Formule 1: Max Verstappen wint US Grand Prix en meldt zich in de Club van Vijftig
Dr. Helmut Marko, teamadviseur van Red Bull Racing, had er voor de race al alle vertrouwen in dat Max Verstappen ook vanaf een zesde startplaats deze US Grand Prix zou gaan winnen. Verstappen stelde niet teleur al moest hij er heel hard voor werken om zijn vijftigste overwinning binnen te halen. Zijn Red Bull had gedurende de wedstrijd problemen met de remmen en hij moest zich helemaal concentreren op zijn rempunten en tegelijk rekening houden met de banden. De wedstrijd had geen drie ronden langer moeten duren of Lewis Hamilton, met zijn snellere Mercedes, had wellicht nog kans gehad om de wedstrijd te winnen. De Brit heeft Sergio Perez tot op 19 punten genaderd in de strijd om de tweede plaats bij de rijders. De aanvankelijke koploper Lando Norris pakte met een derde plaats zijn 12ste podium voor McLaren. De sleutel van de wedstrijd lag opnieuw bij het banden management. Verstappen zei het voor de wedstrijd al heel duidelijk, “Je moet vooral in de beginfase rustig blijven en niet gelijk je banden er doorheen jagen.” Dat advies werd niet door iedereen op zijn waarde ingeschat. Carlos Sainz eindigde als vierde voor Sergio Perez en Charles Leclerc, die met een achteraf verkeerde banden strategie voor een één stopper koos. George Russell kwam als zevende over de finish gevolgd door Pierre Gasly en een fantastisch rijdende Lance Stroll, die zijn beste Grand Prix van dit seizoen reed. Gestart vanuit de pits reed de Canadees naar een fraaie negende positie. Minder geluk had zijn teamgenoot Fernando Alonso, die met vloerproblemen, voor het eerst dit seizoen, zijn Aston Martin in de pits moest parkeren. Yuki Tsunoda op een tiende plaats kon het zich nog veroorloven om vlak voor het einde van de race op de zachte banden de snelste ronde in de wedstrijd te rijden. Bij de technische keuring na de race bleken de bodemplaten van de auto's van Hamilton en Leclerc niet de minimale dikte meer te hebben en dus werden beide rijders gediskwalificeeerd. Zo loopt Perez in de stand om het kampioenschap toch uit op Hamilton, in plaats van dat het gat kleiner werd.
Tekst: Gerrie Hoekstra en PR Verstappen.com
Foto's: Red Bull, Ferrari en McLaren
Het is een merkwaardig beeld bij de start. De beide Aston Martins en de beide Haas-coureurs starten de race vanuit de pitstraat, waardoor er maar zestien auto’s op de startgrid staan. Het team van Aston Martin beleeft tot dusverre een dramatisch weekend, waarbij zowel Fernando Alonso als Lance Stroll op vrijdag niet voorbij Q1 kwamen. Haas heeft dit weekend een grote upgrade aan de auto doorgevoerd, maar ook hiermee kunnen Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen nog geen potten breken. Hulkenberg en Stroll starten de race op de harde bandencompound, terwijl alle overige coureurs de race op de medium compound banden aanvangen. Max komt goed weg vanaf zijn zesde startplek en ligt na de eerste bocht op P5, ten koste van George Russell. Lando Norris grijpt de leiding door beter te starten dan polesitter Charles Leclerc. Carlos Sainz en Lewis Hamilton sluiten achter de twee heren aan op plek drie en vier. Oscar Piastri en Esteban Ocon raken elkaar bij de tweede bocht, maar de touché loopt wonderwel goed af.
Sainz kan het tempo van de mannen vóór hem niet volgen en de Spanjaard wordt al snel voorbij gestoken door Hamilton. Verstappen volgt door in ronde vijf voorbij te gaan aan de Ferrari-coureur voor P4. Eén ronde later passeert Hamilton Leclerc, wat erop duidt dat de Ferrari op racepace de snelheid niet heeft.
Ocon heeft schade opgelopen aan zijn sidepod door het akkefietje met Piastri en de Fransman besluit zijn Alpine in ronde zeven in de pits te parkeren en is daarmee de eerste uitvaller van de race. Piastri’s race duurt niet veel langer. In ronde tien rijdt de Australiër langzaam over de baan, waarna hij over de boordradio wordt verzocht de auto in de pits te parken en het strijdtoneel te verlaten. Ondertussen gaat Verstappen voorbij aan Leclerc voor P3. Max ligt op dat moment nog vijf seconden achter Hamilton op P2, terwijl Norris aan de leiding ligt.
