Racing Shows: Bizzarini hoofdthema Flanders Collection Cars in het Belgische Gent
Sinds 1989 vindt in het Belgische Gent de Flanders Collection Cars Expositie plaats. Voor www.autoport.nl na de Corona-periode van enkele jaren geleden reden genoeg om afgelopen weekend eens een kijkje te gaan nemen. Voor dit jaar had de organisatie het Italiaanse merk Bizzarini als hoofdthema gekozen.
Bizzarini was in Gent het hoofdthema. Dit is natuurlijk een prachtig exemplaar.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Bizzarini hoofdthema Flanders Collection Cars in het Belgische Gent
Afgelopen vrijdag waren wij voor de eerste maal in de Gent Expo voor de Flanders Collection expositie aanwezig. Omdat het merk Bizzarini voor het eerst 60 jaar geleden ten tonele verscheen was één van de zeldzaamste merken dit jaar hoofdthema. Maar Giotto Bizzarini was in zijn carriere ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Ferrari 250 GT0, de “Breadvan”, de Iso Rivolta, Iso Grifo A3C maar ook de baanbrekende achteras van de fameuze Lamborghini Miura die door Gianpaolo Dallara werd ontwerpen. Als onafhankelijk adviseur was Giotto Bizzarini voor vele ontwerpen in zijn carriere verantwoordelijk. Recentelijk onthulde de Bizzarini Company zelfs nog plannen voor een door Giugiaro ontworpen V12 Supercar die de naam van Ing. Bizzarini moet dragen. Nadat Bizzarini Ferrari verlaten had werd hij in 1964 door Lamborghini benaderd om een V12 motor te ontwerpen. Dit basisontwerp werd bij de 350 GT toegepast en bij de vele modellen die daarna volgden. Na een meningsverschil met Iso begon Bizzarini auto’s onder eigen naam te fabriceren. De Bizzarini 5300 GT Strada wordt misschien wel gezien als één van de mooiste GT’s die ooit gemaakt werd. De vormgeving werd door Giugiaro gedaan toen hij nog voor Bertone werkte.
De Iso Rivolta GT uit 1967 die we soms met regelmatig in historische rally's zien.
In 1969 ging de Societa AutoStar failliet en het betekende het einde van Bizzarini als autofabrikant maar werkte daarna als zelfstandige ontwerper voor General Motors, Pininfarina en diverse Motorfietsfabrikanten. In 2012 ontving Gotto Bizzarini op 86-jarige leeftijd zelfs nog een eredoctoraat in Techniek van de Universiteit van Florence op het gebied van Design, Techniek en de Autosport. Enkele pronkstukken waren dan op de expositie in Antwerpen te bewonderen.
Ing. Giotto Bizzarini werkte ook aan de dwarsgeplaatste motor van de door Gianpaolo Dallara ontwerpen Lamborghini Miura.
De Expo Studio BvBa organisatie heeft nu ook de organisatie van het Antwerp Classic Salon overgenomen. In 2020 vond één van de laatste exposities in Antwerpen met het toenmalige thema Fiat Abarth plaats. Interne problemen zorgden ervoor dat het Antwerp Classic Salon in de daaropvolgende jaren helaas niet meer kon plaatsvinden. Dit jaar vindt deze expositie gedurende het weekend van 5-7 april a.s. plaats maar is niet meer in handen van de SIHA-organisatie die tevens voor de Techno Classica in het Duitse Essen juist in diezelfde week verantwoordelijk is…..Wij maakten in Gent een kleine rondgang
De historische Arrows F1 A8 van Thierry Boutsen uit 1985 was op de stand van Circuit Zolder te bewonderen.
.
Een leuke 3-Serie Servicewagen van BMW Motorsport. Die hadden we voor een snelle service nog niet gezien maar wel leuk.
Bizzarini was in Gent het hoofdthema. Dit is natuurlijk een prachtig exemplaar.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Bizzarini hoofdthema Flanders Collection Cars in het Belgische Gent
Afgelopen vrijdag waren wij voor de eerste maal in de Gent Expo voor de Flanders Collection expositie aanwezig. Omdat het merk Bizzarini voor het eerst 60 jaar geleden ten tonele verscheen was één van de zeldzaamste merken dit jaar hoofdthema. Maar Giotto Bizzarini was in zijn carriere ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Ferrari 250 GT0, de “Breadvan”, de Iso Rivolta, Iso Grifo A3C maar ook de baanbrekende achteras van de fameuze Lamborghini Miura die door Gianpaolo Dallara werd ontwerpen. Als onafhankelijk adviseur was Giotto Bizzarini voor vele ontwerpen in zijn carriere verantwoordelijk. Recentelijk onthulde de Bizzarini Company zelfs nog plannen voor een door Giugiaro ontworpen V12 Supercar die de naam van Ing. Bizzarini moet dragen. Nadat Bizzarini Ferrari verlaten had werd hij in 1964 door Lamborghini benaderd om een V12 motor te ontwerpen. Dit basisontwerp werd bij de 350 GT toegepast en bij de vele modellen die daarna volgden. Na een meningsverschil met Iso begon Bizzarini auto’s onder eigen naam te fabriceren. De Bizzarini 5300 GT Strada wordt misschien wel gezien als één van de mooiste GT’s die ooit gemaakt werd. De vormgeving werd door Giugiaro gedaan toen hij nog voor Bertone werkte.
De Iso Rivolta GT uit 1967 die we soms met regelmatig in historische rally's zien.
In 1969 ging de Societa AutoStar failliet en het betekende het einde van Bizzarini als autofabrikant maar werkte daarna als zelfstandige ontwerper voor General Motors, Pininfarina en diverse Motorfietsfabrikanten. In 2012 ontving Gotto Bizzarini op 86-jarige leeftijd zelfs nog een eredoctoraat in Techniek van de Universiteit van Florence op het gebied van Design, Techniek en de Autosport. Enkele pronkstukken waren dan op de expositie in Antwerpen te bewonderen.
Ing. Giotto Bizzarini werkte ook aan de dwarsgeplaatste motor van de door Gianpaolo Dallara ontwerpen Lamborghini Miura.
De Expo Studio BvBa organisatie heeft nu ook de organisatie van het Antwerp Classic Salon overgenomen. In 2020 vond één van de laatste exposities in Antwerpen met het toenmalige thema Fiat Abarth plaats. Interne problemen zorgden ervoor dat het Antwerp Classic Salon in de daaropvolgende jaren helaas niet meer kon plaatsvinden. Dit jaar vindt deze expositie gedurende het weekend van 5-7 april a.s. plaats maar is niet meer in handen van de SIHA-organisatie die tevens voor de Techno Classica in het Duitse Essen juist in diezelfde week verantwoordelijk is…..Wij maakten in Gent een kleine rondgang
De historische Arrows F1 A8 van Thierry Boutsen uit 1985 was op de stand van Circuit Zolder te bewonderen.
.
Een leuke 3-Serie Servicewagen van BMW Motorsport. Die hadden we voor een snelle service nog niet gezien maar wel leuk.