Supercars: Reynolds en Kostecki zorgen voor thriller in Gold Coast 500. Mustangs competitief. SVG 2e en 5e
In de tweede wedstrijd van de Gold Coast 500 hebben Grove Racing-coureur David Reynolds en Erebus-coureur Brodie Kostecki voor een enorm spektakel gezorgd. In de eerste wedstrijd ging de zege naar de Tickford Mustang van Cameron Waters die in de slotfase flink onder druk van SVG kwam te staan. Na een aantal nieuwe modificaties lijken de Mustangs nu eindelijk op gelijke hoogte met de Camaro’s te zijn gekomen. Twee Ford zeges op Surfers Paradise geeft vertrouwen voor de toekomst. Jammer dat het homologatieteam van DJR Shell V Power Racing niet wist te scoren.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars, DJR Shell V Power Racing, BJR Racing, Red Bull Ampol Racing/PR

Een droomfinish in de tweede wedstrijd. Wie herinnert zich niet de titatenstrijd tussen SVG en Jamie Whincup in 2010? Deze kwam aardig in de buurt.
Reynolds en Kostecki zorgen voor thriller in Gold Coast 500. Mustangs competitief. SVG 2e en 5e
De nieuwe modificaties om de Mustangs op gelijke hoogte met de Camaro’s te brengen lijken geslaagd te zijn. De teams van Tickford Racing en Grove Racing haalden dit weekend voor Ford de kastanjes uit het vuur. Voor de eerste maal sinds de seizoenstart zegevierden er geen Camaro’s in de Supercars. Voor aanvang van het weekend bedroeg het verschil in de tussenstand tussen Brodie Kostecki en SVG 131 punten. Na afloop was de marge identiek gebleven. Over ruim vier weken valt de beslissing tijdens Vailo 500 op Adelaide. Op papier lijkt Erebus-coureur Brodie Kostecki de beste papieren te hebben maar met SVG op de tweede plek in de tussenstand mag je nooit iets uitsluiten.

Een toch wel unieke rijderspresentatie.
David Reynolds en Brodie Kostecki zorgden in de Australische Gold Coast voor een zinderend slot van de wedstrijd. 26 ronden voor het einde van de wedstrijd kwam David Reynolds met zijn Grove Ford Mustang op het Paradise Street Circuit aan de leiding maar kwam onder enorme druk van Brodie Kotecki, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, te staan. Twaalf ronden later nam laatstgenoemde de kop maar twee ronden later ging Kostecki erg wijd waardoor Reynolds opnieuw de leiding nam. Een safetycar periode kort voor het einde van de wedstrijd zorgde voor een eindsprint van vier ronden. In het heetst van de strijd sneed Reynolds de chicane een beetje af en na 85 ronden bedroeg het verschil tussen beide kemphanen 0.1889 secs. Vanwege het intense duel nam de wedstrijdleiding terecht geen maatregelen. Cameron Waters, die afgelopen zaterdag de eerste wedstrijd gewonnen had, bezette de derde plek.

Voor dergelijke spectaculaire momenten. Daar komt het publiek toch voor. Meer dan 201.000 betalende toeschouwers. Een uniek record.
Kostecki nam met zijn Erebus Chevrolet direct de leiding terwijl James Courtney(die Tickford Racing aan het einde van het seizoen gaat verlaten), Tim Slade(Nulon Camaro) en McCauley Jones al in de eerste ronde voor een safetycar situatie wisten te zorgen. In de zevende ronde werd de wedstrijd opnieuw vrij gegeven terwijl Kostecki opnieuw de leiding nam. Reynolds bleef de Erebus Camaro voor een groot aantal ronden schaduwen. Na 20 ronden bedroeg de Kostecki ’s voorsprong 1,2 seconden.
In de 43e ronde maakte Matthew Payne ruim plaats voor zijn teamgenoot David Reynolds. In de 74e ronde ging Kostecki erg wijd in de chicane en Reynolds maakte direct gebruik van de situatie. Een incident tussen Scott Pye en James Golding zorgde in de 79e ronde voor een neutralisatie. Daarbij noemde Pye Golding wel de “domste coureur die hij ooit was tegengekomen.” Met nog vier ronden te gaan volgde de laatste herstart. Het plaveide de weg voor een spectaculaire finish en laatste vier ronden.

Eindelijk is de Ford Mustang gelijk aan de Camaro. Ditmaal had SVG geen kans.
Cameron Waters wint eerste wedstrijd Gold Coast 500
De eerste wedstrijd van de Mobile Gold Coast 500 leverde een overwinning op voor Cameron Waters met de Tickford Mustang. Met nog amper negen ronden te gaan ging SVG eerst aan David Reynolds voorbij en liep vervolgens heel snel op de Tickford Mustang van Waters in. In de allerlaatste ronde bedroeg het verschil tussen Waters en SVG slechts 0.3621 secs.
Achter David Reynolds volgden Thomas Randle, eveneens met een Ford Mustang GT en Brodie Kostecki in de Erebus Camaro. Na een groot aantal tijdstraffen van andere deelnemers werd Scott Pye(Team 18 Chevrolet) als zesde geklasseerd. In de 15e ronde van de wedstrijd beschikte Cameron Waters al over een voorsprong van meer dan een seconde op de concurrentie terwijl meerdere deelnemers al voor tracklimits en het afkorten van de chicane door de wedstrijdleiding waren gewaarschuwd.
In de 60e ronde was de pitstopcyclus volledig voltooid en daarbij beschikte Waters over een ruime voorsprong van 1.4 secs. op Reynolds en SVG. In de 71e ronde had Reynolds het verschil in afstand tot 0.7 secs. op de Tickford Mustang weten te reduceren. Zes ronden begon SVG de aanval op de koplopers te openen. Aanvankelijk bedroeg de afstand nog 2.7 secs. maar met perfect banden liep de Red Bull Chevrolet snel op zijn voorganger in. SVG slaagde er niet meer in om Waters van zijn eerste seizoensoverwinning af te houden.

Beetje vreemd dat het bij de DJR Shell V Power Ford Mustangs tegenzat.
Voor David Reynolds betekende het afgelopen zaterdag zijn allereerste overwinning in de Supercars sinds 2018. Dat de Supercars enorm populair zijn bewees het gigantische bezoekersaantal van meer dan 201.000 betalende toeschouwers gedurende het weekend.

Eén van de laatste Supercar-weekends voor SVG. Dit gaan we zeker met node missen. Als er één man de smaakmaker en het gezicht van de series de afgelopen tien jaar ook hier heeft bepaald dan was het SVG wel.
Shane van Gisbergen: “Ik geloof dat het vanuit de cockpit tot de laatste stint(afgelopen zaterdag red.) eigenlijk behoorlijk saai was. We raceten eigenlijk een beetje in de rondte en toen kwam ik in “clean air” achter Cameron Waters en dacht dat er een kansje was. Ik besefte eigenlijk nog niet eens hoe dichtbij we waren. Bij de start probeerde ik eigenlijk een beetje te cruisen en reed langzaam naar hem toe maar die laatste paar ronden waren ontzettend “cool’’ Het was jammer dat ik tijd te kort kwam of mijn run eigenlijk gewoon te laat startte. Na de start viel ik een beetje terug en we waren gewoon onvoldoende snel. Ik had ook niet genoeg in huis eigenlijk. Zondag was een behoorlijk slechte dag. Wel wil ik het team voor hun geweldige inzet gedurende de gehele week bedanken. Dit is het zwaarste circuit dat wij ooit voor de auto’s gehad hebben maar ze reden fantastisch. Ik kijk nu naar de wedstrijd in Adelaide uit en hopelijk kan ik van mijn laatste fulltime Supercar evenement genieten.”
Uitslag Race 26
1 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:10.8745
2 99 Coca-Cola Racing by Erebus Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:11.0634
3 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:13.7448
4 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:14.3428
5 97 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:15.7588
6 31 Nulon Racing James Golding Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:16.5885
7 55 Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:17.3667
8 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:18.8054
9 18 DEWALT Racing Mark Winterbottom Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:20.1119
10 14 Middy’s Racing Bryce Fullwood Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:20.5883
Race 25
1 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:30.4448
2 97 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:30.6393
3 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:38.6909
4 55 Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:40.3829
5 99 Coca-Cola Racing by Erebus Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:42.8145
6 20 Hino Trucks Scott Pye Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:45.5360
7 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:48.6126
8 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:49.0697
9 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:52.3991
10 5 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 85 ronden 1:45:05.1376

