Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Geen succes voor Jeroen Bleekemolen op Daytona, KellyMoss with Riley debuteert met winst

240126 IMPC Bleekemolen infield
De BGB-Porsche, waarmee Jeroen Bleekemolen in actie kwam in de IMSA Michelin Pilot Challenge

Er was geen succes weggelegd voor Jeroen Bleekemolen in de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge in het voorprogramma van de Rolex 24 At Daytona. “Helaas maakte het team in het begin één foute ‘call’ in de strategie, waardoor we een ronde achter kwamen”, zei hij. “Anders hadden we in de slotfase nog wel ver kunnen komen, maar dat zat er nu helaas niet in.” De overwinning in de race ging naar de KellyMoss with Riley-Porsche 718 Cayman Clubsport van Michael McCarthy, Riley Dickinson en Brady Golan, die kon winnen toen alle andere kanshebbers in de slotfase naar binnen moesten voor brandstof. Het team JDC Miller Motorsport won met Chris Miller en Mikey Taylor in de Audi RS 3 LMS de TCR-klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X: @renedeboer, Threads: @rebocarrdb)
Foto’s: IMSA


In het laatste uur was er een spannend gevecht om de leiding tussen de beide Turner-BMW’s, de Random Vandals-BMW en de Winward-Mercedes, maar uiteindelijk moesten die in de slotminuten van de wedstrijd allemaal nog een keer naar binnen voor brandstof, waarmee de kansen op de overwinning verkeken waren. Daarmee kwam de KellyMoss with Riley voor de eerste keer gedurende de vier-uursrace aan de leiding, maar dat was wel de ronde waarin het telde, zodat Riley Dickinson het eerste optreden van het team in de IMSA Michelin Pilot Challenge met de overwinning bekroonde. De Winward-Mercedes van Bruce Ward en Daniel Morad eindidge op de tweede plaats, de TGM-Aston Martin van Matt Plumb en Owen Trinkler werd als derde geklasseerd.

240126 IMPC Winners
KellyMoss with Riley bekroonde het debuut in de IMSA Michelin Pilot Challenge met de overwinning (vlnr Riley Dickinson, Michael McCarthy en Brady Golan)

Jeroen Bleekemolen kwam met zijn teamgenoten Spencer Pumpelly en Tom Collingwood in de nummer 18-BGB Motorsports-Porsche niet verder dan de 24e plaats algemeen en de 18e plaats in de GS-klasse (bij ons beter bekend als GT4). “Het was duidelijk dat de Porsche niet snel genoeg was op het rechte stuk”, zei Bleekemolen. “Die ronde achterstand die we aan het begin opliepen, hebben we nooit meer goed kunnen maken. We kregen nooit een ‘wave by’ en hadden ook niet de snelheid om andere mensen in te halen. Onze auto was op zich goed, we waren veel sneller dan de Porsche die uiteindelijk gewonnen had, dus daar lag het niet aan. Op strategie kun je in IMSA altijd winnen, dat bleek wel weer, maar dan moet je wel in de goede ronde zitten. Ik heb zelf twee uur en een kwartier gereden, dat ging gewoon lekker, maar de BMW’s waren gewoon te snel. Toen ik op kop mocht starten (bij een herstart, red.) reden ze gewoon om me heen… Als we terug hadden kunnen komen in de ‘lead lap’ hadden we aan het einde kunnen gokken, zoals Riley heeft gedaan. Dat was echt knap, dat laat ook wel weer zien hoe goed dit team is. Maar goed, ik heb lekker geracet, en volgend jaar maar weer de 24 Uur doen!”

240126 IMPC Bleekemolen BMW
Jeroen Bleekemolen: "De BMW's waren te snel, ze reden gewoon om me heen"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet