Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Minì op voorlopige F3-pole, Marciello en Cairoli bovenaan in GT's, Hyundai snelste in TCR: de donderdag tijdens de Macau Grand Prix

231116 Do recap Mini F3
De Italiaan Gabriele Minì reed naar de voorlopige pole-position in de Formule 3

De activiteiten van het tweede, tevens belangrijkste weekeinde tijdens de 70e editie van de Macau Grand Prix begonnen op donderdag met vrije trainingen voor alle klassen en voor de Formule 3 zelfs al de eerste kwalificatie. Natuurlijk waren er ook al de nodige incidenten en rode vlaggen, maar die horen er in Macau traditiegetrouw bij. AUTOSPORT.NL zet de belangrijkste feiten op een rij.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, X: @renedeboer)
Foto’s: Macau Grand Prix Committee

Formule 3: Gabriele Minì bepaalt tempo in eerste vrije training en behaalt voorlopige pole
Na de motorfietsen, die traditioneel op de vroege donderdagochtend als eerste de baan op mochten en de sessie zonder rode vlag afwerkten, was het de beurt aan de Formule 3 met de eerste vrije training. Daarin zorgde debutant Laurens van Hoepen na een kleine 20 minuten voor een onderbreking met de rode vlag, toen hij bij Lisboa onderstuurd rechtdoor de bandenstapels in ging. De schade viel mee, na zeven minuten werd de training hervat. Uiteindelijk was het de Italiaan Gabriele Minì (SJM Theodore Prema Racing) die in 2:06,871 minuten de snelste tijd liet noteren, 0,429 seconde voor Luke Browning (Hitech Pulse-Eight). World Cup-titelverdediger Richard Verschoor (Trident Motorsport) sloot als derde af, voor de beide MP Motorsport-rijders Marí Boya en Dennis Hauger. Sophia Flörsch was snelste van Van Amersfoort Racing met de twaalfde tijd.

231116 Do recap Hauger
Dennis Hauger was als vierde de voorlopig snelste rijder van MP Motorsport

In de middag volgde de eerste kwalificatie voor de Formule 3, waarin de rijders duidelijk wat meer risico namen. De eerste rode vlag kwam op naam van Sebastian Montoya (Campos Racing), die al na negen minuten rechtdoor bij Lisboa de bandenstapels in ging. Later zorgde Zane Maloney (Rodin Carlin) voor de tweede onderbreking. Met nog iets minder dan tien minuten op de klok werd de sessie hervat. In de laatste seconden en zelfs na het vallen van de vlag waren er nog tal van tijdverbeteringen, met uiteindelijk Gabriele Minì die in 2:05,521 de snelste tijd liet noteren en daarmee de voorlopige pole-position voor zich opeiste. Daarachter volgden Luke Browning (Hitech Pulse-Eight), Dino Beganovic (SJM Theodore Prema Racing) en Dennis Hauger als de snelste rijder van MP Motorsport. Richard Verschoor sloot als elfde af, Noel Léon was met de 14e tijd de snelste rijder van Van Amersfoort Racing. Laurens van Hoepen sloot de sessie als 22e af, Sophia Flörsch kon haar klassering van de vrije training niet herhalen en werd als 24e geklasseerd.

231116 Do recap Marciello
Raffaele Marciello, snelste in de eerste vrije training van de GT's

GT’s: Marciello (Mercedes) en Cairoli (Porsche) bepalen tempo
Voor de 20 auto’s in de FIA GT World Cup annex Macau GT Cup stonden er twee vrije trainingen van elk een half uur op het programma. In de ochtendsessie was Raffaele Marciello in de Landgraf-Mercedes met een tijd van 2;16,150 minuten de snelste, voor een trio van Porsche-rijders, bestaande uit Laurens Vanthoor (Toro Racing), Matteo Cairoli (Absolute Racing) en Kévin Estre (HubAuto Racing). Daarachter volgden de beide Craft-Bamboo-Mercedes-rijders Maro Engel en Daniel Juncadella, Sheldon van der Linde in de WRT-BMW als snelste debutant in Macau en de naar Audi teruggekeerde Edoardo Mortara.

231116 Do recap Cairoli
In de slotfase behaalde Porsche-rijder Matteo Cairoli de snelste tijd in de tweede training

In de tweede training leek Marciello ook lange tijd op de eerste plaats af te stevenen, maar na het vallen van de zwart-wit geblokte vlag dook Matteo Cairoli, ook voor de eerste keer in Macau, in de Absolute-Porsche nog onder de tijd van de afzwaaiende Mercedes-rijder. Cairoli eindigde met een tijd van 2:15,532 minuten als snelste, voor de beide Mercedes-rijders Marciello en Juncadella, Daniel Serra in de enige nieuwe Ferrari (de andere is een 488), de BMW’s van Farfus en Van der Linde en oud-winnaars Mortara (Audi), Engel (Mercedes) en Vanthoor (Porsche).

TCR: Hyundai-rijders Michelisz en Azcona elk met één snelste tijd
Voor de TCR World Tour stonden er eveneens twee vrije trainingen op het programma. De ochtendsessie leverde de snelste tijd van 2:29,037 minuten op voor Mikel Azcona (Hyundai), die Lynk & Co-rijder Yann Ehrlacher 0,276 seconde voorbleef. Norbert Michelisz, eveneens met Hyundai, werd als derde geklasseerd, voor Rob Huff (Audi) en Qinghua Ma (Lynk & Co).

231116 Do recap Michelisz
Norbert Michelisz reed de snelste tijd van de dag bij de TCR's

Michelisz sloot op zijn beurt de tweede training als snelste af met een tijd van 2:29,048 minuten, waarbij Azcona de 1-2 voor Hyundai completeerde. Daarachter eindigden vier Lynk  & Co-rijders in gesloten formatie, met Ehrlacher voor Ma, Urrutia en Björk. De Belg Fred Vervisch was als zevende snelste Audi-rijder, voor zijn Franse merk- en teamgenoot John Filippi.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet