Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Van der Zande uit de race in Daytona, Catsburg en Dontje in uitzichtsrijke posities

240128 Daytona 9h Derani
De nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac heeft de leiding nog steeds in handen

Voor Renger van der Zande is de hoop op een derde Rolex voorbij. In de nacht, net voor drie uur lokale tijd, raakte Renger van der Zande in bocht 1 vanwege een technisch probleem van de baan, waarna de auto niet meer gestart kon worden. Eerder had de Ganassi-Cadillac, waarin naast onze landgenoot ook Sébastien Bourdais, Scott Dixon en Alex Palou rijden, tijdens een “caution” de eerder door een lekke band opgelopen twee ronden achterstand goed weten te maken. Vanwege het technische defect was het echter definitief over, waarmee de eerste officiële uitval in de GTP-klasse van de race een feit is. Indy Dontje blijft het ondertussen goed doen: met nog zevenenhalf uur te gaan rijden hij en zijn teamgenoten in de Winward-Mercedes aan de leiding in de GTD-klasse. Ook Nicky Catsburg zit met de Corvette nog goed voorin.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X: @renedeboer)
Foto's: IMSA


De Whelen-Cadillac van Pipo Derani, Jack Aitken en Tom Blomqvist heeft om 6.15 uur lokale tijd de leiding in handen, voor de beide fabrieks-Porsches, de nummer 6 van Nick Randy, Mathieu Jaminet, Kévin Estre en Laurens Vanrthoor en de nummer 7 van Dane Cameron, Felipe Nasr, Matt Campbell en Josef Newgarden. Daarachter rijdt de nummer 5-Proton-Porsche met Gianmaria Bruni, Neel Jani, Alessio Picariello en Rimain Dumas, terwijl ook de nummer 85-JDC Miller Motorsports-Porsche met Tijmen van der Helm, Richard Westbrook, Phil Hanson en Ben Keating op de zesde plaats achter de enige nog resterende Wayne Taylor-Acura (Jordan Taylor, Louis Delétraz, Colton Herta, Jenson Button) nog in dezelfde ronde als de leider zit.

Voor BMW verliep de race niet zoals gehoopt: rond half vier in de nacht de nacht kwam de nummer 24-BMW met Dries Vanthoor aan het stuur in bocht drie tot stilstand. Vervolgens werd er tijd verloren bij pogingen de auto terug naar de paddock te laten brengen. De auto, waarin ook Jesse Krohn, Philipp Eng en Augusto Farfus in actie komen, rijdt wel weer, maar heeft inmiddels 13 ronden achterstand. Ook de nummer 25-BMW van Connor de Phillippi, Nick Yelloly, Maxime Martin en René Rast heeft al acht ronden achterstand en maakt daarmee realistisch gezien geen kans meer.

In LMP2 leidt de nummer 18-ERA Motorsport-Oreca (Merrman/Dalziel/Zilisch/Rasmussen) voor de nummer 04-Crowdstrike-Oreca (Kurtz/Braun/Sowery/Jakobsen) en de nummer 2-United Autosports-auto (O’Ward/Keating/Pino/Hanley). Ook de nummer 52-InterEuropol (Smiechowski/Boulle/Dillmann/Fittipaldi), de nummer 74-Riley-Oreca (Robinson/Fraga/Burdon/Massa) en de nummer 8-Tower Motorsport-auto (Farano/Dinan/Habsburg/McLaughlin) zitten nog in dezelfde ronde.

In GTD-Prio rijden er drie auto’s in dezelfde ronde: de nummer 1-Paul Miller Racing-BMW van Bryan Sellers, Madison Snow, Neil Verhagen en Sheldon van der Linde, de nummer 4-Corvette (Tommy Milner, Nicky Catsburg, Earl Bamber) en de nummer 3-Corvette (António García, Alexander Sims, Daniel Juncadella).

In GTD hebben Indy Dontje en zijn teamgenoten Philip Ellis, Russell Ward en Daniel Morad in de Winward-Mercedes de leiding in handen. Dontje meldde: “Ik heb net mijn tweede rijbeurt achter de rug. Al vanaf het eerste moment dat ik in de auto stapte, voelt de auto goed aan. We doen mee, maar het blijft gewoon open tot aan het einde zoals we dat in Daytona kennen. We hebben net de remschijven voor gewisseld en we doen straks nog een wissel omdat we geen “yellow” hadden, en dan zijn we technisch in ieder geval helemaal klaar. Ik doe straks nog een dubbele stint en dan moet ik standby staan voor het einde van de race.”

De MDK-Porsche met Larrry ten Voorde heeft inmiddels een achterstand van tien ronden. “Vanaf de eerste ronde hadden we al mechanische problemen met de motor, die blijven aanhouden, maar we doen ons best om het probleem te kunnen oplossen”, zei Ten Voorde na middernacht. “Ik heb net mijn eerste stint gereden, één ronde kunnen terugpakken. We blijven pushen, opgeven doen we natuurlijk niet!”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet