Sportscars: 62 auto's en voorlopig vijf Nederlandse rijders op inschrijflijst 24 Uur Le Mans

Zo zag het er vorig jaar uit, ook dit jaar staan er weer 62 auto's aan de start
Een kleine vier maanden voorafgaand aan het evenement publiceerde de organiserende Automobile Club de l’Ouest de voorlopige deelnemerslijst voor de 92e editie van de 24 Uur van Le Mans, die op 15 en 16 juni van dit jaar verreden wordt. Met een totaal van 62 auto’s, verdeeld over 23 hypercars, 16 LMP2’s en 23 LMGT3’s is er opnieuw sprake van een vol veld: meer deelnemers kunnen vanwege het aantal beschikbare pitboxen niet worden ondergebracht. Met Renger van der Zande (Cadillac) en de reguliere WEC-coureurs Robin Frijns (BMW) en Nyck de Vries (Toyota) in de hypercar-klasse plus Job van Uitert bij IDEC Sport in LMP2 en Morris Schuring bij Manthey-EMA in een Porsche in GT3 staan er vijf Nederlanders op de lijst.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto: Bob van der Wolf
Met een goed bezet veld in de hypercar- en GT3-klasse van het FIA WEC stonden in deze beide categorieën de deelnemers in Le Mans hoe dan ook al vast, want een seizoensinschrijving voor het FIA WEC betekent natuurlijk automatisch ook deelname in Le Mans. Onzeker was welke fabrikanten en teams nog extra inschrijvingen zouden krijgen. Bij de fabrikanten is dat het geval voor Cadillac, dat een extra auto laat inzetten door het fabrieksteam van Chip Ganassi voor Renger van der Zande, Sébastien Bourdais en Scott Dixon, Porsche, dat een derde 963 laat runnen door Porsche Penske Motorsport, vooralsnog alleen met Mathieu Jaminet als ingeschreven rijder, en Lamborghini, dat een tweede SC63 laat rijden met Romain Grosjean, Andrea Caldarelli en Matteo Cairoli. Daarnaast is er een extra Cadillac van Whelen Cadillac Racing met Pipo Derani en Jack Aitken als automatische inschrijving voor het winnen van de teamtitel in het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap.
Voor de rest geen verrassingen naast de reguliere WEC-hypercars, dus twee Toyota’s, twee fabrieks-Ferrari’s plus een extra 499P van AF Corse, twee BMW’s, twee Alpines, twee fabrieks-Porsches, twee JOTA-Porsches, één Proton-Porsche, één Lamborghni en twee Peugeots, waarbij interessant genoeg bij de Peugeots behalve Jean-Eric Vergne in de 93 en Stoffel Vandoorne in de 94 geen verdere namen zijn ingevuld.
De 16 auto’s in de LMP2-klasse, waaronder zes Pro/Am-inschrijvingen, zijn uiteraard allemaal Oreca’s, grotendeels afkomstig uit de gelederen van de European Le Mans Series. In totaal vijf teams starten met een automatische toelating, met als meest recente aanvulling Crowdstrike Racing by APR, dat vorige week de titel in de Asian Le Mans Series won. De LMP2-klasse is de categorie met de meeste ‘TBC’s’ op de inschrijflijst als het om namen van rijders gaat. Vast staat in ieder geval wel dat Job van Uitert in actie komt met de nummer 26-Oreca van het Franse IDEC Sport, die hij deelt met de beide Fransen Paul Lafargue en Reshad de Gerus.
De dit jaar nieuwe LMGT3-klasse omvat net als de hypercars 23 auto’s, met naast het reguliere WEC-veld ook inschrijvingen van Proton Competition met een Ford Mustang en Inception Racing met een McLaren als automatische invitaties, plus nog drie externe aanvullingen in de vorm van de teams JMW Motorsport, RS Racing en Spirit of Race, alle drie met elk één Ferrari. Interessant genoeg maakt Porsche in zijn persbericht melding van de optie van het team Pure Rxcing op twee extra startplaatsen op grond van behaalde resultaten in de GT World Challenge en de Asian Le Mans Series, maar het Letse team ontbreekt op de lijst en heeft dus geen gebruik gemaakt van de geboden mogelijkheid.
Zoals gebruikelijk is er ook een reservelijst, waarop zeven auto’s vermeld staan, aangevoerd door de Porsche 963 van Proton Competition, de enige hypercar op de reservelijst. Daarnaast zijn er een tweede Oreca-LMP2 van Inter Europol Competition, vorig jaar LMP2-klassewinnaar, GT’s van Racing Spirit of Léman (Aston Martin), Kessel Racing en Formula Racing (beide Ferrari) en LMP2’s van Richard Mille by TDS en Staysail Motorsport.
De volledige lijst is hier te vinden.