Porsche Cups: Opnieuw sterke kalender Porsche Carrera Cup Benelux, wisselende reacties op schrappen Am-klasse

Ook in 2024 komt de Porsche Carrera Cup Benelux weer tijdens zes raceweekeinden in actie
De Porsche Carrera Cup Benelux heeft zich de afgelopen jaren tot de sterkst bezette raceserie in de lage landen ontwikkeld. Onder de vlag van promotor Driving Force, met Olivier Aerts als betrokken cupmanager en zijn onvermoeibare rechterhand Lars Plato, maakte de serie een gestage groei door, die in 2024 wordt voortgezet. Opnieuw staan er zes weekeinden met elk twee races op het programma, in combinatie met aansprekende internationale evenementen. In lijn met de toenemende professionalisering is besloten om de Am-klasse, waarin met ABS Dwordt gereden, niet langer uit te schrijven. Daarover lopen de meningen uiteen.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: PR
De kalender voor het komende seizoen bevat niet al teveel verrassingen, of het moet zijn dat het niveau van de evenementen waar de serie te gast is, nog verder omhoog getild is. Na een officiële testdag in de aanloop naar het seizoen, op 3 april op CM.com Circuit Zandvoort, wordt er opnieuw gestart op het circuit van Spa-Francorchamps in het voorprogramma van het FIA WEC, van 9 tot en met 11 mei. Een maand later, van 7 tot en met 9 juni, wordt er op Zandvoort geracet tijdens het DTM-weekeinde. Van 5 tot en met 7 juli wordt de eerste seizoenshelft afgesloten op het circuit van Imola in het voorprogramma van de volgend jaar flink groeiende European Le Mans Series.
Tijdens de Jack’s Racing Day op het TT-Circuit Assen van 2-4 augustus gaat de tweede helft van het seizoen van start. Die wordt van 13-15 september voortgezet op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg, waar de Porsche Carrera Cup Benelux voor het eerst deel uitmaakt van het voorprogramma van de International GT Open. Van 11 tot en met 13 oktober volgt het laatste evenement van het seizoen tijdens de finale van de Whelen NASCAR Euro Series op Circuit Zolder. “We rijden zesmaal in een ander kader, maar het gaat zesmaal om hoogstaande evenementen met veel publieke aandacht en op zeer uiteenlopende en uitdagende circuits”, stelt cupmanager Olivier Aerts.

Het evenementconcept blijft gehandhaafd met vrije trainingen en kwalificaties en twee races van elk 30 minuten plus een ronde. Naast het algemeen klassement en de Pro-Am-klasse worden er ook punten toegekend voor de rookie-competitie, compleet met een eigen prijsuitreiking op het podium. Opnieuw is er ook een teamkampioenschap. Van de Am-klasse wordt daarentegen afscheid genomen: voor deze categorie rijders is de Sprint Challenge Benelux volgens de organisatie meer geschikt. Dat betekent dat voor het eerst ook alle auto’s in het veld van de Porsche Carrera Cup Benelux zonder ABS zullen rijden.
Het wegvallen van de Am-klasse betekent bijvoorbeeld het einde van de deelname van Ad Geerts van Porsche Centrum Eindhoven, die, meestal afwisselend met zijn PGZ-collega Luc Vanderfeesten van Porsche Centrum Maastricht drie jaar lang in de serie actief was. “Persoonlijk vinden we het natuurlijk erg jammer dat de klasse eruit is, want wij gaan nu ook niet meer deelnemen aan de Carrera Cup Benelux. Ik denk dat de Am-klasse altijd een hele mooie aanvulling was in het veld en dat het ook een mooi instapmoment is om te kunnen doorstromen naar de Pro-Am en voor sommigen naar de Pro’s. Nu zet je heel veel mensen buitenspel. We waren wel erg vereerd dat we die jaren in de Carrera Cup konden rijden, we hebben er enorm van genoten. Voor ons was het meedoen al een soort overwinning.”
Luc Vanderfeesten komt met een soortgelijke reactie: “Het is natuurlijk wel enigszins verklaarbaar omdat het niveau in de serie steeds hoger wordt, maar het is wel bijzonder jammer. Wij profileren ons als de sportiefste Porsche-dealergroep en daar paste de deelname aan de Porsche Carrera Cup perfect bij. Ook onze klanten volgden onze verrichtingen. In mijn geval heb ik ook gekeken naar de Sprint Challenge als alternatief, maar ik neig toch iets meer in de richting van de lange-afstandsraces van Creventic, waar je ook prima met Porsches kunt rijden. Dat gaan we doen met hetzelfde team (het Belgische RedAnt Racing, red.), waar we ons prima thuis voelen. Dat past zo langzamerhand misschien ook iets meer bij mijn leeftijd, haha!”
Een wat ander geluid komt er van Torsten van Haasteren, teammanager van GP Elite, ook al jaren een vaste speler in de klasse. “Ik begrijp die beslissing wel”, stelt hij. “Enerzijds is het best lastig om te bepalen wie nou precies amateur is en wie niet, waar je de grens tussen Pro-Am en Am trekt. En anderzijds denk ik dat het ook goed is dat je geen veld meer hebt waarin auto’s met ABS en zonder ABS samen rijden, want je praat dan toch over heel andere lijnen, andere rempunten. Rijders uit de Am-klasse kunnen volgens mij prima terecht in de Sprint Challenge Benelux.”