Formule 1: Ferrari zet de toon tijdens voorseizoenstest Bahrein, maar Red Bull is snelst uit de startblokken
Carlos Sainz en Charles Leclerc eindigden voor Ferrari bovenaan na afloop van de enige wintertest voorafgaand aan het F1-seizoen 2024, maar Max Verstappen en Red Bull Racing baarden de overige teams grote zorgen door op de eerste dag in Bahrein razendsnel uit de startblokken te schieten.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari
Het lijkt inmiddels alweer een verre herinnering, de twee driedaagse tests die de F1-teams op het circuit van Barcelona uitvoerden alvorens de auto’s werden verscheept naar Australië voor de start van het seizoen. Tegenwoordig – met kalenders die maar langer en langer worden – blijft de testperiode voorafgaand aan de eerste wedstrijd beperkt tot één test waarop het allemaal moet gebeuren, niet meer in Barcelona, maar alvast op het circuit van Sahkir, waar volgende week ook het seizoen 2024 begint. Hetzelfde lot viel vorige week al ten deel aan het F2- en F3-veld.
Je echt verdekt opstellen was een luxe die de meeste teams zich niet meer konden veroorloven, gezien de relatief weinige kilometers die ze de afgelopen dagen hebben kunnen maken, al ging natuurlijk veel tijd op aan de stapels metingen die werden uitgevoerd aan de hand van de nodige flow-viz en allerhande stellages en sensoren. De spontane snelheid uit de startblokken is desondanks een aardige graadmeter voor de krachtsverhoudingen – en daarin schoot de regerend wereldkampioen met zijn team flink uit zijn slof. Op de eerste dag was Max Verstappen zó veel sneller dan de rest dat tegenstander Fernando Alonso al verzuchtte dat 19 coureurs nu al wisten dat zij dit jaar geen wereldkampioen zouden worden.
Red Bull had deze winter – of eigenlijk al een stuk eerder – niet op zijn lauweren gerust en een RB20 geproduceerd die in tal van opzichten afwijkt van de dominante RB19 van vorig jaar. Het feit dat de RB19 zó goed was, schonk het team de vrijheid om al vroeg met de ontwikkeling van de RB20 te beginnen en zo de beperkte windtunneltijd van het kampioensteam te maximaliseren voor de nieuwe auto. Dat Red Bull een pad is ingeslagen dat Mercedes na twee seizoenen van proberen juist heeft verlaten, maakte de snelste tijd van Verstappen op woensdag des te wranger voor iedereen die geen fan is van het team uit Milton Keynes.
Ook Ferrari liet zich in de afgelopen dagen van zijn goede kant zijn, terwijl Mercedes langzamer op stoom kwam, maar op de tweede en derde dag zich toch vooraan ging mengen in de strijd om de snelste tijden. Op die dagen liet Red Bull zich niet meer op de zachtste compound zien. McLaren zat er ten opzichte van de langzame start in 2023 meteen zeer goed bij, terwijl RB een uiterst bemoedigende vorm liet zien. Alpine, Sauber en Williams lijken opnieuw het middenveld te vormen, waar ze waarschijnlijk gezelschap krijgen van Aston Martin. Het team uit Silverstone verraste niet in dezelfde mate als tijdens de seizoensopening van 2023. Haas oogt intussen als een ferme rodelantaarndrager, na een winter waarin het Amerikaanse team een nieuwe teambaas kreeg.
