Formule E: Seizoen 10 start komend weekeinde in Mexico, twee Nederlanders in WK
Ook aanstaande zaterdag worden er weer tienduizenden bezoekers bij de Formule E in Mexico verwacht
Aanstaande zaterdag start het seizoen 2023-2024 in het ABB FIA WK Formule E, season 10 in Formule E-taal. In het tweede jaar van de huidige Gen3-auto’s staan er twee Nederlanders aan de start: Robin Frijns keerde na een jaar bij het Abt Cupra-team terug naar het Britse Envision, dat vorig jaar de teamtitel won en waar Frijns eerder ook al successen vierde, terwijl Nyck de Vries in actie komt voor Mahindra. Frijns sprak met AUTOSPORT.NL over zijn verwachtingen voor het komende seizoen, De Vries heeft zoiets niet nodig (hij reageerde althans niet op ons verzoek), maar komt uiteraard ook voor in onze voorbeschouwing.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer, Threads: @rebocarrdb)
Foto’s: FIA Formule E, PR
Nog voordat er een meter is gereden in het huidige seizoen, was er al de eerste kalenderwijziging: de oorspronkelijk op 10 februari geplande race in Hyderabad in India werd geschrapt als gevolg van problemen met de organisatie ter plaatse. Dat betekent dat na de seizoensstart van aanstaande zaterdag in Mexico het programma wordt voortgezet met twee races in Diriyah in Saoedi-Arabië op 26 en 27 januari en er dan een gat volgt van zeven weken tot aan de volgende ronde in São Paulo. Daarna wordt er tot eind mei een tweewekelijks ritme aangehouden, waarna het seizoen wordt afgesloten met twee double-headers, eind juni in Portland in de Amerikaanse staat Oregon en op 20 en 21 juli in Londen. Nieuw zijn Sjanghai en Tokio, terwijl in vergelijking met vorig seizoen Kaapstad, Jakarta en Rome ontbreken. De Italiaanse ronde wordt nu verreden op het circuit van Misano, waar twee wedstrijden op het programma staan.
Het “silly season” deed in de Formule E zijn naam eer aan, want in vergelijking met het afgelopen racejaar zijn er slechts twee van de in totaal elf teams die met een ongewijzigde rijdersbezetting en onder dezelfde naam aantreden. Daarbij gaat het om DS Penske, met Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne, en Porsche, met Pascal Wehrlein en António Félix da Costa. Het team dat eerder als NIO racete, heet nu ERT Formula E, maar heeft in ieder geval nog dezelfde rijders, te weten Dan Ticktum en Sérgio Sette Câmara.
Porsche is een van de weinige teams waarbij de rijdersbezetting ongewijzigd bleef
Na een succesvol seizoen bij Envision, waar hij een belangrijke bijdrage leverde aan het binnenhalen van de teamtitel, stapte Nick Cassidy over naar het fabrieksteam Jaguar TCS Racing, waar hij samen met Mitch Evans een volledig Nieuw-Zeelands rijdersduo vormt. Cassidy’s plek bij Envision werd ingenomen door Robin Frijns, de andere Envision-coureur is Sébastien Buemi.
Robin Frijns is na een jaar bij Abt terug bij Envision
Frijns heeft er zin in, zo verklaart hij in gesprek met AUTOSPORT.NL: “Terug naar mijn oude team! Vorig jaar hebben ze het teamkampioenschap gewonnen, dus in dat opzicht heb ik er wel veel vertrouwen in dat we het seizoen goed gaan beginnen. Een top-vijf-klassering en hopelijk zelfs een podiumplaats meepakken, dat is het doel. Maar ja, iedereen reist natuurlijk af naar Mexico om de wedstrijd te winnen, dat is wel duidelijk! De test in Valencia verliep positief, we hebben zo’n racesimulatie gedaan daar en die heb ik gewonnen. Dat zegt weliswaar niks, maar het is toch altijd fijn als je de wedstrijd wint in plaats van 16e eindigt, haha! Vandaar dat ik dus met een goed gevoel naar Mexico afreis en ik denk ook dat het voor de rest van het seizoen wel goed zal gaan.”
