Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

NLS: Twee Endurance Series op de Nürburgring in 2024

In 2024 zullen er voor het eerst twee Endurance Series op de Nordschleife plaatsvinden. Zoals het verleden in de autosport uitwees zijn er bij twee identieke series alleen maar verliezers. Het slechtste voorbeeld was eind/begin millenniumjaren de jarenlange oorlog tussen Champcar/Indycar. En ook tussen de DTM toenmalige STW/ADAC GT Masters boterde het in Duitsland zelden terwijl de spectaculaire V8 STAR Series roemloos ten onder ging. Begin vorig jaar participeerde de AvD als partner in de serie als één van de negen ondersteunende clubs. Op de baan was het nauwelijks zichtbaar maar achter de schermen broeide het behoorlijk.

2015 Start
Start van een VLN-wedstrijd in 2015. Gaat het in de toekomst ooit nog zo worden? Audi, Ford, Porsche, Mercedes, Bentley, BMW allemaal fabrieksondersteund...........

Tekst en Foto’s: Willem J. Staat


Twee Endurance Series op de Nürburgring in 2024
Na de interne juridische strijd kwam de VLN-organisatie(Nürburgring Langstrecken Series) eind vorig jaar aanvankelijk bij het gerechtshof in Mainz als winnaar uit de bus. Daarbij kreeg de bestaande organisatie acht weekends toegewezen. De Nürburgring GmbH ging tegen deze uitspraak van Regionale Hooggerechtshof in Koblenz in beroep daarbij werd de eerder uitgedane uitspraak van de rechtbank in Mainz teniet gedaan. Duidelijk is dat de rechters niet teveel aan deze zaak hun vingers wilden branden en spraken eigenlijk een salomonsoordeel uit. Dit betekent dat zowel de NLS als de nieuw in het leven geroepen NES beiden komend jaar vijf weekends kregen toegewezen inclusief een doubleheader zoals de 12U en een trainingsdag op de vrijdag. In totaal zijn voor beide series 22 dagen op de Nordschleife gereserveerd en kalenders zullen op een nader tijdstip worden bekendgemaakt.


2023 Falken
Bandenfabrikant Falken vormt een vast bestanddeel van de serie en doet tevens ontzettend veel ontwikkeling voor het serieproduct. Ze racen niet altijd om positie maar voor de consument. Vraag is voor welke serie gaat zo'n sponsor kiezen?

Na het bekendmaken van de uitspraak was het niet verwonderlijk dat de social media in de Eifel ontplofte. Een groot aantal marshalls spraken hun loyaliteit richting NLS uit. Bijkomstig probleem is dat de “oude NLS/VLN” tot begin vorig jaar nog onder de auspiciën van de ADAC viel. Bijkomstig probleem is dat vele lokale ADAC clubs over voldoende mensen(m.a.w. vrijwilligers/leden) beschikt die ervoor zorgen dat dergelijke evenementen op de Nordschleife kunnen plaatsvinden. De AvD zou volgens diverse bronnen over minder(m.aw. vrijwiligers/marshalls) mensen beschikken. De toekomst zal dit moeten uitwijzen. De AvD krijgt nu een prestigieuze serie a.h.w. in de schoot geworpen. Anderzijds moest men bij de AvD met lede ogen aanzien hoe de Hockenheim Historics(Jim Clark Memorial) eind vorig jaar door de ADAC werd weggekaapt.

2022 Abbelen
Datzelfde geldt voor het team Klaus Abbelen. Waarschijnlijk worden dergelijke teams toch wel voor een behoorlijke dilemma geplaatst.

De hamvraag blijft natuurlijk voor wel kamp de teams gaan kiezen. De meeste professionele teams zoals Walkenhorst, Falken, Frikadelli en ROWE Racing gebruiken de openingswedstrijden traditioneel als de grote voorbereiding voor Nürburgring 24U waarna ze voor enkele races verdwijnen en in de slotraces opnieuw opduiken om hun materiaal voor het volgende seizoen te testen. ROWE Racing en Walkenhorst nemen verder nog aan diverse FIA GT World Challenge wedstrijden deel terwijl Falken(Schnabl Engineering) en Frikadelli eigenlijk uitsluitend op de Nordschleife actief zijn. Met fabriekssteun(rijders) is Falken in een groot aantal geselecteerde wedstrijden actief maar reed niet het gehele kampioenschap.

De tijd dat de VLN(NLS) 220 inschrijvingen telde is definitief voorbij. Eind vorig jaar schommelde het aantal deelnemers tussen de 120 en de 140 en daar was de toenmalige organisatie gezien de naweeën van de Corona-situatie heel tevreden mee. Met twee series gaat de spoeling dun worden. Vraag blijft welke zijde de semiprofessionele of amateur-teams zullen kiezen. Haken ze af of keren ze terug naar de RCN? Het voorportaal van de VLN/NLS dat vele goede talenten op de Nordschleife naar voren heeft gebracht. Deze partij zou mogelijk weleens de lachende derde kunnen zijn. Bij twee series met ongeveer 50 auto’s op de Nordschleife is niemand gebaat. In een tijd van energietransitie waarin het zwaard van Damocles ook nog eens boven deze sport hangt wrijven de milieuactivisten zich ook nog eens de handen. De sport wordt vanzelf wel intern kapot gemaakt. Je hebt deze club er nog niet eens voor nodig.


2023 Startveld Grootte
Met bijna de gehele groep bij het uitkomen van de eerste bocht. In 2024 ook zulke grote groepen auto's?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet