Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Voorbereidingen Indy 500 geen gemakkelijke opgave voor Kyle Larson na test Phoenix

Afgelopen maandagavond testte Kyle Larson op Phoenix International Raceway voor de tweede maal voor het team van Arrow McLaren/Hendrick Motorsports. In totaal legde Larson 172 ronden af. Voor Larson werd het opnieuw een leerproces waarin het team de rijder niet altijd informeerde welke veranderingen aan de auto waren aangebracht. Op een persconferentie gisteren erkende Larson dat beide partijen nog een lange weg te gaan hebben voordat zij elkaars taal begrijpen.


2024 Pitstops
Het wegrijden uit de pits is vanuit een NASCAR-auto naar een Indycar nogal een overschakeling merkte Kyle Larson.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar

Voorbereidingen Indy 500 geen gemakkelijke opgave voor Kyle Larson na test Phoenix
Ter voorbereiding van de Indy 500 legde Kyle Larson afgelopen maandag op Phoenix International Raceway. Larson is de eerste coureur sinds Kurt Busch in 2014 de die de “double” doet. Op Memorial Day zowel de Indy 500 als de Coca Cola 600 op dezelfde dag. De voorbereidingen hiervoor lopen dan ook op volle toeren. Eind vorig jaar testte Larson al een keer op de Indianapolis Motor Speedway.

Om Larson op het juiste spoor te zetten besloten de ingenieurs van Arrow McLaren en Hendrick Motorsports hem niet altijd te informeren over de veranderingen die ze tijdens de pitstops aanbrachten. Daarmee hoopten beide partijen het leerproces te versnellen. Kyle Larson: “Wij beschikten over verschillende luchtdruk temperaturen waardoor de auto aan het begin wat anders aanvoelde. Ik had toen ook het gevoel dat de auto erg “loose” ging worden. Ik was een beetje verward omdat ik dit niet gedacht had. Vervolgens probeerde ik de gewichtsbalans aan te passen maar dit overrompelde mij een beetje. Opeens ging ik de bocht in, raakte de apex en ik voelde de grond onder mij wegvallen en toen ging hij dwars maar gelukkig wist ik hem uit de muur te houden. Als ik dit van tevoren geweten had….. 

Ik kon zeker merken dat ik dichtbij de limiet kwam en toen de balans vrijkwam voelde ik het aankomen. Ik had het gevoel dat ik bijna een moment kreeg en dit gebeurde dan ook. Maar het was belangrijk om te weten dat mijn hersenen dit inderdaad registreerden wat er werkelijk gebeurde. Het voelde aan alsof ik de balans goed begon aan te voelen en te begrijpen en omschrijven.”

In tegenstelling tot zijn eerste kennismaking op de Indianapolis Motor Speedway eind vorig jaar voelde Larson zich op de 1 mijl lange tri-oval van Phoenix zich duidelijk minder op zijn gemak. Dit vanwege de set-up en bandentemperaturen. Het betekende dat Larson nogal met de rollbars en de gewichtsbalans moest experimenteren. Eén van de belangrijkste lessen die Kyle afgelopen maandag leerde was om vanuit zijn comfortzone in een oncomfortabele zone terecht te komen.

2024 Larson actie
Op de Indianapolis Motor Speedway is het met een Indycar wat gemakkelijker rijden. Daarom besluit de crew van Arrow McLaren/Hendrick Motorsports Larson's vaardigheden op Phoenix International Raceway verder bij te schaven.

Kyle Larson: “Dit was natuurlijk een kleinere baan waarin de dingen sneller gebeuren en waarin je gas los moet laten. Op Indy stond het gaspedaal vol open en dit is natuurlijk vrij eenvoudig. Maar het was leuk om de timing van de bocht te moeten werken en een aantal balanszaken te regelen. Het was goed om aan te voelen dat de balans bij 300 km/u gewoon niet perfect was vergeleken met de 350 km/u op Indy en vervolgens even een momentje hebben en door iets verrast worden.”

Ook aan de fine-tuning van de stops moest nog behoorlijk gewerkt worden. Larson liet bij de eerste kennismaking eind vorig jaar de motor nog weleens afslaan. Larson is er zich van bewust dat dit voor hem in het begin van de Indy 500 een “Make or Break” situatie voor de 1100(ofwel de Coca Cola 600 meegerekend) kan opleveren. Zeker omdat deze pitstops aanmerkelijk sneller verlopen dan van wat hij in NASCAR gewend is.

Kyle Larson: “In een stockcar ben je alleen maar bang dat de auto in zijn neutraal springt, uitrolt en het rempedaal ingedrukt houdt en dat ze dan de auto naar beneden laten vallen en dat hij hem in de eerste versnelling zet en wegrijdt. Nu luister ik naar de signalen in mijn koptelefoon, de refueller de slang loslaat en ik hem dan direct in de eerste versnelling kan zetten. Het timingvenster is veel kleiner en het gebeurt allemaal veel sneller. Toen mijn auto in balans was had ik wel het gevoel dat ik nog meer speling had om ½ tienden sneller te gaan waardoor ik het vertrouwen had om het gas nog meer om te trappen en de auto zijn grip zou behouden.” De test was vooral bedoeld dat Larson nog meer hiaten zou ontdekken voorafgaande aan de  tweedaagse Open Test in april voor de Indy 500 eind mei.

2024 Afstellingen
De gecombineerde crew van Arrow McLaren/Hendrick Motorsports gaf bewust niet alle info aan Larson door.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet