Racing Shows: 1e Brussels Auto Show. Tuning, Show, Creativiteit en Entertainment
Vorig jaar vond het laatste en tevens 99e Autosalon in de Brusselse Heysel paleizen plaats. Daarna trokken de Belgische importeurs er vrijwel allemaal de stekker eruit. Ronald van de Broek CEO van 402 Automotive uit het Brabantse Hoeven nabij Roosendaal sprong in dit gat van de markt. Van de Broek organiseert jaarlijks op o.a. TT Circuit Assen en Circuit Zandvoort alsmede enkele andere locaties. Bij het introduceren van het concept kon Van de Broek aanvankelijk op de steun van Renault, Nissan en Stellantis rekenen maar die trokken uiteindelijk ook de stekker uit hun deelname waardoor de spoeling wel erg dun werd. Tuning, Creativiteit en Entertainment staan juist bij deze eerste editie voorop.
Klapstuk van de 1e Brussels Motor Show is dit elektrische studentenprojecten van de TU te Eindhoven. De Vision
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
1e Brussels Auto Show. Tuning Creativiteit en Entertainment
De meningen over deze eerste beurs varieerden nogal. Velen vinden dat dit nieuwe concept een nieuwe kans verdient terwijl enkele afgevaardigden van de Belgische importeurs er op zijn zachtst gezegd een andere mening op na hielden. Het Brusselse Autosalon stond in het verleden altijd wel bol van de presentaties maar evenals bij de RAI in Amsterdam was de rek eruit. Commercieel is een verkoopbeurs enorm belangrijk. Maar waar het waarschijnlijk fout ging is dat de marketing goeroes even geen rekening hielden is dat we nu een andere generatie jeugd hebben dan zo’n 10 tot 15 jaar geleden. Die willen, beleving, actie, interactie, erbij horen. Een stoffige marketingman met een verkooppraatje spreekt ze niet aan.
De Futuristische look doet ook enigszins aan de Michel Vaillant comics denken toch?
Niet alleen dat, maar ze willen zich ook vergapen aan supercars die men zich nooit kan permitteren. De vele Supercars en getunede bolide stonden dan ook benaderbaar opgesteld en niet op afstand waar je al bestraffend door een verkoper wordt aangekeken. PR manager Jim Duim van Suzuki stond destijds garant voor leuke acties met zijn promotiedames totdat daar ook de stekker uitgetrokken moest worden. Voor een verkoopbeurs is beleving juist de belangrijkste marketing tool. Vele importeurs en organisaties hebben te laat ingezien dat zij hun marketingdoelstellingen hadden moeten bijstellen.
Een zijdelingse blik op het design van de Revolution.
Voor de eerste editie van het Brusselse Autosalon waren onder meer de bekende Supercar influencer Shmee de Nederlandse YouTube sensatie Enzo Knol en de Belgische Autoberoemdheid POG uitgenodigd. Maar zeker de toekomst van de mobiliteit werd niet uit het oog verloren. Voor zowel de media als voor de bezoekers waren er congressen m.b.t de toekomstig mobiliteit wat een uiterst belangrijk item is. Niet alleen media maar ook de jonge generatie in deze tijd bij dergelijke hot items betrekken. Behalve de vele getunede bolides was er ook uitgebreid aandacht voor de autosport. De ex F1 Haas-bolide van Mick Schumacher was al een enorme publiekstrekker evenals de merchandise van het team. Showcars, Moviecars, Motoren, Trucks, Car Catwalk en Esports/Gaming vormden allemaal onderdelen de allereerste Brusselse Auto Show nieuwe stijl.
Volgens de organisatie komt 85 procent van de bezoekers uit België, 10 procent uit Frankrijk en slechts 5 procent uit Nederland. Voor zaterdag zijn alle tickets al uitverkocht en het heeft dan ook geen zin om richting Brussel af te reizen. Wel is er nog een wachtlijst……. De organisator verwacht voor een begin meer dan 100.000 bezoekers. Het Autosalon in zijn traditionele vorm trok vorig jaar 271.057 bezoekers.
De indrukwekkende achterkant van de Vision, maar een dergelijk futuristisch desgin zagen we ook vorig jaar op het toenmalige Autosalon.
Elektrisch of niet maar het Vision Le Mans Prototype van de TU te Eindhoven was zeker één van unieke klapstukken van deze tentoonstelling. Het einddoel van de Eindhovense studenten is om in de toekomst voor het Garage Project op Le Mans te worden uitgenodigd. Want het uiteindelijke project is natuurlijk wel de 24U van Le Mans. Momenteel wordt er al een upgrade gewerkt zodat de batterijen 1000 pk kunnen leveren. Daarnaast beschikt men over een LMP3 auto waarvan de batterijen inmiddels binnen vier minuten opgeladen. Dit systeem wordt ook wel “Electric Refuelling” genoemd. Naast de Supercarchallenge was ook de Vaillante Academy vertegenwoordigd. De Noord Ierse firma Crosslé kwam eind 2020 met een prachtige Vaillante bolide op de markt die in Frankrijk op de Michel Vaillant academy op het circuit van Croix en Ternois wordt ingezet. De auto is uitgerust met een 2.0 Ford Zetec motor die 110 pk levert. De auto accelereert van 0-100 binnen 4 secs. Het gewicht van de auto bedraagt slechts 410 kg. Tijd voor een kleine rondgang.
