Supercars: Rookie sensatie Matthew Payne wint slotwedstrijd in Adelaide. Teleurstellende afsluiter voor SVG
De slotwedstrijd van het Supercars-kampioenschap leverde een overwinning op voor de Nieuw Zeelander Matthew Payne die eigenlijk nog maar relatief kost in de autosport actief is. In 2021 won hij de Toyota Racing Series en Nieuw Zeeland en maakte ook deel uit van een Porsche Junior programma. Vorig jaar streed hij in de Dunlop2 Series(de opstapklasse naar de Supercars) om de titel en maakte naast veteraan Lee Holdsworth zijn debuut tijdens de Bathurst 1000. Het team van Penrite Racing(Grove Racing) had eigenlijk genoeg gezien en nam de jonge Nieuw Zeelander voor dit seizoen onder contract. Met een gala voorstelling tijdens de seizoensfinale in Adelaide loste hij zijn belofte volledig in door zijn allereerste Supercars-wedstrijd te winnen. De ene Nieuw Zeelander komt, de andere vertrekt. Na zijn jaar Supercars betekende het voor SVG voorlopig zijn laatste wedstrijd in de serie. Een teleurstellend afscheid helaas want Shane viel met technische problemen uit.
Een mooie afsluiter van een prachtig Supercars seizoen. Evenals vorig jaar wint een rookie de slotwedstrijd. Matt Payne we gaan nog veel van hem horen. Ook bij Porsche stond hij hoog op de lijst.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars, Ford Performance Racing, Red Bull Ampol Racing, Brad Jones Racing, Penrite Racing, DJR Shell V Power Racing/PR
Broc Feeney sloot zijn tweede seizoen in de Supercars als tweede af. "Teambazen moeten de jeugd gewoon een kans geven" verklaarde Broc na de overwinning van Matthew Payne.
Rookie sensatie Matthew Payne wint slotwedstrijd in Adelaide. Teleurstellende afsluiter voor SVG
Rookie sensatie Matthew Payne vertrok naast polesitter Brodie Kostecki vanaf een tweede startplek maar gaf de kersverse kampioen al na enkele bochten het nakijken. Daarna domineerde Penrite Racing Ford Mustang-coureur, op de pitstops na, de gehele wedstrijd. Broc Feeney eindigde voor het team van Triple Eight Racing als tweede op 8.5483 secs. achterstand. Met een derde plek zorgde Penrite Racing-coureur David Reynolds voor een dubbel podium in de seizoen. De kersverse kampioen Brodie Kostecki eindigde als achtste terwijl zijn teamgenoot Will Brown als 14e het zwart wit geblokt zag. Dit betekende dat ook de teamtitel naar het Erebus Team van Betty Klimenko Saunders ging. In de eindstand van het kampioenschap voor teams eindigden de teams van Red Bull Ampol Racing en Brad Jones Racing als tweede en derde. Met een zesde plek stelde André Heimgartner na een wedstrijd met veel duels hier P3 voor het team veilig.
Nog voor de Senna-chicane nam Payne al de leiding gevolgd door Kostecki, Mostert. Waters, die al snel door Broc Feeney werd uitgeremd. Vanaf een 15e startplek wist SVG al snel vier posities goed te maken. In de 11e ronde maakten Feeney en Mostert in Turn 6 contact met elkaar waarbij de #88 van Broc Feeney duidelijk werd weggeduwd. Het betekende dat Mostert een tijdstraf van vijf seconden kreeg opgelegd die bij een reguliere pitstop werd ingelost. Korte tijd later was een soortgelijk incident tussen SVG en Thomas Randle. Ondanks het gemopper van Randle over de boordradio besloot de wedstrijdleiding geen verdere actie meer te ondernemen.
SVG de meest populaire rijder in de Supercars kon zijn fans vandaag helaas niet met spektakel belonen."Op een dag zal ik weer terugkomen" zo beloofde hij.
Aan het eind van de 30e ronde werd de eerste stopcyclus beëindigd. Matthew Payne beschikte daarna over een voorsprong van 3.8 secs op Kostecki, Reynolds, Van Gisbergen, Davison, Randle, Brown, Waters en Courtney. Na het inlossen van zijn tijdstraf bevond Mostert zich in 14e positie. In de 45e ronde ging SVG voor zijn tweede stop naar binnen. Twee ronden later kwam de #97 opnieuw naar binnen maar bij de ingang van de pitlane maakte SVG ruimte voor teamgenoot Broc Feeney die voor zijn reguliere stop naderde. Het vermoeden bestond dat er door het oppikken van het vele rubber iets los zat. In een laatste poging probeerde het team van Triple Eight nog nieuwe schokbrekers en veren aan te brengen. Tevergeefs.
SVG viel bij zijn laatste optreden in de Supercars helaas tweemaal uit. Teleurstellend voor de fans. Achter de Top 4 werd flink om positie gevochten. In de 63e ronde ging kampioen Kostecki bij Heimgartner in de aanval. Een aanval die volledig mislukte en de Erebus-kampioen viel naar de staart van het vechtende groepje terug. Uiteindelijk moest Heimgartner in de slotfase zijn vijfde positie aan de WAU Mustang van Chaz Mostert prijsgeven. Een zesde plek van Heimgartner was voldoende voor P3 in de titelstrijd bij de teams voor het team van Brad Jones Racing. Vanwege een unsafe release van James Golding werd de BJR Racing Chevrolet Camaro van McCauley Jones in de pitlane omgedraaid. Golding werd hier terecht voor bestraft.
André Heimgartner bezorgde Brad Jones Racing een derde plek in de strijd om de teamtitel. Een rijder die de afgelopen jaren veel progressie heeft gemaakt.
In de laatste drie wedstrijden behaalde het team van Penrite Racing twee overwinning. Voor rookie Payne betekende het na een indrukwekkende voorstelling zijn allereerste Supercar-overwinning. Duidelijk is dat de Mustangs hun technische achterstand op de Camaro’s hebben ingelopen. In de Top 10 bevonden zich maar liefst zeven Mustangs en drie Camaro’s.
Anton de Pasqaule eindigde als zevende. Met zeven Mustangs in de Top 10 werd bij Ford niet meer geklaagd over homologatieperikelen.
Een mooie afsluiter van een prachtig Supercars seizoen. Evenals vorig jaar wint een rookie de slotwedstrijd. Matt Payne we gaan nog veel van hem horen. Ook bij Porsche stond hij hoog op de lijst.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars, Ford Performance Racing, Red Bull Ampol Racing, Brad Jones Racing, Penrite Racing, DJR Shell V Power Racing/PR
Broc Feeney sloot zijn tweede seizoen in de Supercars als tweede af. "Teambazen moeten de jeugd gewoon een kans geven" verklaarde Broc na de overwinning van Matthew Payne.
Rookie sensatie Matthew Payne wint slotwedstrijd in Adelaide. Teleurstellende afsluiter voor SVG
Rookie sensatie Matthew Payne vertrok naast polesitter Brodie Kostecki vanaf een tweede startplek maar gaf de kersverse kampioen al na enkele bochten het nakijken. Daarna domineerde Penrite Racing Ford Mustang-coureur, op de pitstops na, de gehele wedstrijd. Broc Feeney eindigde voor het team van Triple Eight Racing als tweede op 8.5483 secs. achterstand. Met een derde plek zorgde Penrite Racing-coureur David Reynolds voor een dubbel podium in de seizoen. De kersverse kampioen Brodie Kostecki eindigde als achtste terwijl zijn teamgenoot Will Brown als 14e het zwart wit geblokt zag. Dit betekende dat ook de teamtitel naar het Erebus Team van Betty Klimenko Saunders ging. In de eindstand van het kampioenschap voor teams eindigden de teams van Red Bull Ampol Racing en Brad Jones Racing als tweede en derde. Met een zesde plek stelde André Heimgartner na een wedstrijd met veel duels hier P3 voor het team veilig.
Nog voor de Senna-chicane nam Payne al de leiding gevolgd door Kostecki, Mostert. Waters, die al snel door Broc Feeney werd uitgeremd. Vanaf een 15e startplek wist SVG al snel vier posities goed te maken. In de 11e ronde maakten Feeney en Mostert in Turn 6 contact met elkaar waarbij de #88 van Broc Feeney duidelijk werd weggeduwd. Het betekende dat Mostert een tijdstraf van vijf seconden kreeg opgelegd die bij een reguliere pitstop werd ingelost. Korte tijd later was een soortgelijk incident tussen SVG en Thomas Randle. Ondanks het gemopper van Randle over de boordradio besloot de wedstrijdleiding geen verdere actie meer te ondernemen.
SVG de meest populaire rijder in de Supercars kon zijn fans vandaag helaas niet met spektakel belonen."Op een dag zal ik weer terugkomen" zo beloofde hij.
Aan het eind van de 30e ronde werd de eerste stopcyclus beëindigd. Matthew Payne beschikte daarna over een voorsprong van 3.8 secs op Kostecki, Reynolds, Van Gisbergen, Davison, Randle, Brown, Waters en Courtney. Na het inlossen van zijn tijdstraf bevond Mostert zich in 14e positie. In de 45e ronde ging SVG voor zijn tweede stop naar binnen. Twee ronden later kwam de #97 opnieuw naar binnen maar bij de ingang van de pitlane maakte SVG ruimte voor teamgenoot Broc Feeney die voor zijn reguliere stop naderde. Het vermoeden bestond dat er door het oppikken van het vele rubber iets los zat. In een laatste poging probeerde het team van Triple Eight nog nieuwe schokbrekers en veren aan te brengen. Tevergeefs.
SVG viel bij zijn laatste optreden in de Supercars helaas tweemaal uit. Teleurstellend voor de fans. Achter de Top 4 werd flink om positie gevochten. In de 63e ronde ging kampioen Kostecki bij Heimgartner in de aanval. Een aanval die volledig mislukte en de Erebus-kampioen viel naar de staart van het vechtende groepje terug. Uiteindelijk moest Heimgartner in de slotfase zijn vijfde positie aan de WAU Mustang van Chaz Mostert prijsgeven. Een zesde plek van Heimgartner was voldoende voor P3 in de titelstrijd bij de teams voor het team van Brad Jones Racing. Vanwege een unsafe release van James Golding werd de BJR Racing Chevrolet Camaro van McCauley Jones in de pitlane omgedraaid. Golding werd hier terecht voor bestraft.
André Heimgartner bezorgde Brad Jones Racing een derde plek in de strijd om de teamtitel. Een rijder die de afgelopen jaren veel progressie heeft gemaakt.
In de laatste drie wedstrijden behaalde het team van Penrite Racing twee overwinning. Voor rookie Payne betekende het na een indrukwekkende voorstelling zijn allereerste Supercar-overwinning. Duidelijk is dat de Mustangs hun technische achterstand op de Camaro’s hebben ingelopen. In de Top 10 bevonden zich maar liefst zeven Mustangs en drie Camaro’s.
Anton de Pasqaule eindigde als zevende. Met zeven Mustangs in de Top 10 werd bij Ford niet meer geklaagd over homologatieperikelen.