DTM: Team Abt Sportsline ook in 2024 met Audi, Van der Linde en Feller

Het Abt-team rijdt met Kelvin van der Linde en Ricardo Feller (2e en 3e van rechts), Audi en Red Bull in de DTM 2024
Op de Hockenheimring Baden-Württemberg, waar dit weekeinde de finale van het DTM-seizoen 2023 verreden wordt, presenteerde het team Abt Sportsline als eerste al de auto’s en de rijdersbezetting voor de DTM in 2024. Verrassing: terwijl er volop gespeculeerd werd over een mogelijke overstap naar Lamborghini, komt het Beierse team ook volgend jaar weer met de Audi R8 LMS in actie. Met Red Bull beschikt Abt bovendien over een prominente hoofdsponsor. De rijdersbezetting blijft met de Zwitser Ricardo Feller en de Zuid-Afrikaan Kelvin van der Linde ongewijzigd.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Abt Sportsline

Volop belangstelling voor de onthulling tussen de trucks en trailers in de paddock van Hockenheim
De onthulling vond in de paddock van Hockenheim tussen de trailers van het Abt-team plaats, en de verrassing was groot toen het doek van de auto getrokken werd, want er kwam geen Lamborghini, maar een Audi tevoorschijn. Zeker nadat eerder dit jaar bekend geworden was dat Audi aan het eind van dit seizoen noodgedwongen alle ondersteuning van teams in de autosport stopzet ten faveure van het Formule 1-project, werden de geruchten steeds sterker dat Abt volgend jaar in de DTM Lamborghini’s zou inzetten. Dit jaar reed het team uit Kempten ook tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring al met het Italiaanse merk, waarvan het bovendien ook dealer is.

Het doek is eraf, het is een Audi...
Nu blijkt dat de samenwerking met Audi toch wordt voortgezet, zij het zonder ondersteuning van fabriekszijde. Dit jaar reed Kelvin van der Linde al niet meer met de status van fabriekscoureur, Ricardo Feller volgt nu zijn voorbeeld, maar beiden blijven ze wel bij Abt aan boord. Dat het team bovendien met Red Bull een prominente en krachtige hoofdsponsor aan boord heeft, mag als grote verdienste van marketingbaas Harry Unflath beschouwd worden. Alle overige sponsors zetten de bestaande samenwerking
voort, een duidelijk bewijs dat er met een goed concept nog steeds voldoende sponsoring voor DTM te vinden is. Abt geldt daarin al decennialang als voorbeeld.

Abt-marketingbaas Harry Unflath geldt als een van de beste sponsorwervers in de paddock en weet partners ook lang aan boord te houden
Met Ricardo Feller en Kelvin van der Linde blijft de rijderscombinatie voor het derde jaar in successie gehandhaafd. De kwaliteiten van beide coureurs zijn bekend: Van der Linde was in 2021 tot aan de finale titelkandidaat, Feller strijdt dit weekeinde nog om de DTM-titel.

Na twee seizoenen op de AF Corse-Ferrari's in 2021 en 2022 is Red Bull volgend jaar hoofdsponsor van de beide Abt-Audi's in de DTM