ik gewoon meer brandstof moeten besparen. En ik wilde eigenlijk ook niet overrompeld worden. Ik was ervan overtuigd om een ton aan brandstof bespaard te hebben. En met die verlenging leek die wedstrijd wel een eeuwigheid te duren.
Van Gisbergen was blij dat hij aan de andere zijde van de brandstofproblemen stond. SVG: “Dit was behoorlijk geweldig. Van crewchief Bruce Schickler was het gewoon geweldig om ons naar binnen te laten komen. Ik heb ervan genoten. Moest ook leren om in een groep auto’s te rijden. P3 in de WeatherTech Chevrolet is gewoon geweldig. Ik ben er helemaal opgewonden van. Het is gewoon goed om een week na Daytona een auto zonder schade te hebben. Een cleane wedstrijd zonder al teveel fouten waarbij ook nog eens elke ronde voltooid werd. Daarvan heb ik veel geleerd. Het was gewoon geweldig!!”
Riley Herbst, in de laatste ronden van de wedstrijd de grootste tegenstander van Love, kwam als eerste zonder brandstof te staan en viel in de 160e ronde ver terug. Vervolgens vielen ook Cole Custer en Ryan Sieg zonder brandstof. Het betekende voor een aantal rijders een noodlottige neutralisatie.
Het tekort aan brandstof verstoorde de wedstrijdvolgorde. Het betekende dat Sheldon Creed als vierde eindigde gevolgd door Park Retzlaff. De Top 10 werd gecompleteerd door Jeremy Clements, Anthony Alfredo, Jeffrey Earnhardt, Ryan Truex en Sammy Smith.
Eerlijk gezegd had Austin Hill liever zijn teamgenoot zien winnen. Want die verdiende dit.
Overigens is Love de eerste coureur sinds Christopher Bell in 2017 die in de eerste twee Xfintiy-starts meer dan 100 ronden aan de leiding reed. Tijdens zijn tweede wedstrijd in Iowa reed Bell er in de 250 ronden tellende wedstrijd 152 aan de leiding. Afgelopen maandag reed Love bij zijn debuut op Daytona 34 ronden op kop. In zijn totaliteit reed Love in zijn beide eerste wedstrijden maar liefst 191 ronden aan de leiding.
Uitslag Raptor King of Tough 250 Atlanta Motor Speedway
1. (2) Austin Hill, Chevrolet, 169 ronden
2. (12) Chandler Smith, Toyota, 169.
3. (13) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 169 ronden
4. (10) Sheldon Creed, Toyota, 169 ronden
5. (24) Parker Retzlaff, Chevrolet, 169 ronden
6. (23) Jeremy Clements, Chevrolet, 169 ronden
7. (15) Anthony Alfredo, Chevrolet, 169 ronden
8. (22) Jeffrey Earnhardt, Toyota, 169 ronden
9. (8) Ryan Truex, Toyota, 169 ronden
10. (14) Sammy Smith, Chevrolet, 169 ronden