Supercars: Titelontknoping anticlimax in Adelaide. Zege Waters mooi eerbetoon aan Ken Brock. Kostecki kampioen
De titelstrijd in de Supercars werd al vroeg beslist en eindigde in een anticlimax voorstelling. Erebus-coureur Brodie Kostecki vertrok vanaf pole terwijl zijn opponent Shane van Gisbergen al in de eerste ronde door een wedstrijdincident werd uitgeschakeld. Cameron Waters behaalde met de Tickford Ford Mustang een overtuigende overwinning en zorgde met de speciale livery voor een passend eerbetoon aan de eerder dit jaar overleden Ken Block.

Einde titelkansen voor SVG. Hij wordt in de mangel genomen door Cameron Waters en zijn opvolger bij Red Bull Ampol Racing, Will Brown. De Pasquale die de tik uitdeelde in de DJR Shell V Power Mustang kwam er mee weg.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars, Red Bull Ampol Racing, Brad Jones Racing, DJR Shell V Power Racing

SVG kon nog even door rijden maar het linker voorwiel is krom en de de droom van een vierde titel is definitief over.
Titelontknoping anticlimax in Adelaide. Zege Waters mooi eerbetoon aan Ken Brock. Kostecki kampioen
In de 27e wedstrijd van het Supercars kampioenschap viel de titelbeslissing eigenlijk al nog voordat de wedstrijd werkelijk was begonnen. Terwijl SVG zich in de Top 10 kwalificatie als zesde had gekwalificeerd mocht Brodie Kostecki met zijn Erebus Chevrolet vanaf pole vertrekken. Nadat het licht op groen ging namen Kostecki en de Penrite Mustang van David Reynolds direct het voortouw. In Turn 4 ging het fout toen Will Brown zich aan de buitenkant van de DJR Shell V Power Ford Mustang van Anton de Pasquale bevond. Beide rijders maakten contact met elkaar waarbij de Erebus Chevrolet van Brown de muur inging. Voor SVG bevonden zich nog twee auto’s die hem het zicht ontnamen voor wat er voor hem gebeurde. Shane kon werkelijk nergens heen. Hij werd door de Erebus Camaro van Brown geraakt. Hoewel SVG nog zijn weg probeerde te vervolgen betekende het twee kreupele Camaro’s en voor beide rijders was de wedstrijd over nog voordat hij werkelijk begonnen was. Om een marge van 150 punten te behouden behoefde Kostecki eigenlijk nog maar richting finish te cruisen om kampioen te worden. Een teleurstellend einde in de titelstrijd.

Over het gehele seizoen genomen leverde Brodie Kostecki uitstekende resulaten maar de manier waarop hij de titel binnen hengelde om deze qua punten veilig te stellen was een onwaardige voorstelling. Uw redacteur heeft er geen goed woord voor over.
De wedstrijdleiding besloot geen verdere actie te ondernemen en beschouwde het als een ‘’racing incident” De Pasquale kwam er mee weg. Shane van Gisbergen: “ Allereerste mijn felicitaties aan Brodie Kostecki en het gehele Erebus Team. De manier waarop de wedstrijd voor mij eindigde was behoorlijk teleurstellend maar deze dingen gebeuren soms helaas. De auto ziet er overigens niet slecht uit en ik heb er het volste vertrouwen in dat de crew hem morgen weer honderd procent in orde krijgt. Het zou leuk zijn het jaar met een goed resultaat te beëindigen. Broc Feeney(5e) heeft fantastisch werk geleverd en is erin geslaagd het gat in het teamkampioenschap te dichten. Voor morgen is dit onze focus.”
Na de herstart nam Kostecki opnieuw de leiding gevolgd door Reynolds, De Pasquale(die als gevolg van de opgelopen schade in het verloop van de wedstrijd steeds verder terug zou vallen. In de 15e ronde werd Kostecki door de Penrite Mustang van David Reynolds uitgeremd. Met de opdracht om voor de punten te gaan bood Kostecki niet of nauwelijks weerstand. Enkele ronden was het met de Thomas Randle hetzelfde verhaal. Ook die liet Kostecki met gemak passeren. Na de eerste pitstopcyclus kwam Waters als derde terug op de baan. Kort daarna kreeg zijn teamgenoot Thomas Randle de opdracht om Waters te laten passeren. Randle was duidelijk niet in staat om bij Reynolds in de aanval te gaan maar laatstgenoemde bleek ook de nodige problemen met de stuurinrichting te hebben.

SVG had waarschijnlijk tot het einde voor positie gevochten. Een andere mentaliteit.
Na de tweede pitstopcyclus was er een prachtig moment in de 52e ronde toen beide Ford Mustangs van Waters en Reynolds naast elkaar door de Senna chicane vlogen. In hun duel om de kop reden beide kwalificatietijden…..maar dit kon echter niet lang stand houden. Waters begon definitief van Reynolds afstand te nemen. In de 65e ronde ging de WAU Mustang van Chaz Mostert zonder tegenstand aan de Erebus Camaro van Kostecki voorbij en vervolgens deed Brodie weinig moeite om ook nog eens Broc Feeney in de Red Bull Holden Camaro voorbij te laten. Met een zesde plek stelde Brodie Kostecki zijn eerste Supercars titel voor het team van Betty Saunders Klimenko veilig. Aan zijn prestaties in de vorige wedstrijden deed het echter niets af. In aanwezigheid van NASCAR-teambaas Richard Childress voor wie Brodie een aantal roadcourses in de USA gaat rijden behaalde Kostecki zijn eerste Supercars titel. Vanuit Kostecki ’s perspectief was het te begrijpen om voor de punten te gaan maar voor de TV kijker was het een waardeloze voorstelling………Achter Kostecki volgden Will Davison, James Courtney, André Heimgartner en Scott Pye.

De door de 10-jarige Grace Lewis beschilderde Camaro van McCauley Jones.
Uitslag Race 27 Vailo Adelaide 500
1 43 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 78 ronden 1:51:55.0636
2 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 78 ronden 1:51:55.7344
3 55 Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:10.0870
4 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:20.0197
5 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:21.2479
6 99 Coca-Cola Racing by Erebus Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:24.9825
7 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:29.2914
8 5 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:30.8508
9 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:31.3077
10 20 Toyota Forklifts Scott Pye Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:32.2594

Cameron Waters de grote man van vandaag met een prachtig eerbetoon aan Ken Block.

Einde titelkansen voor SVG. Hij wordt in de mangel genomen door Cameron Waters en zijn opvolger bij Red Bull Ampol Racing, Will Brown. De Pasquale die de tik uitdeelde in de DJR Shell V Power Mustang kwam er mee weg.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars, Red Bull Ampol Racing, Brad Jones Racing, DJR Shell V Power Racing

SVG kon nog even door rijden maar het linker voorwiel is krom en de de droom van een vierde titel is definitief over.
Titelontknoping anticlimax in Adelaide. Zege Waters mooi eerbetoon aan Ken Brock. Kostecki kampioen
In de 27e wedstrijd van het Supercars kampioenschap viel de titelbeslissing eigenlijk al nog voordat de wedstrijd werkelijk was begonnen. Terwijl SVG zich in de Top 10 kwalificatie als zesde had gekwalificeerd mocht Brodie Kostecki met zijn Erebus Chevrolet vanaf pole vertrekken. Nadat het licht op groen ging namen Kostecki en de Penrite Mustang van David Reynolds direct het voortouw. In Turn 4 ging het fout toen Will Brown zich aan de buitenkant van de DJR Shell V Power Ford Mustang van Anton de Pasquale bevond. Beide rijders maakten contact met elkaar waarbij de Erebus Chevrolet van Brown de muur inging. Voor SVG bevonden zich nog twee auto’s die hem het zicht ontnamen voor wat er voor hem gebeurde. Shane kon werkelijk nergens heen. Hij werd door de Erebus Camaro van Brown geraakt. Hoewel SVG nog zijn weg probeerde te vervolgen betekende het twee kreupele Camaro’s en voor beide rijders was de wedstrijd over nog voordat hij werkelijk begonnen was. Om een marge van 150 punten te behouden behoefde Kostecki eigenlijk nog maar richting finish te cruisen om kampioen te worden. Een teleurstellend einde in de titelstrijd.

Over het gehele seizoen genomen leverde Brodie Kostecki uitstekende resulaten maar de manier waarop hij de titel binnen hengelde om deze qua punten veilig te stellen was een onwaardige voorstelling. Uw redacteur heeft er geen goed woord voor over.
De wedstrijdleiding besloot geen verdere actie te ondernemen en beschouwde het als een ‘’racing incident” De Pasquale kwam er mee weg. Shane van Gisbergen: “ Allereerste mijn felicitaties aan Brodie Kostecki en het gehele Erebus Team. De manier waarop de wedstrijd voor mij eindigde was behoorlijk teleurstellend maar deze dingen gebeuren soms helaas. De auto ziet er overigens niet slecht uit en ik heb er het volste vertrouwen in dat de crew hem morgen weer honderd procent in orde krijgt. Het zou leuk zijn het jaar met een goed resultaat te beëindigen. Broc Feeney(5e) heeft fantastisch werk geleverd en is erin geslaagd het gat in het teamkampioenschap te dichten. Voor morgen is dit onze focus.”
Na de herstart nam Kostecki opnieuw de leiding gevolgd door Reynolds, De Pasquale(die als gevolg van de opgelopen schade in het verloop van de wedstrijd steeds verder terug zou vallen. In de 15e ronde werd Kostecki door de Penrite Mustang van David Reynolds uitgeremd. Met de opdracht om voor de punten te gaan bood Kostecki niet of nauwelijks weerstand. Enkele ronden was het met de Thomas Randle hetzelfde verhaal. Ook die liet Kostecki met gemak passeren. Na de eerste pitstopcyclus kwam Waters als derde terug op de baan. Kort daarna kreeg zijn teamgenoot Thomas Randle de opdracht om Waters te laten passeren. Randle was duidelijk niet in staat om bij Reynolds in de aanval te gaan maar laatstgenoemde bleek ook de nodige problemen met de stuurinrichting te hebben.

SVG had waarschijnlijk tot het einde voor positie gevochten. Een andere mentaliteit.
Na de tweede pitstopcyclus was er een prachtig moment in de 52e ronde toen beide Ford Mustangs van Waters en Reynolds naast elkaar door de Senna chicane vlogen. In hun duel om de kop reden beide kwalificatietijden…..maar dit kon echter niet lang stand houden. Waters begon definitief van Reynolds afstand te nemen. In de 65e ronde ging de WAU Mustang van Chaz Mostert zonder tegenstand aan de Erebus Camaro van Kostecki voorbij en vervolgens deed Brodie weinig moeite om ook nog eens Broc Feeney in de Red Bull Holden Camaro voorbij te laten. Met een zesde plek stelde Brodie Kostecki zijn eerste Supercars titel voor het team van Betty Saunders Klimenko veilig. Aan zijn prestaties in de vorige wedstrijden deed het echter niets af. In aanwezigheid van NASCAR-teambaas Richard Childress voor wie Brodie een aantal roadcourses in de USA gaat rijden behaalde Kostecki zijn eerste Supercars titel. Vanuit Kostecki ’s perspectief was het te begrijpen om voor de punten te gaan maar voor de TV kijker was het een waardeloze voorstelling………Achter Kostecki volgden Will Davison, James Courtney, André Heimgartner en Scott Pye.

De door de 10-jarige Grace Lewis beschilderde Camaro van McCauley Jones.
Uitslag Race 27 Vailo Adelaide 500
1 43 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 78 ronden 1:51:55.0636
2 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 78 ronden 1:51:55.7344
3 55 Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:10.0870
4 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:20.0197
5 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:21.2479
6 99 Coca-Cola Racing by Erebus Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:24.9825
7 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:29.2914
8 5 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 78 ronden 1:52:30.8508
9 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:31.3077
10 20 Toyota Forklifts Scott Pye Chev Camaro ZL1 78 ronden 1:52:32.2594

Cameron Waters de grote man van vandaag met een prachtig eerbetoon aan Ken Block.