SVG, Cameron Waters en David Reynolds zorgden afgelopen zaterdag ook voor een fraaie weekendopener.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Supercars, DJR Shell V Power Racing, BJR Racing, Red Bull Ampol Racing/PR

Een droomfinish in de tweede wedstrijd. Wie herinnert zich niet de titatenstrijd tussen SVG en Jamie Whincup in 2010? Deze kwam aardig in de buurt.
Reynolds en Kostecki zorgen voor thriller in Gold Coast 500. Mustangs competitief. SVG 2e en 5e
De nieuwe modificaties om de Mustangs op gelijke hoogte met de Camaro’s te brengen lijken geslaagd te zijn. De teams van Tickford Racing en Grove Racing haalden dit weekend voor Ford de kastanjes uit het vuur. Voor de eerste maal sinds de seizoenstart zegevierden er geen Camaro’s in de Supercars. Voor aanvang van het weekend bedroeg het verschil in de tussenstand tussen Brodie Kostecki en SVG 131 punten. Na afloop was de marge identiek gebleven. Over ruim vier weken valt de beslissing tijdens Vailo 500 op Adelaide. Op papier lijkt Erebus-coureur Brodie Kostecki de beste papieren te hebben maar met SVG op de tweede plek in de tussenstand mag je nooit iets uitsluiten.

Een toch wel unieke rijderspresentatie.
David Reynolds en Brodie Kostecki zorgden in de Australische Gold Coast voor een zinderend slot van de wedstrijd. 26 ronden voor het einde van de wedstrijd kwam David Reynolds met zijn Grove Ford Mustang op het Paradise Street Circuit aan de leiding maar kwam onder enorme druk van Brodie Kotecki, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, te staan. Twaalf ronden later nam laatstgenoemde de kop maar twee ronden later ging Kostecki erg wijd waardoor Reynolds opnieuw de leiding nam. Een safetycar periode kort voor het einde van de wedstrijd zorgde voor een eindsprint van vier ronden. In het heetst van de strijd sneed Reynolds de chicane een beetje af en na 85 ronden bedroeg het verschil tussen beide kemphanen 0.1889 secs. Vanwege het intense duel nam de wedstrijdleiding terecht geen maatregelen. Cameron Waters, die afgelopen zaterdag de eerste wedstrijd gewonnen had, bezette de derde plek.

Voor dergelijke spectaculaire momenten. Daar komt het publiek toch voor. Meer dan 201.000 betalende toeschouwers. Een uniek record.
Kostecki nam met zijn Erebus Chevrolet direct de leiding terwijl James Courtney(die Tickford Racing aan het einde van het seizoen gaat verlaten), Tim Slade(Nulon Camaro) en McCauley Jones al in de eerste ronde voor een safetycar situatie wisten te zorgen. In de zevende ronde werd de wedstrijd opnieuw vrij gegeven terwijl Kostecki opnieuw de leiding nam. Reynolds bleef de Erebus Camaro voor een groot aantal ronden schaduwen. Na 20 ronden bedroeg de Kostecki ’s voorsprong 1,2 seconden.
In de 43e ronde maakte Matthew Payne ruim plaats voor zijn teamgenoot David Reynolds. In de 74e ronde ging Kostecki erg wijd in de chicane en Reynolds maakte direct gebruik van de situatie. Een incident tussen Scott Pye en James Golding zorgde in de 79e ronde voor een neutralisatie. Daarbij noemde Pye Golding wel de “domste coureur die hij ooit was tegengekomen.” Met nog vier ronden te gaan volgde de laatste herstart. Het plaveide de weg voor een spectaculaire finish en laatste vier ronden.

Eindelijk is de Ford Mustang gelijk aan de Camaro. Ditmaal had SVG geen kans.
Cameron Waters wint eerste wedstrijd Gold Coast 500
De eerste wedstrijd van de Mobile Gold Coast 500 leverde een overwinning op voor Cameron Waters met de Tickford Mustang. Met nog amper negen ronden te gaan ging SVG eerst aan David Reynolds voorbij en liep vervolgens heel snel op de Tickford Mustang van Waters in. In de allerlaatste ronde bedroeg het verschil tussen Waters en SVG slechts 0.3621 secs.
Achter David Reynolds volgden Thomas Randle, eveneens met een Ford Mustang GT en Brodie Kostecki in de Erebus Camaro. Na een groot aantal tijdstraffen van andere deelnemers werd Scott Pye(Team 18 Chevrolet) als zesde geklasseerd. In de 15e ronde van de wedstrijd beschikte Cameron Waters al over een voorsprong van meer dan een seconde op de concurrentie terwijl meerdere deelnemers al voor tracklimits en het afkorten van de chicane door de wedstrijdleiding waren gewaarschuwd.
In de 60e ronde was de pitstopcyclus volledig voltooid en daarbij beschikte Waters over een ruime voorsprong van 1.4 secs. op Reynolds en SVG. In de 71e ronde had Reynolds het verschil in afstand tot 0.7 secs. op de Tickford Mustang weten te reduceren. Zes ronden begon SVG de aanval op de koplopers te openen. Aanvankelijk bedroeg de afstand nog 2.7 secs. maar met perfect banden liep de Red Bull Chevrolet snel op zijn voorganger in. SVG slaagde er niet meer in om Waters van zijn eerste seizoensoverwinning af te houden.

Beetje vreemd dat het bij de DJR Shell V Power Ford Mustangs tegenzat.
Voor David Reynolds betekende het afgelopen zaterdag zijn allereerste overwinning in de Supercars sinds 2018. Dat de Supercars enorm populair zijn bewees het gigantische bezoekersaantal van meer dan 201.000 betalende toeschouwers gedurende het weekend.

Eén van de laatste Supercar-weekends voor SVG. Dit gaan we zeker met node missen. Als er één man de smaakmaker en het gezicht van de series de afgelopen tien jaar ook hier heeft bepaald dan was het SVG wel.
Shane van Gisbergen: “Ik geloof dat het vanuit de cockpit tot de laatste stint(afgelopen zaterdag red.) eigenlijk behoorlijk saai was. We raceten eigenlijk een beetje in de rondte en toen kwam ik in “clean air” achter Cameron Waters en dacht dat er een kansje was. Ik besefte eigenlijk nog niet eens hoe dichtbij we waren. Bij de start probeerde ik eigenlijk een beetje te cruisen en reed langzaam naar hem toe maar die laatste paar ronden waren ontzettend “cool’’ Het was jammer dat ik tijd te kort kwam of mijn run eigenlijk gewoon te laat startte. Na de start viel ik een beetje terug en we waren gewoon onvoldoende snel. Ik had ook niet genoeg in huis eigenlijk. Zondag was een behoorlijk slechte dag. Wel wil ik het team voor hun geweldige inzet gedurende de gehele week bedanken. Dit is het zwaarste circuit dat wij ooit voor de auto’s gehad hebben maar ze reden fantastisch. Ik kijk nu naar de wedstrijd in Adelaide uit en hopelijk kan ik van mijn laatste fulltime Supercar evenement genieten.”
Uitslag Race 26
1 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:10.8745
2 99 Coca-Cola Racing by Erebus Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:11.0634
3 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:13.7448
4 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:14.3428
5 97 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:15.7588
6 31 Nulon Racing James Golding Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:16.5885
7 55 Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 85 ronden 1:54:17.3667
8 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:18.8054
9 18 DEWALT Racing Mark Winterbottom Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:20.1119
10 14 Middy’s Racing Bryce Fullwood Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:54:20.5883
Race 25
1 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:30.4448
2 97 Red Bull Ampol Racing Shane van Gisbergen Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:30.6393
3 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:38.6909
4 55 Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:40.3829
5 99 Coca-Cola Racing by Erebus Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:42.8145
6 20 Hino Trucks Scott Pye Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:45.5360
7 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Chev Camaro ZL1 85 ronden 1:44:48.6126
8 25 Mobil 1 Optus Racing Chaz Mostert Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:49.0697
9 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 85 ronden 1:44:52.3991
10 5 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 85 ronden 1:45:05.1376

SVG, Cameron Waters en David Reynolds zorgden afgelopen zaterdag ook voor een fraaie weekendopener.