Een zevende seizoen voor de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux in 2024
Na overleg tijdens de Finale Races op TT Circuit Assen met alle betrokken teams heeft V-Max Racing Management, organisator van zowel de Supercar Challenge, BMW M2 CS Racing Cup Benelux, Mazda MX-5 Cup als de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux, besloten om in 2024 door te willen gaan met het dan zevende seizoen van de gecombineerde Nederlands-Belgische Ford-merkencup.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
“Er is na rondvraag bij de teams die dit jaar een Fiesta Cup lieten rijden, duidelijk gebleken dat zij willen verdergaan”, zegt Dick van Elk, de grote baas van V-Max Racing Management. “Dat heeft veel te maken met de haalbare kostprijs van de Fiesta Cup en nog meer dat het een ideale instapklasse is voor jonge rijders die na de karting willen verder in de sprintracerij van de autosport. Zo telden we voor de Finale Races zeven Junioren en drie ervan gingen gelijk voor het eindpodium. We kunnen het niet genoeg herhalen, maar de Ford Fiesta Sprint Cup is en blijft een ideale kweekvijver en de doorstroming van zulke jongeren, met als voorbeelden van Loek Hartog, Kenny Herremans, Colin Caresani, Nathan Vanspringel. Dat er dit jaar liefst negentien verschillende rijders aan de start verschenen van één van de twaalf races, zegt bovenal genoeg over de blijvende interesse."
"Wij zijn daarenboven uitermate tevreden over de samenwerking met Race Winning Brands die dit jaar borg stonden voor het aanleveren van gelijkaardige motoren en bovenal tijdens de race-weekends met een vaste ploeg technische bijstand verleenden aan alle teams. Dankzij het door hen ter beschikking stellen van de data van elke auto kreeg voortaan elk team inzage in die cijfergegevens. De komst van Race Winning Brands en Wiseco beschouw ik in de geschiedenis van de Ford Fiesta Sprint Cup als een uiterst belangrijke mijlpaal.”
Om het allemaal betaalbaar te houden, organiseert V-Max Racing Management volgend seizoen voor de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup niet langer zeven, maar zes raceweekenden. Met twee keer Circuit Zandvoort, twee keer TT Circuit Assen, aangevuld met één keer Circuit Zolder en voortaan nog slechts één keer Spa-Francorchamps. Voor vier evenementen betreft het een eigen organisatie van V-Max Racing Management.
“Racen op Spa-Francorchamps, wat bekend staat als het mooiste circuit ter wereld is, blijft een dure zaak,” stelt hij nog. “Op de uitgaves letten, wat ook de reden is dat we zoveel mogelijk het gebruik van het circuit en dus de kosten hiervan delen met de Mazda MX-5 Cup. Het is alleen mogelijk om de Fiesta Cup in bepaalde weekeinden solo aan de slag te laten gaan, indien er voldoende deelnemers zijn. Op dat vlak moeten we absoluut zeker zijn van minstens tien deelnemers op jaarbasis. In het andere geval blijft het financieel niet haalbaar.”
Het was precies daarom dat de deelnemende teams in Drenthe samenzaten en een toekomst gesprek hielden. Om potentiële rijders – met de blik gericht op België! - de gelegenheid te geven kennis te maken met een Ford Fiesta in Cup-versie organiseert Oeste Kart op 2 december een testdag op het Belgische Mettet Circuit Jules Tacheny. Op 10 december volgt er ook nog een KNAF-testdag, maar dan op Circuit Zandvoort.
Kalender Benelux Ford Fiesta Sprint 2024 (PROVISIONAL)
12 april – Testdag – Circuit Zandvoort
13-14 april – Voorjaarsraces – Circuit Zandvoort
31 mei/1-2 juni – Spa Euro Races – Circuit Spa-Francorchamps
5-6-7 juli – Supercar Madness – Circuit Zolder
2-3-4 augustus – Jack’s Racing Day – TT Circuit Assen
13-14-15 september – BetCity Trophy op the Dunes – Circuit Zandvoort
25-26-27 oktober – Supercar Madness Finale Races – TT Circuit Assen