Sportscars: Whelen-Cadillac leidt na 9 uur in Daytona, Mercedes met Dontje voert GTD-klasse aan
Start van de race met de nummer 31-Whelen-Cadillac aan kop
Na negen uur in de 24 Uur van Daytona rijdt de van pole gestarte nummer 31-Whelen-Cadillac (Derani/Aitken/Blomqvist) aan de leiding, op luttele seconden gevolgd door de nummer 7-Porsche (Cameron/Nasr/Campbell/Newgarden), de nummer 25 BMW (De Phillippi/Yelloly/Martin/Rast) en de nummer 6-Porsche (Tandy/Jaminet/Estre/Vanthoor). Ook de JDC Miller Motorsports-Porsche (Van der Helm/Westbrook/Hanson/Keating) rijdt nog in dezelfde ronde, terwijl de Ganassi-Cadillac (Palou/Van der Zande/Bourdais/Dixon) als gevolg van een lekke band twee ronden achterstand heeft. United Autosports leidt met de nummer 2-Oreca (O’Ward/Keating/Pino/Hanley) de LMP2-klasse, in GTD-Pro leidt de nummer 3-Corvette (García/Sims/Juncadella) en in GTD leidt de Winward-Mercedes (Ward/Ellis/Dontje/Morad).
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X: @renedeboer)
Foto’s: IMSA
Om 13.40 uur plaatselijke tijd ging de race bij zon, onder blauwe hemel en met zomerse temperaturen van rond de 25 graden van start. Binnen een half uur was er de eerste neutralisatie na een flinke crash van Misha Goikhberg in de nummer 78-Forte Racing-Lamborghini. Korte tijd later was er weer een “full course yellow”, nadat Dennis Andersen in de nummer 20-High Class-Oreca uit de LMP2-klasse in de rondte was gegaan en Mike Conway in de nummer 14-Vasser Sullivan-Lexus geen kant meer uit kon. De volgende neutralisatie kwam op naam van Steven Thomas, die bij het uitkomen van de Le Mans-chicane de controle over de nummer 11-TDS-Oreca verloor en zwaar crashte.
Na zes uur, toen de eerste punten voor de Endurance Cup verdeeld werden, reed de nummer 7-Porsche aan de leiding, terwijl de nummer 6 een drive-through kreeg vanwege het overschrijden van bepaalde vastgestelde maxima in de aandrijflijn. In het achtste uur was er opnieuw sprake van een dergelijke overtreding, wat de nummer 6 op een stopstraf van tien seconden kwam te staan. De eerste prominente uitvaller in de GTP-klasse is de nummer 10-Wayne Taylor Racing-Acura (R. Taylor/Albuquerque/Hartley/Ericsson), die in het achtste uur strandde vanwege een motorprobleem.
De Ganassi-Cadillac met Renger van der Zande
Renger van der Zande was tevreden na zijn eerste rijbeurt. “Ik heb net mijn eerste dubbele stint gehad. Ik had het best zwaar, vooral tijdens de eerste helft van de stint heb ik intensief banden gespaard, waardoor ik na de stop nog best goede banden over had. Het was een beetje ongelijk met mensen die op een andere strategie zaten, dus daardoor viel ik terug naar de vierde plaats. Ik had een lang gevecht met René Rast, die ik altijd in het donker ergens schijn tegen te komen, dat was op de Nürburgring zo, in Spa en nu hier ook. Ik was wel even pissig op mijn spotter, want die BMW zat opeens naast me, die had ik helemaal niet zien aankomen, maar nu kunnen ze vanuit het team beter aangeven wanneer er iemand aankomt. Ik heb ook nog een tijdje gestreden met de auto van Tijmen van der Helm, mooi sidedraften om hem voor te blijven. Qua snelheid is het voor ons niet helemaal top, de Acura’s gaan harder, maar daarvan is er nu dus net één uitgevallen. Mijn teamgenoot Sébastien doet het top, Scott Dixon ook, Alex Palou en ik zitten daar misschien net achter, dus we gaan zien wie er gaat finishen.”
Tijmen van der Helm verklaarde: “De hele groep in de GTP’s zit nog steeds in dezelfde ronde. Dat is op dit moment het devies: heelhouden en in dezelfde ronde blijven. Qua snelheid gaat het best wel goed, dus we gaan zien hoe het verder loopt.”
In GTD-PRO rijdt de Corvette met Nicky Catsburg op de zevende plaats, in GTD heeft de MDK-Porsche met Larry ten Voorde al zes ronden achterstand opgelopen, ondermeer als gevolg van “misfires” en een beetje gebrek aan power.
Indy Dontje en zijn Winward-Mercedes-teamgenoten voeren de GTD-klasse aan