Zelfs Michel Vaillante is met zijn F1 uit het album De strijd van de Samoerai vertegenwoordigd. Een inspiratie voor velen in het verleden en in het heden.
Klapstuk van de 1e Brussels Motor Show is dit elektrische studentenprojecten van de TU te Eindhoven. De Vision
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
1e Brussels Auto Show. Tuning Creativiteit en Entertainment
De meningen over deze eerste beurs varieerden nogal. Velen vinden dat dit nieuwe concept een nieuwe kans verdient terwijl enkele afgevaardigden van de Belgische importeurs er op zijn zachtst gezegd een andere mening op na hielden. Het Brusselse Autosalon stond in het verleden altijd wel bol van de presentaties maar evenals bij de RAI in Amsterdam was de rek eruit. Commercieel is een verkoopbeurs enorm belangrijk. Maar waar het waarschijnlijk fout ging is dat de marketing goeroes even geen rekening hielden is dat we nu een andere generatie jeugd hebben dan zo’n 10 tot 15 jaar geleden. Die willen, beleving, actie, interactie, erbij horen. Een stoffige marketingman met een verkooppraatje spreekt ze niet aan.
De Futuristische look doet ook enigszins aan de Michel Vaillant comics denken toch?
Niet alleen dat, maar ze willen zich ook vergapen aan supercars die men zich nooit kan permitteren. De vele Supercars en getunede bolide stonden dan ook benaderbaar opgesteld en niet op afstand waar je al bestraffend door een verkoper wordt aangekeken. PR manager Jim Duim van Suzuki stond destijds garant voor leuke acties met zijn promotiedames totdat daar ook de stekker uitgetrokken moest worden. Voor een verkoopbeurs is beleving juist de belangrijkste marketing tool. Vele importeurs en organisaties hebben te laat ingezien dat zij hun marketingdoelstellingen hadden moeten bijstellen.
Een zijdelingse blik op het design van de Revolution.
Voor de eerste editie van het Brusselse Autosalon waren onder meer de bekende Supercar influencer Shmee de Nederlandse YouTube sensatie Enzo Knol en de Belgische Autoberoemdheid POG uitgenodigd. Maar zeker de toekomst van de mobiliteit werd niet uit het oog verloren. Voor zowel de media als voor de bezoekers waren er congressen m.b.t de toekomstig mobiliteit wat een uiterst belangrijk item is. Niet alleen media maar ook de jonge generatie in deze tijd bij dergelijke hot items betrekken. Behalve de vele getunede bolides was er ook uitgebreid aandacht voor de autosport. De ex F1 Haas-bolide van Mick Schumacher was al een enorme publiekstrekker evenals de merchandise van het team. Showcars, Moviecars, Motoren, Trucks, Car Catwalk en Esports/Gaming vormden allemaal onderdelen de allereerste Brusselse Auto Show nieuwe stijl.
Volgens de organisatie komt 85 procent van de bezoekers uit België, 10 procent uit Frankrijk en slechts 5 procent uit Nederland. Voor zaterdag zijn alle tickets al uitverkocht en het heeft dan ook geen zin om richting Brussel af te reizen. Wel is er nog een wachtlijst……. De organisator verwacht voor een begin meer dan 100.000 bezoekers. Het Autosalon in zijn traditionele vorm trok vorig jaar 271.057 bezoekers.
De indrukwekkende achterkant van de Vision, maar een dergelijk futuristisch desgin zagen we ook vorig jaar op het toenmalige Autosalon.
Elektrisch of niet maar het Vision Le Mans Prototype van de TU te Eindhoven was zeker één van unieke klapstukken van deze tentoonstelling. Het einddoel van de Eindhovense studenten is om in de toekomst voor het Garage Project op Le Mans te worden uitgenodigd. Want het uiteindelijke project is natuurlijk wel de 24U van Le Mans. Momenteel wordt er al een upgrade gewerkt zodat de batterijen 1000 pk kunnen leveren. Daarnaast beschikt men over een LMP3 auto waarvan de batterijen inmiddels binnen vier minuten opgeladen. Dit systeem wordt ook wel “Electric Refuelling” genoemd. Naast de Supercarchallenge was ook de Vaillante Academy vertegenwoordigd. De Noord Ierse firma Crosslé kwam eind 2020 met een prachtige Vaillante bolide op de markt die in Frankrijk op de Michel Vaillant academy op het circuit van Croix en Ternois wordt ingezet. De auto is uitgerust met een 2.0 Ford Zetec motor die 110 pk levert. De auto accelereert van 0-100 binnen 4 secs. Het gewicht van de auto bedraagt slechts 410 kg. Tijd voor een kleine rondgang.
Zelfs Michel Vaillante is met zijn F1 uit het album De strijd van de Samoerai vertegenwoordigd. Een inspiratie voor velen in het verleden en in het heden.