In ronde zeventien is Max de eerste van de koplopers die zijn pitstop maakt. In een foutloze stop van 2,5 seconden krijgt Max een vers setje medium compound banden onder de RB19 geschroefd en de Nederlander komt als negende terug de baan op. Leider Norris volgt één ronde later en komt als vierde terug de baan op, maar staat op de harde banden. Door stops van anderen ligt Max dan alweer op P6. Hamilton stopt pas in ronde 21 en hij komt na zijn bandenwissel achter Verstappen de baan op, waarmee Max doorschuift naar P4. Leclerc is de laatste van de kopgroep die naar binnen komt. Door de stop van de Monegask komt Norris weer aan de leiding van de race te liggen, op 2,5 seconden gevolgd door Verstappen. Op zijn medium compound banden loopt Max snel in op Norris, die op de harde banden rondrijdt. In ronde 28 plaatst Max een succesvolle aanval op de Brit bij bocht twaalf, waardoor Max voor het eerst vandaag aan de leiding komt te liggen. Hamilton rijdt ook rond op de harde bandencompound en loopt in op Norris en Verstappen voor hem.
Norris besluit in ronde 35 zijn tweede stop te maken. Hij wisselt de oude harde banden in voor een nieuw setje van hetzelfde soort. De McLaren-coureur komt als zesde terug de baan op. Verstappen stopt één rondje later en wisselt van mediums naar de harde banden. Max komt vóór Norris als vierde terug het asfalt op. Hamilton maakt zijn tweede pitstop in ronde 39 en op hetzelfde moment gaat Verstappen voorbij aan Leclerc bij de eerste bocht, waardoor Max terug aan de leiding van de race komt te liggen. Hamilton is gewisseld naar de medium compound banden en op dit rubber is de Mercedes-coureur rap onderweg. Allereerst gaat Hamilton in ronde 41 Leclerc voorbij voor P3, waarna hij de jacht inzet op Norris en Verstappen vóór hem. In ronde 49 gaat Hamilton voorbij aan Norris voor P2 en ligt op dat moment nog vijf seconden achter leider Verstappen. Ondertussen moet Alonso zijn Aston Martin in de pits parkeren met schade aan zijn vloer en is daarmee uitvaller nummer drie.
In de slotfase komt Hamilton nog dicht bij Verstappen in de buurt, maar hij blijft steken op twee seconden. Hierdoor pakt Max zijn vijftigste Grand Prix-overwinning uit zijn Formule 1-carrière. Hamilton wordt tweede, terwijl Lando Norris met de derde plek zijn vierde podium op rij pakt. Carlos Sainz wordt vierde, met Sergio Perez op P5. Gestart vanaf pole wordt Leclerc met een eenstopper slechts zesde, vlak vóór George Russell. Pierre Gasly finisht als achtste, terwijl Lance Stroll, die vanuit de pits is gestart, twee punten pakt met een negende plek.
Yuki Tsunoda wordt tiende en pakt ook verrassend het punt voor de snelste raceronde door in de laatste ronden nog naar de pits te gaan voor zachte banden.
Bij de technische keuring na de race bleken de bodemplaten van de auto's van Hamilton en Leclerc niet de minimale dikte meer te hebben en dus werden beide rijders gediskwalificeeerd. Lando Norris schoof door naar de tweede plaats gevolgd door Carlos Sainz
Uitslag FORMULA 1 LENOVO UNITED STATES GRAND PRIX 2023
1. Max Verstappen Red Bull Racing Honda RBPT 56 1:35:21.362 25
2. Lando Norris McLaren Mercedes 56 +10.730s 18
3. Carlos Sainz Ferrari 56 +15.134s 15
4. Sergio Perez Red Bull Racing Honda RBPT 56 +18.460s 12
5. George Russell Mercedes 56 +24.999s 10
6. Pierre Gasly Alpine Renault 56 +47.996s 8
7. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 56 +48.696s 6
8. Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda RBPT 56 +74.385s 5
9. Alexander Albon Williams Mercedes 56 +86.714s 2
10. Logan Sargeant Williams Mercedes 56 +87.998s 1
11. Nico Hulkenberg Haas Ferrari 56 +89.904s 0
12. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 56 +98.601s 0
13. Zhou Guanyu Alfa Romeo Ferrari 55 +1 lap 0
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari 55 +1 lap 0
15. Daniel Ricciardo AlphaTauri Honda RBPT 55 +1 lap 0
0. Lewis Hamilton Mercedes 56 +2.225s 0
0. Charles Leclerc Ferrari 56 +24.662s 0
0. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 49 DNF 0
0. Oscar Piastri McLaren Mercedes 10 DNF 0
0. Esteban Ocon Alpine Renault 6 DNF 0