Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Recordronde Jules Gounon met Mercedes-AMG GT3 in Bathurst

Rekordrunde Mount Panorama Circuit Mount Panorama Circuit record lap
Jules Gounon op zijn recordronde bovenop Mount Panorama

Sportief gezien heeft het geen enkele relevantie, maar vanuit technisch oogpunt is het natuurlijk leuk om te zien wat er met een auto kan worden bereikt zonder restricties van een reglement of een “balance of performance”. Dat gold een paar jaar geleden al voor de diverse recordpogingen met de Porsche 919 Hybrid Evo, om de sponsors met nog lopende contracten zoet te houden toen Porsche een jaar eerder dan gepland het LMP1-project had stopgezet. En dat geldt nu voor de recordronde die Jules Gounon aan de vooravond van de 12 Uur van Bathurst met een geupgrade Mercedes-AMG GT3 reed op het Mount Panorama Circuit.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer, Threads: @rebocarrdb)
Foto’s: Mercedes-AMG

Mercedes viert dat het dit jaar 130 jaar actief is in de autosport, uitgaande van de wedstrijden Parijs-Rouen in 1894, een soort regelmatigheidswedstrijd, en Parijs-Bordeaux in 1895, waarbij de laatste geldt als eerste echte autorace met tijdwaarneming. In beide evenementen ging de overwinning naar een auto met een motor in licentie van Daimler.


Rondom het 130-jarig jubileum van Mercedes in de autosport zijn de nodige activiteiten gepland. Zo rijdt Maro Engel dit weekeinde in Bathurst met een Mercedes-AMG GT3 met startnummer 130, voorzien van kleuren die betrekking hebben op de sporthistorie van Mercedes: wit als de vroegere Duitse nationale racekleur, zilver van de “Silberpfeile” en koolstofvezelzwart van moderne auto’s.

Rekordrunde Mount Panorama Circuit Mount Panorama Circuit record lap

Ook de recordrun op het Mount Panorama Circuit in Bathurst hoort bij deze activiteiten. Bij Mercedes-AMG werd een speciale uitvoering van de GT3 gebouwd, voorzien van koolstofvezel-remschijven, aangepaste aerodynamica, een enorme achtervleugel met klapfunctie en een motor die zonder restrictor voor de luchtinlaat zo’n 650 pk levert. De vergelijking met een reguliere GT3 conform de reglementen, waarmee Maro Engel vorig jaar in de kwalificatie in Bathurst 1:58,694 minuten reed, gaat dan ook enigszins mank. Al tijdens een eerste test op vrijdag dook Jules Gounon met de auto onder die tijd, terwijl hij zijn snelste ronde op zaterdag afsloot met een tijd van 1:56,605 minuten, een gemiddelde van 191,82 km/u.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet