Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Porsche wint Rolex 24 At Daytona na zinderende finale, tweede klassezege Indy Dontje (lang)

Daytona: 24h at Daytona on January, 28, 2024, (Photo by Juergen Tap)
De nummer 7-crew met Cameron, Campbell, Nasr en Newgarden behaalde de 19e Daytona-zege van Porsche

“Het wordt pas in het laatste uur beslist”, hoor je in Daytona altijd, maar de finale van de 62e editie van de Rolex 24 At Daytona was weer een echte kraker. Felipe Nasr in de nummer 7-Porsche en Tom Blomqvist in de nummer 31-Cadillac maakten er een geweldige strijd van, die Nasr uiteindelijk in zijn voordeel wist te beslissen. Er was wat verwarring, omdat er “nog twee ronden” op de schermen van de tijdwaarneming stond, maar aan het einde van de ronde al de finishvlag gezwaaid werd. Daarmee was de zege voor Nasr, Dane Cameron, Matt Campbell en Josef Newgarden een feit. Het was de 19e Daytona-zege voor Porsche, de tweede voor Penske na 1969.  Ook in LMP2 bleef het spannend tot het einde, met winst voor de Era Motorsport-Oreca van Dwight Merriman, Ryan Dalziel, Connor Zilisch en Christian Rasmussen. Beste GTD-Pro-auto was de nummer 62-Risi-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, Daniel Serra, Davide Rigon en James Calado. De klassezege in Daytona was het tweede 24-uurssucces voor de vorig jaar geïntroduceerde 296 GT3, na de overwinning van Frikadelli Racing met onder anderen Nicky Catsburg in de etmaalrace op de Nürburgring. Nederlands succes in Daytona was er dankzij Indy Dontje, die samen met zijn Winward-Mercedes-teamgenoten Russell Ward, Daniel Morad en Philip Ellis de GTD-klasse won. Voor Dontje, Ward en Ellis was het na 2021 de tweede klassezege in Daytona.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X: @renedeboer)
Foto's: Porsche/Jürgen Tap, IMSA, Rebocar/R. de Boer

Daytona: 24h at Daytona on January, 25, 2024, (Photo by Juergen Tap)
De nummer 7-Porsche zorgde voor de eerste Porsche-zege in Daytona sinds 2003

In het 18e uur van de race kwam de nummer 7-Porsche aan de leiding en bleef daar ook gedurende het grootste deel van de ochtend, maar met nog zo’n anderhalf uur te gaan kwam Blomqvist in de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac zienderogen dichterbij de Porsche, waarin Felipe Nasr achter het stuur zat. In de 749e ronde had Blomqvist het gat dichtgereden en in een spectaculaire manoeuvre, vergelijkbaar met de situatie tussen Häkkinen en Schumacher in Francorchamps in 2000, wist Blomqvist met een GT3-Ferrari er tussenin, Nasr te passeren en zo de leiding over te nemen. Vervolgens was er een “yellow” omdat de nummer 12-Vasser-Sullivan-Lexus vlam gevat had. Zowel de Porsche als de Cadillac kwamen binnen voor een laatste tankstop, die bij de Porsche wat korter duurde, zodat Nasr de leiding kon overnemen. Vervolgens wist de Braziliaan Blomqvist achter zich te houden. De slotfase was wat verwarrend: eigenlijk stond er nog anderhalve minuut op de klok en ook op de schermen stond “2 to go”, maar opeens werd toch de zwart-wit-geblokte vlag gezwaaid, waarmee de overwinning voor de Porsche een feit was. Voor de Duitse sportwagenfabrikant was het de eerste Daytona-overwinning als constructeur sinds 2003 en de opluchting over de eerste 24-uurszege van de Porsche 963 was bij alle betrokkenen duidelijk zichtbaar. Zelfs de altijd zo stoïcijnse Roger Penske toonde een spoor van emotie.

Porsche 963, Porsche Penske Motorsport (#7), Dane Cameron (USA), Felipe Nasr (BR), Josef Newgarden (USA), Matt Campbell (AUS)

Achter de winnende Porsche en de Whelen-Action Express-Cadillac van Blomqvist, Pipo Derani en Jack Aitken eindigde de nummer 40-Wayne Taylor Racing-Acura van Jordan Taylor, Louis Delétraz, Jenson Button en Colton Herta als derde. De tweede fabrieks-Porsche met Mathieu Jaminet, Nick Tandy, Laurens Vanthoor en Kévin Estre verloor gaandeweg de race tijd door straffen als gevolg van te hoge motorwaarden, die te maken hadden met software, eindigde op de vierde plaats. In de laatste uren was er meer tijdverlies toen Estre direct na een pitstop op nieuwe banden in de rondte ging en de nodige problemen had om uit het gras te komen.

Rolex 24 at Daytona 2024 - Foto: Gruppe C Photography
De JDC Miller Motorsports-Porsche met Tijmen van der Helm werd heel keurig als zesde geklasseerd

Daarachter volgden de beide klanten-Porsche, de nummer 5-Proton-Porsche van Gianmaria Bruni, Neel Jani, Alessio Picariello en Romain Dumas, en de nummer 85-JDC Miller Motorsports-Porsche van Tijmen van der Helm, Richard Westbrook, Phil Hanson en Ben Keating. “We hebben eigenlijk amper problemen gehad, alleen misten we wart snelheid op het rechte stuk waardoor we lastig konden aanvallen en makkelijk aangevallen werden”, zei Van der Helm. “De laatste uren hadden we jammer genoeg te maken met een deur die steeds openging tijdens het rijden, waardoor we meerdere malen de pits in moesten en op twee rondjes achterstand kwamen. Jammer, want we hadden wel wat meer gewild, maar goed, nu pakken we door voor Sebring!” De beide BMW’s eindigden op ruime achterstand, met de nummer 25 (Connor De Phillippi, Nick Yelloly, Maxime Martin en René Rast) twee ronden voor de nummer 24 (Jesse Krohn, Philipp Eng, Augusto Farfus en Dries Vanthoor).

240128 Daytona race ERA
ERA Motorsport won met de nummer 18-Oreca de LMP2-klasse

In LMP2 eindigden de eerste vijf auto’s binnen 20 seconden. De winst was voor de nummer 18-ERA Motorsport-Oreca van Dwight Merriman, Ryan Dalziel, Connor Zilisch en Christian Rasmussen op 6,8 seconden voor de nummer 04-Crowdstrike-APR-Oreca van George Kurtz, Colin Braun, Toby Sowery en Malthe Jakobsen. Voor de pas 17-jarige Zilisch was het een uitstekend resultaat, hij komt normaliter uit in de Amerikaanse Mazda MX-5 Cup. De Riley-Oreca met Gar Robinson, Felipe Fraga, Josh Burdon en Felipe Massa werd als derde geklasseerd, slechts drie tienden van een seconde voor de Inter Eurpol-Oreca van Jakub Smiechowski, Nick Boulle, Tom Dillmann en Pietro Fittipaldi. Laatstgenoemde was te elfder ure ingesproken nadat de geplande Clément Novalak bij het oefenen van rijderswissels op vrijdag licht geblesseerd was geraakt. De vijfde en laatste auto in dezelfde ronde, en op minder dan 20 seconden van de winnaar, was de Tower Motorsports-Oreca van John Farano, Michael Dinan, Scott McLaughlin en Ferdinand Habsburg.

240128 Daytona Race Risi
Mooi succes voor Risi Competizione in de GTD-Pro-klasse

De Ferrari van Risi Competizione won met Daniel Sera, Davide Rigon, Alessandro Pier Guidi en James Calado de GTD-Pro-klasse, met een ronde voorsprong op de AO Racing-Porsche van Laurin Heinrich, Seb Priaulx – die geplaagd werd door een voedselvergiftiging – en Michael Christensen. De derde plaats ging naar de Paul Miller Racing-BMW van Bryan Sellers, Madison Snow, Neil Verhagen en Sheldon van der Linde. De BMW reed lange tijd aan de leiding, maar kwam met Van der Linde op zondagochtend van de baan en verloor daarbij veel tijd, waardoor de kansen op een betere klassering verkeken waren. Voor de Corvettes waren er geen goede resultaten weggelegd: de nummer 4 met Nicky Catsburg eindigde met 18 ronden achterstand op de winnaars als achtste in de klasse. Het voornaamste probleem hier was de pomp van de stuurbekrachtiging. De nummer 3-Corvette vatte vlam in het motorcompartiment als gevolg van een beschadigde afdekking van het oliereservoir. De auto eindigde als vijfde in de klasse, achter de Aston Martin van het Heart of Racing Team. Voor de Ford Mustang, die in Daytona zijn racedebuut maakte, was de zesde plaats het beste resultaat (Mies/Tincknell/Rockenfeller), de andere auto viel voortijdig uit.

240128 Daytona race Dontje
Opnieuw een Rolex voor Indy Dontje als klassewinnaar in GTD

In GTD ging de overwinning voor de tweede keer na 2021 naar het Winward Racing-team met de Mercedes-AMG. Net als drie jaar geleden maakten Russell Ward, Philip Ellis en Indy Dontje deel uit van het winnende team, ditmaal bijgestaan door Daniel Morad. “De auto was heel goed, maar het was zeker niet altijd gemakkelijk”, zei Indy Dontje, die spectaculaire duels uitvocht met de nummer 23-Triarsi-Ferrari. Ook teamgenoot Morad kwam in de slotfase zwaar onder druk van de zeer aanvallend rijdende Miguel Molina in de nummer 21-AF Corse-Ferrari, maar wist de klassezege naar huis te rijden. Achter de winnende Mercedes eindigden drie Ferrari’s, de AF Corse-auto (Mann/Heriau/Molina/Cozzolino), de Conquest-296 (Franco/Costa/Balzan/Sbirrazzuoli) en de Triarsi-Ferrari (Triarsi/Scardina/Agostini/Rovera).

Daytona: 24h at Daytona on January, 27, 2024, (Photo by Juergen Tap)
De MDK-Porsche met Larry ten Voorde had de hele race niet het volle motorvermogen en eindigde als twaalfde in de GTD-klasse

Larry ten Voorde sloot met zijn teamgenoten in de MDK-Porsche de race als twaalfde in de klasse af. Hij zei: “Het was voor mij de eerste deelname aan de 24 Uur van Daytona en ik heb er enorm van genoten. Het was echt supergaaf! Helaas hadden wij vanaf de opwarmronde motorproblemen, de auto liep niet op vol vermogen, telkens van die ‘cuts’ erin, en dat duurde de hele race. Het is echt een wonder dat we het nog tot aan het eind hebben vol weten te houden! Ik heb tijdens mijn stints en sessies alles eraan gedaan om het maximale eruit te halen. Natuurlijk hadden we op meer gehoopt, maar het is niet anders. Het was wel een heel gave ervaring, mijn eerste 24-uursrace in Amerika, heel anders dan de sprintraces die ik normaal gesproken doe. Het was superleuk, ik hoop dat er nog meer komen!”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet