Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Tweede klassezege Indy Dontje in Rolex 24 At Daytona: "Ik kon niet meer kijken"

240128 Daytona race Dontje
Ook Indy Dontje behoort nu tot het selecte gezelschap van tweevoudige Nederlandse winnaars

Met zijn GTD-klassezege tijdens de Rolex 24 At Daytona behoort Indy Dontje nu tot het zeer selecte gezelschap van Nederlandse rijders die in de afgelopen jaren meer dan eenmaal succesvol waren in de Amerikaanse klassieker. Renger van der Zande en Rik Breukers deden dat al eerder, nu won Dontje ook voor de tweede keer een Rolex Daytona. Met AUTOSPORT.NL sprak hij in Florida over zijn succes.


Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X: @renedeboer)
Foto’s: Mercedes, Rebocar/R. de Boer

#57 Mercedes-AMG GT3, WINWARD RACING, #32 Mercedes-AMG GT3, Korthoff/Preston Motorsports #57 Mercedes-AMG GT3, WINWARD RACING, #32 Mercedes-AMG GT3, Korthoff/Preston Motorsports


Al vanaf het begin van de race reed de Mercedes-AMG GT3 van het Amerikaans/Duitse team Winward Racing met het startnummer 57, waarin Dontje samen met teamgenoten Russell Ward, Philip Ellis en Daniel Morad in actie kwam, in de voorste gelederen van de GTD-klasse mee. De Mercedes reed lange tijd aan de leiding, maar moest ook intense duels uitvechten om de concurrentie voor te blijven. Met name het gevecht dat Dontje had met de Triarsi-Ferrari was het aanzien meer dan waard, terwijl Morad in de slotfase alle zeilen moest bijzetten om de eerste plaats te verdedigen tegen Miguel Molina in de AF Corse-Ferrari.

“Ik kon niet meer toekijken op de pitmuur, zo spannend was het”, vertelde Indy Dontje naderhand. “Petje af voor Daniel, die heeft het echt fantastisch gedaan. ‘Balls of steel’! Groot respect voor de manier waarop hij het naar huis heeft weten te brengen!” Gemakkelijk was het bepaald niet, aldus Dontje: “De Ferrari’s waren echt heel snel, vooral op het rechte stuk, maar we wisten dat we echt sterk waren over de hele stint. Daar kwamen we overigens pas achter toen de race al een tijdje onderweg was. In het begin kon iedereen wel zijn tijden neerzetten, maar zeker tegen het einde, waarbij het nieuwe type band het moeilijk had op de achterwielen, daar was de Mercedes gewoon sterk. Daar hadden we zeker een voordeel.”

#57 Mercedes-AMG GT3, WINWARD #57 Mercedes-AMG GT3, WINWARD RACING, Indy Dontje, Philip Ellis, Daniel Morad, Russell Ward #57 Mercedes-AMG GT3, WINWARD RACING, Indy Dontje, Philip Ellis, Daniel Morad, Russell Ward

Dontje had ook genoten van de duels tijdens de race. “Dat is wat lastig om uit te leggen, maar dat ‘side-draften’ hier is echt bizar. Het was heel moeilijk om aan te haken, maar als het dan lukt, is dat heel gaaf!” De nieuwe Michelin Pilot-banden, die sinds dit seizoen in de GTD-klasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship worden gebruikt, hebben voor Dontje nog wel een paar geheimen. “Daar zit zeker voor ons nog wel wat ruimte”, zei hij. “Maar ik zag ook in het gevecht met de Ferrari dat de laatste tien ronden in die stint heel moeilijk waren. Het was heel anders dan ik daarvoor had ervaren. In vergelijking met de vorige generatie banden zijn de nieuwe banden qua peak echt super, maar ze bouwen aan de achterkant na tien ronden al heel erg af en daardoor heb je heel weinig tractie. Als je er niet mee uitkijkt, dan kun je zelf de banden echt oproken.”

Dontje dacht op het moment van zijn succes ook nog even aan Renger van der Zande, die met name in het beginstadium van Dontjes carrière een grote rol gespeeld heeft. “Jammer dat Renger niet ook op het podium geëindigd is, dat zou helemaal mooi geweest zijn! Maar dat ik nu ook een tweevoudig winnaar van de Rolex 24 ben, is natuurlijk een geweldig gevoel! Ik ben heel blij dat ik het met Winward Racing en met al mijn teamgenoten heb kunnen doen. Daniel was er de eerste keer niet bij, maar ik ben blij dat we het nu samen konden doen.”

#57 Mercedes-AMG GT3, WINWARD RACING, Indy Dontje, Philip Ellis, Daniel Morad, Russell Ward #57 Mercedes-AMG GT3, WINWARD RACING, Indy Dontje, Philip Ellis, Daniel Morad, Russell Ward


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet