Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: In gesprek met Nadieh Schoots, Nederlandse deelneemster aan de Macau Motorcycle Grand Prix

231116 Schoofs
Nadieh Schoofs neemt voor de tweede keer deel aan de Macau Motorcycle Grand Prix

Er zijn maar weinig Nederlandse deelnemers dit jaar in Macau. Tom Coronel koos ervoor om de TCR-races te laten schieten, maar er zijn in ieder geval twee rijders uit ons land in de Formule 3: World Cup-titelverdediger Richard Verschoor en debutant Laurens van Hoepen. Ook bij de motorfietsen is er Nederlandse inbreng: Nadieh Schoots uit Spijkenisse staat voor de tweede maal aan de start, nadat ze vorig jaar haar debuut maakte in Macau. We doen op deze site normaal gesproken niet aan tweewielers, maar wie moedig genoeg is om op een motorfiets de uitdaging in Macau aan te gaan, verdient zonder meer ook een artikel!

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, X: @renedeboer)
Foto’s: Rebocar/R. de Boer, Macau Grand Prix Committee

“Ik doe al een aantal jaren aan ‘road racing’ en in 2018 zou ik hier al voor het eerst heen gaan”, vertelt Schoots op de vraag hoe ze in Macau terechtkomt. “Toen was ik echter geblesseerd, dus dat ging niet door, daarna heb ik ook een paar jaar niet gereden. Vorig jaar was het zo dat een aantal rijders die hier al jaren reden niet wilden komen vanwege de quarantaine, maar de organisatie wilde wel dat er een veld met motoren aan de start zou staan, omdat het anders onzeker zou zijn of de motoren überhaupt nog terug zouden komen. Daardoor ontstond voor mij de mogelijkheid om te rijden. Het was allemaal heel erg ‘last minute’, heel gestresst, maar nu ben ik super blij dat ik weer mag, met een goede voorbereiding!”

Schoots, 32 jaar oud en na haar ervaring als monteur en ingenieur in de autosport, de laatste jaren bij Apex op de Nürburgring, nu in opleiding tot data-analyst, heeft geen typische motorsportachtergrond, zo verklaart ze: “Mijn ouders rijden wel allebei motor, maar hebben niet geracet. We keken wel altijd samen GP’s en World Superbikes en als kind wilde ik zelf ook rijden, maar ik wilde gewoon motorrijden. Dat ik kon racen was helemaal geen optie, niet iets waaraan ik gedacht had. Toen ik 14 was, vond mijn vader een minibike, daar ben ik helemaal verliefd op geworden, maar nog steeds niet met het doel om iets als dit te doen. Maar ja, na een paar jaar is dat toch een beetje uit de hand gelopen en zo sta ik nu hier!”

231116 Motor actie 1
Schoots (49) in actie tijdens de eerste vrije training op donderdagochtend

Hoe is Macau op een motorfiets? Schoots, lachend: “Ja, het is wel zenuwslopend. Het rijden zelf is goed te doen, maar een uur voordat je moet, dan denk je toch wel: ‘Waar ben ik eigenlijk mee bezig?’ Je kunt er niks aan doen, in je onderbewustzijn word je toch zenuwachtig, want het is toch wel heel bijzonder hier.” Het verschil tussen snel zijn en crashen is in Macau heel klein, zeker bij de motoren, waar de rijders soms echt op millimeters langs de vangrails gaan. Hoe gaat Schoofs daarmee om? “Misschien dat ik daarom wel goed ben in ‘road racing’ in vergelijking met normale circuits”, zegt ze. “Ik ben altijd heel precies geweest, ik verleg mijn grenzen stukje voor stukje. Op normale circuits kom ik niet helemaal uit de verf, maar op stratencircuits, waar je zo precies moet zijn en ook heel zeker van jezelf, daar ben ik juist goed in. Dus juist hier, waar dat nog wel wat meer het geval is dan op andere stratencircuits, waar je nog uitloop hebt of een grasveld of zo, juist hier doe ik het nog beter binnen het veld. Dat ligt mij gewoon!”


Ervaring opdoen is niet gemakkelijk, want zoveel stratencircuits waar geracet wordt zijn er niet. “De meesten combineren het met BSB (British Superbikes, red.) en dat is wat ik voor volgend jaar ook weer wil, een programma in BSB”, zegt Schoots. “Dat heb ik al een paar jaar gedaan, in de supportklasse, want voor BSB zelf heb ik het geld niet, maar dat is een heel goede competitie om ernaast te doen, omdat die circuits vaak ook heel smal zijn, vaak over heuvels en met camber dat verandert, dat lijkt eigenlijk het meeste op ‘road racing’. Bovendien ligt het niveau heel hoog.”

231116 Motor groepsfoto
Schoots (middelste rij, 4e van links) in het veld van de motorcoureurs in Macau

Normaliter vormt Schoots samen met haar vader haar eigen team in de motorsport. “Ik heb ooit wel bij een bestaand team gereden, maar dat beviel niet goed, dus dit is voor ons de beste optie”, legt ze uit. In Macau vond ze echter onderdak bij het Spaanse team Basomba Racing, waarmee ze ook in de toekomst een aantal evenementen wil rijden. “Ik wilde graag mijn eigen motor in Europa hebben om in de winter te kunnen testen, maar het duurt heel lang voordat die weer uit Macau terug zou zijn, terwijl dat team graag met de R1 (Yamaha, red.) wil racen, dus zo ontstond het plan om samen naar Macau te gaan.”

Wat zou een resultaat zijn waarmee Schoots aan het eind van het weekeinde tevreden is? “Vorig jaar heb ik niet lekker kunnen rijden, omdat het allemaal zo last-minute was”, legt ze uit. “Het was wel een heel mooie ervaring en gezien de omstandigheden ben ik super trots op wat ik gedaan heb, maar dat kwam niet eens in de buurt van wat ik normaal gesproken doe. Ik weet niet zo goed waar ik uitkom, ik denk dat we met 24 zijn, dus als ik top 15 haal zou dat al helemaal geweldig zijn.”

231116 Motor actie 2


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet