IGTC: Manthey EMA-Porsche domineert Bathurst 12H in regen ondanks drive-through
Manthey EMA viert een welverdiende zege met Campbell, Güven en Vanthoor op 'the Mountain'
Mount Panorama Circuit speelde vandaag gastheer van de Repco Bathurst 12 Hour en de seizoensopener van de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. Het competitieve veld van GT3-auto's zat zo dichtbij elkaar dat zelfs in het laatste halfuurtje nog acht teams serieus kansmaakten op de overwinning. Uiteindelijk waren het Matt Campbell, Ayhancan Güven en Laurens Vanthoor die met de welbekende Grello-gekleurde Porsche van Manthey EMA zegevierden. Vooral Campbell bleek erg rap in de regen dat in de tweede helft van de wedstrijd met bakken uit de hemel kwam. Het was dubbelwinst voor de Duits-Australische equipe, want in de Pro-Am-klasse kwamen ze ook als eerste aan de finish.
Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: Gruppe C, Mercedes-AMG, Porsche AG en Wall Racing
De Bathurst 12 Hour begon traditioneel om 05:45 uur lokale tijd in het donker. Sheldon van der Linde (Team WRT) vertrok vanaf pole position voor Mikaël Grenier (National Storage Racing), Maro Engel (GruppeM Racing), Laurens Vanthoor, Luca Stolz (SunEnergy1), Ricardo Feller (KFC / Jamec Racing), Kelvin van der Linde (Wash It / Jamec Racing), Maxime Martin (Team WRT), Harry King (Manthey EMA) en Jamie Whincup (Triple Eight JMR). Er werden geen gekke acties uitgehaald, iedereen wist dat ze rustig de openingsfase door moesten komen, al kwam de Team Nineteen-Ginetta uit de GT4-klasse wel al vroeg naar binnen met een kapotte aandrijfas. Güven kwam vanaf het tweede uur aan de leiding na een snelle pitstop voor David Reynolds (GruppeM Racing) en Jules Gounon (SunEnergy1) die streed om een vierde overwinning op rij.
29 auto's stonden aan de start van de 2024-editie van de Bathurst 12 Hour
Vanaf uur vier begonnen de incidenten zich op te stapelen. Zo spinde de Vortex er af bij McPhillamy Park en ook Yasser Shahin (Manthey EMA) kwam daar in de grindbak terecht na een duw van Glen Wood (M Motorsport), strijdend om de leiding in Pro-Am. Hadrian Morrall (Wheels FX Racing) maakte een flinke crash mee vanaf de eerste positie in de Invitational-klasse. Campbell had ondertussen de twee BMW's van Team WRT in zijn nek hijgen tot een zware klapper aan het eind van uur vijf. Charles Weerts, die de M4 deelde met Sheldon van der Linde en Dries Vanthoor, raakte de gerepareerde Ginetta van Colin White, kwam op de muur terecht en crashte flink. Vervolgens begon een zware onweersbui zich te ontwikkelen ten westen van het circuit. "Het lijkt alsof de wereld ten einde komt," zo beschreef lokale coureur Brad Schumacher de donkere wolken. Het begon dan ook te stortregenen, terwijl het veld weer achter de Safety Car reed. Ricardo Feller had de SupaGlass-IRC van John Holinger geraakt, wederom een Invitational-klasseleider. De Zwitser kreeg een stop-en-go van twee minuten en verspilde daarmee de kansen van de KFC / Jamec Racing-Audi die hij deelde met Schumacher en Markus Winkelhock.
Gounon zou geen vierde achtereenvolgende zege behalen, maar werd toch indrukwekkend tweede met Habul en Stolz
Campbell leidde de herstart op de nu volledig natte baan, maar hij kreeg een drive-through penalty voor het niet respecteren van de minimale pitstoptijd van 85 seconden. Deze incasseerde de Australiër tijdens een Safety Car-periode na een crash van Paul Tracy (TekworkX Motorsport), die overigens wederom een leider uit de Invitational-klasse was. Porsche probeerde de wedstrijdleiding er tevergeefs van te overtuigen dat ze de drive-through correct hadden genomen en de Grello-bolide viel terug naar P12. Raffaele Marciello (Team WRT), de nieuwe aanwinst van BMW, vonden we op P14 nadat hij werd bestraft voor het kruisen van de witte lijn bij de uitgang van de pitstraat. Vervolgens streden Bastian Buus (Phantom Global Racing) die vanaf P18 was begonnen, Dani Juncadella (Craft-Bamboo Racing), Alessio Picariello (Manthey EMA), Engel en Stolz om de eerste positie, totdat het tijd was om weer te wisselen naar droogweerbanden.
Ondanks dat Audi Sport haar fabrieksactiviteiten in de GT-racerij heeft stopgezet, streden de Jamec Racing-R8'en nog steeds mee om de zege
Met nog vier uur te gaan begon het weer met bakken uit de hemel te komen en nadat iedereen opnieuw naar binnen was gekomen voor regenbanden, vonden we Campbell weer vooraan. Achter de Grello-Porsche werd er fel gestreden. Zo kreeg Felipe Fraga (GruppeM Racing) een drive-through penalty, nadat hij Grenier op het gras het geduwd. Grenier spinde en kon nog maar net ontweken worden door Martin, Jaxon Evans (Phantom Global Racing) en Kelvin van der Linde. Scott Taylor Motorsport kon een 'gratis' pitstop maken door naar binnen te komen tijdens een Full Course Yellow vanwege rommel op de baan en toen vonden we Thomas Randle plotseling op de koppositie. Campbell was echter bezig met een monsterstint en reed het gat naar Randle gauw dicht. Bij de Craft-Bamboo-Mercedes-AMG brak de ophanging, nadat Juncadella de muur had geraakt met nog twee uur te gaan.
Het door Team 75 Bernhard-gerunde Phantom Global Racing kwam sterk terug na als achttiende te zijn gestart
De Vortex spinde en kwam vast te staan op een kerb en dat zorgde voor een herstart met nog een half uur op de klok. Campbell wist iedereen achter zich te houden en won uiteindelijk voor Manthey EMA samen met Güven en Laurens Vanthoor met een voorsprong van twee en een halve seconde. Er werd ontzettend hard gevochten om de tweede positie die uiteindelijk naar Gounon, Kenny Habul en Stolz ging, de coureurs van SunEnergy1 die in 2023 hadden gewonnen. De Wash It / Jamec Racing-Audi van Haase, Kelvin van der Linde en Liam Talbot completeerde het podium voor de Phantom Global-Porsche van Buus, Joel Eriksson en Evans, en de Team WRT-BMW van Marciello, Martin en Valentino Rossi.
De 991.2-generatie Porsche van Manthey EMA won in de Pro-Am-klasse na schade bij Triple Eight JMR en een straf voor Heart of Racing by SPS
King, Picariello en Shahin werden negende algemeen achter de Mercedes-AMG's van National Storage Racing, Scott Taylor Motorsport en GruppeM Racing. Ze schreven daarmee de Pro-Am-zege op hun naam in de andere Manthey EMA-Porsche. De Triple Eight JMR-Mercedes-AMG van Prince Jefri Ibrahim, Jordan Love en Whincup leidde die laatste herstart, maar ze verloren meerdere seconden per ronde vanwege een kapotte splitter. Ross Gunn, Ian James en Alex Riberas (Heart of Racing by SPS) namen de eerste plek in hun klasse over, maar ze kregen een drive-through penalty aan hun broek vanwege slingeren om de banden op te warmen, toen de lichten van de Safety Car al uit waren. Tony D'Alberto, Adrian Deitz, Grant Denyer en David Wall (Wall Racing), uitkomend met de eerste EVO2-specificatie van de Lamborghini Huracán GT3 in Oceanië, werden twaalfde algemeen en zegevierden in de Silver-klasse. De Valmont Racing-Audi van Sergio Pires, Brad Shiels, Luke Youlden en Marcel Zalloua leek door de race heen sterker te zijn, maar een kapot regenlicht dat ze moesten maken, gooide roet in het eten.
De Wall Racing-Lamborghini, met een BASF-kleurstelling die we vier decennia terug op de BMW M1 Procar vonden, was de beste in de Silver-klasse
Chaz Mostert had de muur geraakt met zijn Method Motorsport-McLaren, terwijl hij aan kop ging in de GT4-klasse. Dat opende de deur voor Mercedes-AMG-coureurs Daniel Bilski, Adam Christodoulou en Mark Griffith (Team Nineteen) om de overwinning te pakken voor de andere Artura GT4 van Method Motorsport van Tom Hayman, Tom McLennan en Elliott Schutte. In de Invitational-klasse leek de eerste plek haast vervloekt en uiteindelijk was er slechts één auto die nog redelijk uit de problemen was gebleven. Adam Hargraves, die in de kwalificatie nog hard was gecrasht, Dan Jilesen en Cédric Sbirrazzuoli van team Localsearch wonnen met de door T2 Racing-gerunde IRC GT-silhouette.
Bilski, Christodoulou en Griffith wisten de Method Motorsport-McLarens achter zich te houden in de GT4-klasse
UITSLAG RACE
Na die knotsgekke, natte Repco Bathurst 12 Hour op Mount Panorama Circuit gaat Porsche aan de leiding van de puntenstand bij de constructeurs in de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. Er wordt nu uitgekeken naar de ADAC Ravenol 24h Nürburgring, ronde twee van het globale endurancekampioencshap, die op 1 en 2 juni wordt verreden.