F1, Sakhir, voorseizoenstest, 21-23 februari 2024
1e dag
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) – 1’31”344 – 142 ronden
2. Lando Norris (McLaren-Mercedes) – 1’32”484 – 72 ronden
3. Carlos Sainz (Ferrari) – 1’32”584 – 69 ronden
4. Daniel Ricciardo (RB-Honda) – 1’32”599 – 51 ronden
5. Pierre Gasly (Alpine) – 1’32”805 – 60 ronden
6. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) – 1’33”007 – 53 ronden
7. Charles Leclerc (Ferrari) – 1’33”247 – 64 ronden
8. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) – 1’33”385 – 77 ronden
9. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) – 1’33”658 – 57 ronden
10. Guanyu Zhou (Sauber-Ferrari) – 1’33”871 – 62 ronden
11. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) – 1’33”882 – 21 ronden
12. George Russell (Mercedes) – 1’34”109 – 121 ronden
13. Yuki Tsunoda (RB-Honda) – 1’34”136 – 64 ronden
14. Valtteri Bottas (Sauber-Ferrari) – 1’34”431 – 68 ronden
15. Alex Albon (Williams-Mercedes) – 1’34”677 – 40 ronden
16. Esteban Ocon (Alpine) – 1’34”677 – 60 ronden
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) – 1’35”692 – 66 ronden
18. Nico Hülkenberg (Haas-Ferrari) – 1’35”906 – 82 ronden
2e dag
1. Carlos Sainz (Ferrari) – 1’29”921 – C4 – 84 ronden
2. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) – 1’30”679 – C3 – 129 ronden
3. Lewis Hamilton (Mercedes) – 1’31”066 – 123 ronden
4. Lando Norris (McLaren-Mercedes) – 1’31”256 – C3 – 52 ronden
5. Daniel Ricciardo (RB-Honda) – 1’31”361 – C4 – 88 ronden
6. Charles Leclerc (Ferrari) – 1’31”750 – C3 – 54 ronden
7. Lance Stroll (Aston Martin) – 1’32”029 – C3– 96 ronden
8. Esteban Ocon (Alpine) – 1’32”061 – C3 – 78 ronden
9. Valtteri Bottas (Sauber-Ferrari) – 1’32”227 – C3 – 97 ronden
10. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) – 1’32”328 – C3 – 35 ronden
11. Logan Sargeant (Williams-Mercedes) – 1’32”578 – C4 – 117 ronden
12. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) – 1’33”053 – C3 – 31 ronden
13. Guanyu Zhou (Sauber-Ferrari) – 1’33”715 – C3 – 38 ronden
14. Pierre Gasly (Alpine) – 1’33”804 – C3 – 33 ronden
15. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) – 1’36”611 – C3 – 93 ronden
16. Nico Hülkenberg (Haas-Ferrari) – 1’37”509 – C3 – 31 ronden
3e dag
1. Charles Leclerc (Ferrari) – 1’30”322 – C4 – 74 ronden
2. George Russell (Mercedes) – 1’30”368 – C4 – 67 ronden
3. Guanyu Zhou (Sauber-Ferrari) – 1’30”647 – C4 – 85 ronden
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) – 1’30”755 – C3 – 66 ronden
5. Yuki Tsunoda (RB-Honda) – 1’30”775 – C4 – 66 ronden
6. Alex Albon (Williams-Mercedes) – 1’30”984 – C4– 121 ronden
7. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes) – 1’31”030 – C3 – 91 ronden
8. Fernando Alonso (Aston Martin) – 1’31”159 – C3 – 75 ronden
9. Carlos Sainz (Ferrari) – 1’31”247 – C3 – 71 ronden
10. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) – 1’31”483 – C3 – 53 ronden
11. Nico Hülkenberg (Haas-Ferrari) – 1’31”686 – C3 – 89 ronden
12. Lewis Hamilton (Mercedes) – 1’31”999 – C5 – 49 ronden
13. Lance Stroll (Aston Martin) – 1’32”038 – C3 – 46 ronden
14. Lando Norris (McLaren-Mercedes) – 1’32”108 – C3 – 20 ronden
15. Pierre Gasly (Alpine) – 1’32”149 – C3 – 47 ronden
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) – 1’33”053 – C3 – 80 ronden
17. Esteban Ocon (Alpine) – 1’33”079 – C3 – 55 ronden
18. Valtteri Bottas (Sauber-Ferrari) – 1’33”528 – C3 – 28 ronden
19. Daniel Ricciardo (RB-Honda) – 1’37”015 – C1 – 70 ronden