Div: Volop rode vlaggen, Browning op pole in F3, Marciello in GT en Michelisz in TCR - de vrijdag in Macau
Vrijwel geen sessie zonder rode vlaggen vandaag in Macau
Op de tweede dag van de Grand Prix van Macau stonden de kwalificaties op het programma voor de FIA Formula 3 World Cup, de FIA GT World Cup en de TCR World Tour. Er stond meer op het spel, dus rijders namen meer risico’s, wat ook duidelijk werd door diverse rode vlaggen. AUTOSPORT.NL is ter plekke en vat de feiten samen.
Tekst: René de Boer (vanuit Macau, X: @renedeboer)
Foto’s: Macau Grand Prix Committee, Rebocar/R. de Boer
Paul Aron was het snelst in de vrije training van de Formule 3 op vrijdagochtend
F3: Aron snelste in laatste vrije training, Browning pakt pole in kwalificatie met vier keer rood
Paul Aron (SJM Theodore Prema Racing) reed in zijn allerlaatste ronde een tijd van 2:06,327 minuten en eindigde daarmee bovenaan in de tweede en afsluitende vrije training van de Formule 3. De Est, jongere broer van Ralf Aron, die een aantal jaren geleden ook met het Prema-team in Macau reed, verdrong daarmee Luke Browning (Hitech Pulse-Eight) van de eerste plaats. De Brit had uiteindelijk met een verschil van 0,029 seconde het nakijken. De derde tijd was voor Marí Boya (MP Motorsport), die ook in de slotfase zijn tijd op de klokken wist te zetten. De kersverse Red Bull-junior Oliver Goethe zat er opnieuw goed bij met de achtste tijd, net als de Oostenrijker Charlie Wurz. Sophia Flörsch zorgde net als in de vrije training van gisteren voor de beste klassering van Van Amersfoort Racing met de twaalfde tijd. Richard Verschoor (Trident Motorsport) eindigde als 16e, Laurens van Hoepen (ART Grand Prix) sloot als 21e af.
Williams-junior Luke Browning behaalde de pole-position voor de F3-kwalificatierace van morgen
Verliepen de eerdere sessies van de Formule 3 nog redelijk probleemloos, in de tweede kwalificatie was het vier keer raak met rode vlaggen. Na de laatste onderbreking, met nog 26 seconden op de klok, werd de sessie niet meer hervat. De eerste onderbreking kwam op naam van Nikola Tsolov (ART Grand Prix) die op zijn eerste ronde al de muur in ging. Vervolgens raakte Hadjar bij Police het spoor bijster, ging in de rondte en kon zijn auto niet meer gedraaid krijgen. Korte tijd later crashte ook Sebastian Montoya, waarop de tweede rode vlag een feit was. De derde onderbreking, kwam op naam van MP-rijder Marcus Armstrong, die het spoor bijster raakte bij Dona Maria, nadat eerder al Ugo Ugochkwu (Trident Motorsport) net daarvoor bij Police in de begrenzing was gereden. De laatste onderbreking, waarna de sessie niet meer werd hervat, werd door Isack Hadjar veroorzaakt, die hard crashte.
Formule 3 in de stad, hier Van Amersfoort-rijder Tommy Smith
Uiteindelijk was het de Brit Luke Browning (Hitech Pulse-Eight), juniorrijder van het Williams-F1-team, die met een tijd van 2:05,435 minuten de pole-position voor zich opeiste. Met slechts 0,006 seconde achterstand eindigde de Italiaan Gabriele Minì (SJM Theodore Prema Racing), gisteren snelste in de eerste kwalificatie, op de tweede plaats, voor zijn teamgenoot Dino Beganovic. Isack Hadjar werd als vierde geklasseerd, voor Marcus Armstrong als snelste MP-rijder. Alex Dunne als zesde zorgde ervoor dat alle drie de Hitech-rijders in de top zes eindigden. De Duitser Oliver Goethe kwalificeerde zich als zevende, voor MP Motorsport-rijder Dennis Hauger. Ugochukwu werd negende, voor Marí Boya, waarmee ook alle drie de MP-rijders in de top tien waren. Richard Verschoor had pech met de rode vlaggen en kwam niet verder dan de twaalfde tijd, voor tweevoudig Macau-F3-winnaar Dan Ticktum. Sophia Flörsch was de best geklasserde Van Amersfoort-rijder op de 17e plaats, Laurens van Hoepen eindigde als 22e.
Pole-sitter Luke Browning (m.) geflankeerd door de beide Prema-teamgenoten Gabriele Minì (l.) en Dino Beganovic
Pole-sitter Browning was uiteraard zeer blij met zijn klassering: “Ook voor mij is het mijn eerste bezoek aan Macau, net als voor veel anderen, wat wel laat zien hoe sterk deze generatie is. Mijn auto was geweldig en ook het circuit is gigantisch. Het is gewoon heel bijzonder hier, het is als Monaco, maar dan op steroïden! Ik stond ook in Monaco al op pole in de F3, het zou mooi zijn om ook hier een goed resultaat binnen te halen.”
De beide Hyundai's, aangevoerd door Norbert Michelisz, eindigden bovenaan in de TCR-kwalificatie
TCR World Tour: Michelisz pakt pole, volledige eerste startrij voor Hyundai
Net als gisteren in de beide vrije trainingen eindigde ook in de kwalificatie van de TCR World Tour, tevens de Macau Guia Race, Hyundai bovenaan. De Spanjaard Mikel Azcona reed met nog zo’n tien minuten te gaan een tijd van 2:28,708 minuten en bleef daarmee de snelste in Q1, voor zijn merkgenoot Norbert Michelisz. Daarachter eindigde Qinghua Ma (Lynk & Co) als derde, voor de beide titelkandidaten Rob Huff (Audi) en Yann Ehrlacher (Lynk & Co), Fred Vervisch in de tweede Audi, Nestor Girolami (Honda) en de Lynk & Co-rijders Thed Björk en Santiago Urrutia. John Filippi (Audi) completeerde de top tien, ook Ben Bargawanna (Peugeot) en Marco Butti (Hyundai) mochten door naar Q2.
In Q2 was het na zeven minuten raak, toen Butti bij Dona Maria in de muur reed, waarop de sessie onderbroken werd. Met flinke schade rechts achter werd de Hyundai op de bergingsauto getakeld. Michelisz stond op dat moment met een tijd van 2:28,504 minuten bovenaan, voor Girolami en Huff. Na de hervatting gingen de tijden nog verder omlaag en uiteindelijk behaalde Norbert Michelisz in 2:27966 minuten de pole-position voor de eerste race. Daarmee heeft de Hongaar ook de beste uitgangspositie van de drie titelkandidaten. Teamgenoot Mikel Azcona completeerde de eerste startrij voor Hyundai, gevolgd door Yann Ehrlacher, Nestor Girolami, Rob Huff, Qinghua Ma, Fred Vervisch, John Filippi, Thed Björk en Santiago Urrutia. Laatstgenoemde start daarmee vanaf de pole-position voor de zondagsrace.
Raffaele Marciello was gisteren al de snelste en bevestigde vandaag met de pole-position voor de kwalificatierace
FIA GT World Cup: Marciello op pole, vier oud-winnaars op eerste twee rijen
Raffaele Marciello, die dit weekeinde voor het laatst als fabriekscoureur voor Mercedes-AMG in actie komt (het is nog niet bevestigd, maar hij maakt naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar deel uit van het LMDh-team van BMW in het FIA WEC), behaalde de pole-position voor de Qualification Race van de FIA GT World Cup. In de kwalificatie reed de Italo-Zwitser een tijd van 2:14,542 minuten en was daarmee 0,216 seconde sneller dan Edoardo Mortara in de Audi. Met Maro Engel (Mercedes) als derde en Laurens Vanthoor (Porsche) als vierde zijn de eerste twee startrijen volledig bezet door oud-winnaars van de World Cup. Op de vijfde plaats volgt met BMW-rijder Sheldon van der Linde de eerste Macau-debutant.
De sessie werd na elf minuten met de rode vlag onderbroken, nadat Kévin Estre met zijn Porsche bij Lisboa in de bandenstapels was geraakt. Op dat moment had Laurens Vanthoor de snelste tijd in handen, maar zijn tijd werd eerst door Engel en vervolgen door Mortara en Marciello geklopt. Vanthoor had op zijn slotronde ook nog even een spannend moment toen hij bij het uitkomen van Fisherman’s Bend kort de bandenstapels raakte, maar dat had geen ernstige gevolgen. Dat gold niet voor Porsche-rijder Ye, die in bocht 16 rechtdoor schoot.
“Na de rode vlag besloten we opnieuw met gebruikte banden uit te gaan. Het lukte me om de banden goed op te warmen en het was genoeg voor pole-position. Ik voel me goed in de auto, ik heb er vertrouwen in voor morgen”, zei Marciello.