Ford Fiesta Sprint Cup Benelux: Marieke Stuff kent na de outs nu ook de ins van de Ford Fiesta
Inmiddels werkt Stuff weliswaar bij een ander raceteam, maar als ze daarvoor niet op de circuits hoeft te zijn, is ze nog altijd actief bij TBcompetition. “Bij een evenement stonden we in een pitbox naast Van Amersfoort Racing. Toon stelde me daar voor en sinds 2021 werk ik fulltime voor VAR. Eerst in de Euro Formula en nu vooral in de Formule 4.” Via Bosmans kwam ook het contact tot stand met Johan Land van NiceRacing om in Spa, zo ongeveer het enige weekend waarin Stuff vrij kon krijgen, dan eindelijk in de Fiesta plaats te nemen.
“Ik heb op Spa-Francorchamps bij trackdays in een Citroen C1 gereden en op Zolder een keer met de Fiesta getest. De combinatie Spa en Fiesta is echter nieuw en aan een wedstrijd heb ik ook nog nooit deelgenomen. Het gaat in eerste instantie dan ook vooral om meters maken en ervaring opdoen.” En juist voor wat betreft dat meters maken zat het Stuff bepaald niet mee. In de eerste vrije training was de baan nat en glad, waarbij Land, die haar op sleeptouw zou nemen, na een paar ronden technische problemen kreeg en stilviel. In vrije training twee kwam niemand aan rijden toe door een langdurige code rood. In de kwalificatie maakte Stuff dan ook pas de eerste serieuze meters voordat ze aan de wedstrijden moest beginnen. Dat ze dan ook van de laatste plaats moest starten, was niet meer dan logisch. De wedstrijden leverden uiteindelijk een achtste en zesde plaats op.
“Het was een moeilijk weekend. Tegen allemaal ervaren Fiesta-rijders wist ik dat eigenlijk al van tevoren. Ik wilde vooral meters maken, de wedstrijden uitrijden en leren. Dat is in ieder geval gelukt want ik heb zo ongeveer in één weekend meegemaakt wat je in een heel seizoen tegen kunt komen. Rijden op slicks in de regen en met regenbanden op een opdrogende baan, een safetycar, een code rood en een herstart. Race één begonnen we op slicks toen het op een deel van het circuit begon te regenen. Bij de code rood hebben we gewisseld naar regenbanden. In het tweede deel van de race droogde de baan erg snel op en dat maakte het met die regenbanden heel lastig. In race twee groeide het vertrouwen en ging het ook beter. Ik kon de groep langer volgen. Ik heb in race twee echt wel een stap gemaakt”, keek de debutante op haar eerste raceweekend als coureur terug.
Stuff wil zeker nog vaker in wedstrijdverband in actie komen, al is niet duidelijk waar en wanneer. “We gaan vanaf nu vooral weer trainen en testen. Aan een volledig kampioenschap meedoen zit er voor mij toch niet in. Er zullen altijd teveel weekenden samenvallen met mijn werk bij Van Amersfoort Racing, en dat gaat uiteraard voor. Zelf racen is echter wel goed voor de wisselwerking met de coureur waarvoor je werkt. Je snapt dan beter wat de coureur voelt en meemaakt. Als ik in de auto zit en ik hoor een vreemd geluid, weet ik direct wat het is, een rijder meestal niet.”
Het mag duidelijk zijn dat Marieke Stuff nog veelvuldig op de circuits te vinden zal zijn, is het niet in een raceauto, dan in ieder geval ernaast.