Nyck de Vries (r.) en Edoardo Mortara komen in actie voor Mahindra
Nyck de Vries, kampioen in het seizoen 2021-2022, keert na een jaar afwezigheid terug in de Formule E, waar hij samen met Edoardo Mortara een volledig nieuwe rijdersbezetting vormt bij het team van Mahindra. Het team, dat onder leiding staat van de Fransman Frédéric Bertrandt, kreeg eerder deze week de nodige kritiek te verduren vanwege een “AI Influencer Programme”, waarin een digitaal gecreëerde dame namens het team optrad, in plaats van dat een werkelijke vrouwelijke influencer deze rol was toebedeeld. Na de reacties besloot Mahindra het programma te stoppen. Mortara maakte de overstap vanuit het Maserati-team.
Bij het genoemde Maserati, dat in de tweede helft van het afgelopen seizoen na een lastige start de zaken beter voor elkaar leek te hebben, inclusief een overwinning voor Maximilian Günther in Jakarta en een podiumplaats in Rome, bleef de Duitser aan boord. Zijn nieuwe teamgenoot is de Indiër Jehan Daruvala, die een rookie in de Formule E is. Sacha Fenestraz mag op herhaling bij Nissan, terwijl Oliver Rowland na twee jaar bij Mahindra bij het team terugkeerde. Hij neemt de plaats in van Norman Nato, die overstapte naar Andretti, waar hij de teamgenoot wordt van titelverdediger Jake Dennis. Nato vervangt André Lotterer, die een punt zette achter zijn Formule E-loopbaan.
De Duitser Maximilian Günther bleef bij Maserati
Sam Bird reed drie jaar voor Jaguar, maar leek afgelopen seizoen het spoor enigszins bijster. Bij NEOM McLaren, waar hij de vacature invult van de vertrokken René Rast, wil hij naar zijn goede vorm uit vroeger dagen terugkeren. Zijn Britse landgenoot Jake Hughes, die het vorig jaar in zijn eerste seizoen goed deed, bleef aan boord. Door het vertrek van Robin Frijns naar Envision was voor oud-kampioen Lucas di Grassi de weg vrij om naar zijn oude team Abt terug te keren, waar hij een team vormt met de Zwitser Nico Müller.
Jaguar en Porsche waren het afgelopen seizoen de sterkste aandrijflijnen, wat ook resulteerde in de rijderstitel voor Dennis en de teamtitel voor Envision, een duidelijk bewijs dat ook de klantenteams bepaald niet voor de fabrieksrenstallen onderdoen. Interessant wordt het om te zien of andere constructeurs erin zijn geslaagd om het gat te verkleinen, of misschien zelfs Jaguar en Porsche te kunnen verslaan.
Het Abt-Cupra-duo Nico Müller (l.) en Lucas di Grassi
In Nederland is de TV-situatie voor de Formule E ongewijzigd, met voortzetting van de uitzendingen via Ziggo Racing en Eurosport. In Duitsland, de belangrijkste auto-afzetmarkt van Europa, was er een gevoelige klap doordat ProSieben besloot om de live-uitzendingen voor het komende seizoen na twee jaar niet voort te zetten. Te elfder ure werd het volstrekt onbekende station DF1 als alternatief gevonden, dat pas sinds 1 januari van dit jaar uitzendt. Ook in Groot-Brittannië heeft de Formule E al jarenlang problemen met het vinden van een goed TV-station, de belangstelling voor de serie is nog steeds niet op het niveau dat de organisatoren graag zouden zien. Weliswaar kwam eerder deze week een ronkend bericht dat de verslaggeving via Discovery (onder andere Eurosport) in Europa versterkt wordt, maar dat is geen wonder, want Discovery heeft ook een commercieel belang in de serie.
Een Nederlandse ronde zit er ook dit seizoen niet in, de dichtstbijzijnde Formule E-locaties vanuit ons land zijn Berlijn en Londen, maar met twee Nederlanders in het wereldkampioenschap en de leuke competitie die de serie doorgaans te zien geeft, is het nieuwe seizoen toch weer iets om naar uit te kijken.