Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: 100 Years MG in Autoworld Brussel

Afgelopen week was autosport.nl niet alleen op de PMW in Keulen aanwezig maar bezocht ook de thematentoonstelling 100 Years of MG. Een merk dat na de ondergang van British Leyland door de Chinese Ninjang Automobile Group kort daarna weer tot leven werd gewekt. Tegenwoordig richt de Ninjang Group zich op de productie van EV voertuigen. MG in 1924 door Cecil Kimber, een bedrijfsleider bij het automerk Morris, opgericht. De simpele naam stond voor Morris Garages. In het eerder gepubliceerde persbericht kunt u de geschiedenis van de firma nog eens nalezen. Het Brusselse Autoworld is eigenlijk één van de weinige musea in Europa die dat jaar terecht aandacht aan het bestaan van het merk besteedt. Wij gingen uiteraard een kijkje nemen.


2023 MG Power SV 1
In British Racing Green. De MG X Powers SV. Hoe heeft het kunnen gebeuren? De auto was een mengelmoes van onderdelen van verschillende fabrikanten. En toch was er voldoende potentieel.

Tekst en Foto’s: Willem J. Staat


2023 MG X Power SV 2
Toch wel het klapstuk van de expositie. De sportafdeling had grote plannen maar werd meegezogen in de ondergang van het merk. Grote DTM- en andere sportplannen verdwenen in de vuilnisbak. Maar eigenlijk vormde deze auto de basis voor de McLaren F1........


100 Years MG in Autoworld Brussel
Vorige week opende het Brusselse Autoworld de thematentoonstelling 100 Years of MG en bracht een fraaie collectie sportieve modellen onder de schijnwerpers die vaak de basis vormden voor de sportieve activiteiten van het sportieve merk. Toch zijn de autosportactiviteiten en records van MG altijd een beetje onder de radar gebleven vandaar dat de auteur dezes ook nog eens in de eigen archieven is gedoken. Voor de huidige generatie is de MG X Power SV absoluut het klapstuk van deze expositie. Deze prachtige auto werd zelfs in het Italiaanse Modena gebouwd waarna de verdere afwerking in het Britse Longridge plaatsvond. De auto was zelfs gebaseerd op de Ovale Mangusta ofwel de De Tomaso Bigua waarbij gebruik gemaakt van een soepje bestaande uit Ford Mustang- en Fiat onderdelen. Het betekende dat dit soepje voor een weinig geavanceerd productieproces zorgde. De deurklinken kwamen van de MG TF terwijl de schakelaars en handgrepen aan de binnenzijde van de deuren van de Rover 75 afkomstig waren.

2023 X Power SV R
De auto had alle ingrediënten om op de baan een succes te worden. Voor de succesvolle Mini Metro 6R4 kwam er geen opvolger meer.

Volgens de officiële gegevens zijn er van deze auto officieel slechts 75 gebouwd alsmede enkele prototypes. De auto was ontworpen door de Brit Peter Stevens, die later voor de McLaren F1 GT roadcar verantwoordelijk was. Bij MG had men grote plannen met deze auto. Uit een document dat ik kort na mijn Brusselse bezoek afgelopen week in handen kreeg, bleek dat men niet alleen DTM-maar ook nog eens GT3-plannen had. Tijdens de DTM Presentatie begin 2005 in Bremen kondigde Rover zelfs haar deelname aan. Enkele dagen later sloot MG met een schuld van maar liefst 1.4 biljoen Britse ponden definitief haar deuren……

2023 Amin Hane 84 2
Een fabrieks Mini Metro in de DTM 1984 met Armin Hahne. Aan het project kwam geen vervolg meer.

Autosportafdeling was financieel meer dan gezond.
Het ergste? De autosportafdeling van MG schreef zwarte cijfers en werd in de grote hoop naar de ondergang meegezogen……..Autosport stond bij het merk MG altijd hoog in het vaandel. Wie herinnert zich niet die fantastische MG Mini Metro 6R4? Talloze successen in de rallysport, rallycross en de racerij. Zelfs de legendarische Ayrton Senna testte ooit voor het merk zijn naam is er tot vandaag de dag onlosmakelijk mee verbonden. Vanwege de chaos binnen het British Leyland concern was de benaming soms Austin Metro, MG Metro of een Rover Metro. Maar het bleef eigenlijk altijd een MG.


2023 Zandvoort
Oorspronkelijk begonnen als Austin Metro Cup in Nederland en daarna jarenlang succesvol als MG Mini Metro Cup op Zandvoort

In de Nederland was de MG Mini Metro Cup jarenlang succesvol. MG probeerde het 1984 zelfs in sw DTM met een Mini Metro welke door Armin Hahne gereden werd. Er kwam helaas nooit een vervolg aan het programma omdat men zich liever op het succesvolle Rover Vitesse programma met de Deen Kurt Thiim in het DTM concentreerde. Die behaalde in 1986 de titel voor de Britten.

2023 Reid Schlappi Oscherslebebn
Het team van West Surrey Racing van de legendarische Dick Bennetts verpletterde in 2004 de concurrentie in DPM op Oschersleben met Anthony Reid en de Zwitser Mathias Schläppi. 

In 2004 leek de autosport toekomst voor MG er in Duitsland nog goed uit te zien. Het officiële West Surrey Racing MG fabrieksteam dat met de Brit Anthony Reid dat jaar in het BTCC de Indepedents titel had gewonnen nam aan het eind van dat seizoen aan de finale van de Deutsche Produktionswagenmeisterschaft op Oschersleben deel. Reid won beide wedstrijden voor MG. Voor de kenners nog een klein detail. Het gaat hier om het chassisnr. 2003T-02. Daarna werden de auto’s aan het Zwitserse Maurer Racing verkocht.

2023 Reid 2
Een historische overwinning op Oschersleben.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet