Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: ADAC creëert "Road to DTM" voor jonge talenten via GT4 Germany en GT Masters

ADAC GT Masters, 11. + 12. Rennen Hockenheimring 2023 - Foto: Gruppe C Photography
De ADAC wil jonge talenten uit de ADAC GT Masters een doorgroeimogelijkheid naar de DTM bieden

Het DTM-finaleweekeinde op de Hockenheimring Baden-Württemberg was met in totaal 88.000 bezoekers een succes. Rondom de finale werden ook al de eerste stappen gezet op weg naar het seizoen 2024: de voorverkoop startte en tevens werd een nieuw concept gepresenteerd, waarmee het voor talentvolle rijders gemakkelijker moet worden om in de DTM terecht te komen.

Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto: ADAC


“Road to DTM” noemt de organiserende ADAC het plan, waarmee jonge talenten op het DTM-platform moeten kunnen doorgroeien. Als eerste stap geldt hierbij ADAC GT4 Germany, waarvan de beste jonge rijder in 2024 voor het seizoen daarna mag rekenen op een zitje in de ADAC GT Masters. De beste jonge rijder uit de ADAC GT Masters 2024 (winnaar van de titel in het Junior-klassement) krijgt in 2025 de gelegenheid om in de DTM te racen.

Het is goed om te zien dat de organisatie ook nadenkt over doorgroeimogelijkheden voor jonge talenten. Dat is iets dat bij de vroegere DTM-promotor ITR bijvoorbeeld niet lukte: Tim Heinemann, die in 2020 al de eerste kampioen in de toen nieuwe DTM Trophy werd, moest eerst in 2022 nog een keer de titel in die serie winnen voordat hij dit jaar eindelijk een mogelijkheid vond om naar de DTM te promoveren, en Ben Green, die in 2021 de DTM Trophy-titel won, kwam op het DTM-platform niet verder

De ADAC GT Masters, die dit jaar met vaak tien auto’s een wat zieltogend bestaan leidde, wordt volgend jaar wederom met twaalf races bij zes evenementen voortgezet. Daarbij staan vier DTM-weekenden op het programma (inclusief CM.com Circuit Zandvoort van 7 tot en met 9 juni) en wordt er eenmaal bij de Truck Grand Prix en eenmaal bij het ADAC Racing Weekend gereden. De nadruk komt in de serie meer te liggen op jonge talenten en amateurrijders: coureurs met “platina”-status van de FIA worden niet meer toegelaten, net zo min als combinaties van twee “goud”-rijders.

Als onderbouw voor de ADAC-series maakte ook dit jaar de Duitse BMW M2 Cup deel uit van het DTM-programma. Die serie, waarvan de auto’s centraal worden geprepareerd en gerund door Project 1, wordt ook volgend jaar voortgezet. Maxime Oosten, die vorig jaar de titel won in de Duitse BMW M2 Cup, nam dit seizoen met een BMW M4 van Project 1 deel aan de ADAC GT4 Germany.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet