Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Max Verstappen pakt zijn 17de winst. Alonso pakt derde plaats na thriller op Interlagos

Fernando Alonso, Aston Martin F1 Team, 3rd position, celebrates on the podium by spraying champagne

Max Verstappen heeft twee starts nodig om naar zijn 17de winst te rijden. Grootste tegenstand komt van Lando Norris, die met snelle ronden in slotfase wel iets dichterbij komt, maar Verstappen niet meer kan bedreigen. “Ik kwam nog wat dichterbij, maar Max heeft een antwoord op alles”, vertelde Norris na afloop. Het gevecht om de derde plaats brengt de toeschouwers op de banken. Sergio Perez, gestart van een negende startpositie, rijdt een hele fraaie inhaalrace. Het langdurige gevecht van de Mexicaan om de derde podiumplaats met de Aston Martin van Fernando Alonso is het hoogtepunt van deze Grand Prix van Sao Paulo. Na alle mindere resultaten van de afgelopen drie maanden reed Alonso weer als vanouds slim en geroutineerd. De Spanjaard is de Aston Martin aan het uitwringen om de steeds dichterbij komende Perez voor te blijven. In de voorlaatste ronde is het Perez die Alonso weet te passeren. Maar in de laatste ronde geeft Fernando niet op, geeft alles en weet na een remfout van Perez in de eerste bocht alsnog een bocht verder de Mexicaan buitenom naar de vierde plaats terug te verwijzen. Het publiek wordt helemaal gek. De sprint naar de finishlijn wordt door Alonso met een verschil van 0.053 seconde gewonnen. Was de finish tien meter verder geweest dan had Perez op het podium gestaan. Nog meer feest bij Aston Martin na een vijfde plaats voor een steeds beter wordende Lance Stroll. Carlos Sainz eindigt een beetje kleurloos als zesde en zag zijn teamgenoot Charles Leclerc in de ronde naar de grid al crashen. De beide Alpines van Piere Gasly en Esteban Ocon rijden sterk in Brazilië. Ondanks remproblemen rijdt Gasly naar een zevende positie en Ocon naar een tiende voor het laatste punt. De beide Mercedes bolides kwamen er niet aan te pas. Degradatie van de achterbanden zorgt ervoor dat Lewis Hamilton terugzakt naar een achtste plaats, terwijl teamgenoot George Russell de finish niet haalt. Wel blijdschap bij Yuki Tsunoda, die twee waardevolle punten binnen sleept voor Alphatauri Honda.

Tekst: Gerrie Hoekstra en Verstappen.com
Foto's: Red Bull Racing en Aston Martin

Het is droog en zonnig voorafgaand aan de 71 ronden tellende Grand Prix van Brazilië op het circuit van Interlagos. Alle coureurs starten de race op de zachte banden, met uitzondering van Nico Hulkenberg die op de medium compound banden de race aanvangt. Al tijdens de opwarmronde spint Charles Leclerc achterwaarts de bandenstapels in bij bocht zeven en kan daardoor niet deelnemen aan de race. De Monegask, die naast Max Verstappen de tweede plek op de grid in had mogen nemen, meldt over de boordradio dat er problemen zijn met de hydrauliek van zijn Ferrari. Door de pech van Leclerc heeft Verstappen de eerste startrij voor zichzelf. Hij behoudt dan ook eenvoudig de leiding bij de start. Achter de Nederlander komen de twee Aston Martins slecht weg vanaf de tweede startrij en ze worden voorbij gestoken door Lando Norris en Lewis Hamilton, die achter Verstappen aansluiten op plek twee en drie.

In het middenveld raken Alexander Albon en Nico Hulkenberg elkaar. Albon knalt stuurloos in de zijkant van Kevin Magnussen en beide heren schuiven hard de bandenstapels in. Albon en Magnussen kunnen ongedeerd hun gehavende auto’s verlaten, maar liggen wel uit de race. In eerste instantie komt de safetycar naar buiten, maar al snel daarna wordt de rode vlag gezwaaid vanwege de schade die de bandenstapels hebben opgelopen. Daniel Ricciardo en Oscar Piastri lopen ook schade op door de vele brokstukken op de baan en moeten hun auto’s na de eerste ronde terugbrengen naar de pitbox. De rode vlag geeft hun teams de kans om de auto te repareren.

Na een oponthoud van een klein half uur wordt de race hervat met een staande herstart. De auto’s van Piastri en Ricciardo zijn weer gerepareerd en ze mogen de race herstarten vanuit de pitstraat, terwijl de overige vijftien coureurs starten vanaf de startgrid. Max komt wederom goed weg bij de herstart en pakt de leiding, Norris sluit aan op P2 terwijl Alonso de derde plek afsnoept van Hamilton. Norris kan in de openingsfase goed aanhaken bij Verstappen en blijft binnen DRS-bereik. In ronde acht deelt de Brit een paar speldenprikken uit aan Max, maar de Red Bull-coureur weet de McLaren-coureur moeiteloos achter zich te houden. In de daaropvolgende ronden verliest Norris steeds meer terrein op Verstappen.

Zhou Guanyu valt in ronde 24 uit met technische problemen aan zijn Alfa Romeo. Zowel Verstappen als Norris maken in ronde 28 hun eerste pitstop. Beide coureurs wisselen hun zachte banden in voor een setje medium compound banden en komen op de plekken één en twee terug het asfalt op. Norris heeft na zijn stop een achterstand van vijf seconden op leider Verstappen. De dag van Alfa Romeo gaat van kwaad tot erger als de auto van Valtteri Bottas in ronde 41 ook achterwaarts de pitbox in wordt geduwd vanwege technische problemen. Aan kop blijft het gat tussen Verstappen en Norris steeds rond de vijf seconden balanceren. Alonso volgt op ruime afstand op P3.

In ronde 57 komt Max naar binnen voor zijn tweede pitstop. Max krijgt een vers setje zachte banden onder de RB19 geschroefd en komt als tweede terug de baan op, twaalf seconden achter Lando Norris, die zijn tweede stop nog moet maken. In ronde 60 maakt ook Norris zijn pitstop, waardoor Max weer terug aan de leiding van de race komt te liggen. Ondertussen parkeert George Russell zijn Mercedes in de pits, waarmee hij de zesde uitvaller van de race is.

In de slotfase ontspint zich een prachtig gevecht tussen Sergio Perez en Fernando Alonso. Na rondenlang vlak achter de Spanjaard te hebben gereden, gaat Perez in de één-na-laatste ronde voorbij aan Alonso. De Aston Martin-coureur vecht echter terug en gaat in de laatste ronde weer voorbij aan de Mexicaan. Perez komt op het laatste rechtste stuk nog in de slipstream van Alonso, maar komt 53 duizendsten van een seconde tekort voor het podium. Alonso pakt hiermee zijn achtste podium van het jaar. Dit alles gebeurt ver achter Verstappen die zijn zeventiende overwinning van het jaar pakt, en zijn record van meeste overwinning in één seizoen weer wat verder aanscherpt.

Ook heeft Max procentueel gezien het record nu definitef in handen. Hiermee is het stokoude record van Alberto Ascari, die in 1952 maar liefst 75% van de races (zes van de acht races) wist te winnen, verbroken. Lando Norris eindigt acht seconden achter Verstappen voor de zesde keer dit jaar op plek twee. Perez eindigt net buiten het podium op plek vier, met daarachter Lance Stroll op P5. Carlos Sainz wordt zesde, terwijl Pierre Gasly, Lewis Hamilton, Yuki Tsunoda en Esteban Ocon de top tien completeren.

SI202311040344

Uitslag Grand Prix Sao Paulo:
1. (1) Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT) 71 ronden in 1:56:48.894 25pnt.
2. (4) Lando Norris (McLaren Mercedes) +8.277s 19pnt.
3. (14) Fernando Alonso (Aston Martin Aramco Mercedes) +34.155s 15pnt.
4. (11) Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) +34.208s 12pnt.
5. (18) Lance Stroll (Aston Martin Aramco Mercedes) +40.845s 10pnt.
6. (55) Carlos Sainz (Ferrari) +50.188s 8pnt.
7. (10) Pierre Gasly (Alpine Renault) +56.093s 6pnt.
8. (44) Lewis Hamilton (Mercedes) +62.859s 4pnt.
9. (22) Yuki Tsunoda (AlphaTauri Honda RBPT) +69.880s 2pnt.
10. (31) Esteban Ocon (Alpine Renault) +1 lap 1pnt

11. (2) Logan Sargeant (Williams Mercedes) +1 ronde
12. (27) Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) +1 ronde
13. (3) Daniel Ricciardo (AlphaTauri Honda RBPT) +1 ronde
14. (81) Oscar Piastri (McLaren Mercedes) +2 ronden 0
NC. (63) George Russell (Mercedes) DNF
NC. (77) Valtteri Bottas (Alfa Romeo Ferrari) DNF
NC. (24) Zhou Guanyu (Alfa Romeo Ferrari) DNF
NC. (20) Kevin Magnussen (Haas Ferrari) DNF
NC. (23) Alexander Albon (Williams Mercedes) DNF
NC. (16) Charles Leclerc (Ferrari) DNS

Rijderstand:

1. Max Verstappen 524
2. Sergio Perez 258
3. Lewis Hamilton 226
4. Fernando Alonso 198
5. Lando Norris 195
6. Carlos Sainz 192
7. Charles Leclerc 170
8. George Russell 156
9. Oscar Piastri 87
10. Lance Stroll 63
11. Pierre Gasly 62
12. Esteban Ocon 46
13. Alexander Albon 27
14. Yuki Tsunoda 13
15. Valtteri Bottas 10
16. Nico Hulkenberg 9
17. Daniel Ricciardo 6
18. Zhou Guanyu 6
19. Kevin Magnussen 3
20. Liam Lawson 2
21. Logan Sargeant 1
22. Nyck De Vries 0

Teams:

1. Red Bull Racing Honda RBPT 782
2. Mercedes 382
3. Ferrari 362
4. McLaren Mercedes 282
5. Aston Martin Aramco Mercedes 261
6. Alpine Renault 108
7. Williams Mercedes 28
8. AlphaTauri Honda RBPT 21
9. Alfa Romeo Ferrari 16
10. Haas Ferrari 12

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet