BetCity Mazda MX-5 Cup: Sam Jongejan kijkt omhoog
Sam Jongejan is de nieuwe kampioen in de BetCity Mazda MX-5 Cup. Na twee titels in de DNRT Mazda Max5 Cup en een geweldig debuut in de Porsche Carrera Cup Benelux is het tijd om de balans op te maken met de kersverse kampioen en zijn grote animator, vader Richard. V-Max organisator Dick van Elk ziet zijn klassen vaak als opstart voor jonge rijders naar hogere autosportdisciplines, waar hij terecht trots op is. Na een prachtig seizoen 2023 is ook Sam Jongejan klaar voor de volgende, hogere stap. We gaan terug naar hoe het allemaal begon en blikken vooruit op de toekomst.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
“Ik kwam als kleine jongen al met mijn familie op het circuit. We waren fan van Robert de Graaff, die met een vette Viper in de Supercar Challenge uitkwam, en gingen vaak kijken. Pas op mijn tiende keek ik mijn eerste Formule 1 Grand Prix. Ik was bij een vriendje aan het overnachten en keek met zijn vader naar de beelden vanuit Monaco. Ik vond het geweldig en kocht het Formule 1-spel voor op de Playstation, schafte een stuurtje aan en was met moeite achter mijn scherm weg te slaan. Ik speelde met mensen van over de gehele wereld in een soort online competitieverband.”
“Op mijn 14de heb ik een kartcursus gedaan en daarbij viel ik op bij de instructeur. Er waren hem dingen opgevallen die hij nog niet eerder had gezien. Hij adviseerde mij om in competitieverband buiten te gaan karten of om te wachten tot ik kon instappen bij de DNRT. Het buiten karten bleek veel te duur te zijn voor ons. Toen ik de leeftijd had om te mogen racen, ben in de winter gaan oefenen met een Volvo 360 Cup auto, waarin ik begin 2021 twee races heb gereden.
Ik ben daarna overgestapt naar de DNRT Mazda Max5 Cup en was gelijk vooraan te vinden. Ondanks dat ik twee races had gemist, eindigde ik vijfde algemeen. Mijn vader zag vlak voor de Mazda MX-5 races half oktober op Spa-Francorchamps op facebook dat Dekker Racing zijn tweede Mazda aanbood voor het Spa Racing Festival weekend. Hij heeft alles snel in orde gemaakt, sponsors en de stickers geregeld. Ik was zo blij, een droom kwam uit.
De eerste vrije training ging zo makkelijk in deze voor mij vreemde auto, voor het eerst op slicks en voor het eerst op Spa-Francorchamps. Ik stond tot bijna aan het eind van de eerste vrije training helemaal bovenaan. Maar ik dacht dat het nog sneller kon en vloog van de baan met een koprol tot gevolg. Einde droom, einde verhaal. Een verslaggever van V-Max zag het allemaal met verbazing in de livetiming gebeuren en vlak nadat de beschadigde Mazda in de pits was binnengebracht, hadden mijn vader Richard al ik een gesprek met hem.”
VERHAAL CRASH FRANCORCHAMPS
“Zijn verhaal had de nodige impact. We dachten, ‘dit is einde autosport’, maar Dick van Elk van V-Max was ook onder de indruk en zorgde ervoor dat we de afsluitende Finaleraces op TT Circuit Assen weer aan de start konden staan in de Mazda MX-5 Cup. We zijn daarna met Dick gaan brainen, hoe kunnen we in 2022 een heel seizoen uitkomen in de Cup. We zijn natuurlijk afhankelijk van sponsoring en met dank aan Socia, een jarenlange zakelijke relatie van mijn vader, en Astralift van Arjan Evers, een jeugdvriend van mijn vader, kwamen we al snel een heel eind. De deal is uiteindelijk spontaan rondgekomen met mij, Dick en sponsor Socia in een persoonlijk gesprek op het kantoor bij VRM in Breda. Ook bij het zoeken naar een geschikt team heeft Dick geholpen. We kwamen bij MV Motorsport terecht van Michael Verkade. Best wel wennen aan het begin, maar nu kan ik zeggen dat het een geweldige racefamilie is geworden.”
Veel geleerd
“Ik heb vorig seizoen veel geleerd van alle fouten die we maakten. We hadden vaak versnellingsbak problemen en misten het Junior kampioenschap met slechts één puntje. Ik ben niet zo’n rijder die de hele tijd achter een scherm gaat zitten om beelden te kijken. Achter het stuur en op het moment zelf leer je het meeste. Ik maak me nu geen zorgen meer hoe snel ik wel ben, maar ben veel efficiënter gaan rijden. Ik heb dit seizoen de keuze gemaakt om te wachten. Je hoeft niet meteen vooraan te rijden, dat lukt gewoon niet, want je valt altijd wel terug, zo “close” is het allemaal in deze cup. Ongeveer op twee derde van de wedstrijd ga ik de strijd aan naar voren. Het is eenvoudiger van achteren plaatsen goed te maken, dan dat je de hele wedstrijd moet verdedigen. Het helpt natuurlijk ook mee dat ik zoveel vertrouwen in mijzelf en de auto heb gekregen. Alle races van dit seizoen zonder technische malheur waren podiumplaatsen.”
“Ik had door wat problemen voor Spa-Francorchamps wat punten verloren op Lorenzo van Riet. Ik heb dat rechtgezet door een dubbelslag op Spa. Vooral in de tweede wedstrijd was ik dominant. Als koploper ging ik naar de laatste twee wedstrijden op TT Circuit Assen toe. Na mijn overwinning in de eerste race en de derde positie van Lorenzo, ging ik vol vertrouwen de slotrace in. Halverwege kreeg ik door dat Van Riet was uitgevallen en dat ik de nieuwe kampioen was geworden. Ik vind het wel spijtig voor Lorenzo, in een beslissende wedstrijd vecht je het liefst tot aan de finishvlag tegen elkaar. Maar natuurlijk ben ik helemaal blij en voel me de terechte kampioen.”
Porsche Red Bull Ring
“Na een gesprek met Cup-manager Olivier Aerts van de Porsche Carrera Cup Benelux liepen we Jochen van de Wiel tegen het lijf, die ons uitnodigde voor een gesprek bij zijn JW Racing team in Tilburg. Hij gaf ons nog meer informatie over de Cup. Drie maanden later bood Jochem spontaan een stoeltje aan voor de finales op de Red Bull Ring. Ik had gelukkig al baankennis gekregen door een eerdere wedstrijd van de Supercar Challenge in mei, waar Eddie van Dam mij de kans gaf om in een Radical SR3 te rijden. Net als bij de Mazda’s was de sfeer in het Porsche-kamp gelijk goed. Ik ben heel leuk ontvangen en we hadden onderling veel plezier. Op de testdag op dinsdag ging het gelijk goed en was ik al sneller dan de meeste rijders. Ik was maar 6/10de langzamer dan de latere kampioen Robert de Haan en dat gaf gelijk al veel vertrouwen voor de twee vrije trainingen. Aan de hand van de data kregen we in deze sessies een goed gevoel over wat we nog moesten veranderen. De kwalificatie werd gereden op een dampige baan en werd tweemaal onderbroken door een rode vlag. Ik had maar twee rondjes om mijn tijd te zetten, maar dat ging geweldig met een vierde startplaats tot gevolg. In de eerste wedstrijd liet ik de Porsche bijna afslaan waardoor ik heel slecht wegkwam. Uiteindelijk wist ik nog twee rijders in te halen om als vierde de finish te passeren. Jammer van die start, maar ik had ook nog nooit een start gedaan met een Porsche. De tweede wedstrijd werd onder natte omstandigheden gereden. Het was voor mij de eerste keer dat ik onder deze weersomstandigheden moest rijden met een Porsche zonder traction control en ABS. De snelheid zat er goed in en ik eindigde als derde op het podium. Dat had eigenlijk niemand verwacht en ik zeker niet.”
2024
“We zijn nu heel druk bezig om volgend jaar een stoel te bemachtigen in de Porsche Cup of een vergelijkbare klasse”, vertelt de kersverse kampioen. Vader Richard mengt zich in het gesprek: “Je kan onze situatie vergelijken met de situatie van twee jaar geleden toen we een heel seizoen voor de Mazda Cup moesten regelen. Het verschil is dat het budget voor volgend seizoen veel hoger ligt dan toen.
Rob Boegem, eigenaar van Socia Socialize ICT, heeft zich als doel gesteld om samen met ons naar een hoger niveau te komen. Samen met hem en zijn marketing expert zijn we bezig met het samenstellen van op maat gemaakte sponsorpakketten. We proberen uit het netwerk van Socia en Astralift en andere sponsors nieuwe bedrijven te ontmoeten die met ons de volgende stap gaan inzetten. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.”
Meer informatie: www.Samjongejan.nl