Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: Van 7 november tot 3 dec. a.s. 100 Years MG in Autoworld Brussel

Het achthoekige logo van Morris Garages verscheen in 1923 voor het eerst op een wagen. Het was de eigenzinnige Cecil Kimber die eigenhandig het merk MG uit de grond stampte, als een soort sportieve tak van Morris, waar hij als verkoopmanager aan de slag ging. Het merk zou in geen tijd synoniem worden met de typische, quintessential Britse sportwagen. MG het juweel van de Britse sportwagenkroon viert van 7 november a.s. tot. 3 december zijn 100e verjaardag in het Brusselse Autoworld. 

Aangeleverd bericht. Foto's PR

2023 MG 100 Years Brussel 1

Eerst nog gebaseerd op modellen van Morris, zou Kimber in 1930 de MG Motor Company oprichten en meer z’n eigen koers varen, voor Morris, nadien BMMG vormde de basis voor de sportwagenhype na WO2

Geen sportwagens zonder sportieve ambities en MG vormt daarop geen uitzondering. Met modellen als de C-Type en de Q-Type werden sportieve overwinningen ook in commerciële successen omgezet. Dat succes werd na de Tweede Wereldoorlog een klapper, wanneer de terugkerende Amerikaanse troepen de sportwagenhype letterlijk lieten overwaaien richting de Verenigde Staten.

Waar het voor de Tweede Wereldoorlog modellen als de M-Type Midget en K3 Magnette waren die van MG een gevestigde waarde maakten op sportwagenvlak, zorgden de TC Midget, de TF vooral de MGA in 1955 voor een meer dan waardige opvolging. Met de in 1961 gelanceerde MG Midget als kleiMG, hét juweel aan de Britse sportwagenkroon, viert in Autoworld z’n 100ste verjaardag van 7 november tot 3 december.

2023 MG 100 Years Brusssel 2

Het achthoekige logo van Morris Garages verscheen in 1923 voor het eerst op een wagen. Het was de eigenzinnige Cecil Kimber die eigenhandig het merk MG uit de grond stampte, als een soort sportieve tak van Morris, waar hij als verkoopmanager aan de slag ging. Het merk zou in geen tijd synoniem worden met de typische, quintessential Britse sportwagen.

Eerst nog gebaseerd op modellen van Morris, zou Kimber in 1930 de MG Motor Company oprichten en meer z’n eigen koers varen, voor Morris, nadien BMC (British Motor Company) en nog later British Leyland MG zouden opslokken.


MG vormde de basis voor de sportwagenhype na WO2
Geen sportwagens zonder sportieve ambities en MG vormt daarop geen uitzondering. Met modellen als de C-Type en de Q-Type werden sportieve overwinningen ook in commerciële successen omgezet. Dat succes werd na de Tweede Wereldoorlog een klapper, wanneer de terugkerende Amerikaanse troepen de sportwagenhype letterlijk lieten overwaaien richting de Verenigde Staten

2023 MG 100 Years Brussel 3

.

Waar het voor de Tweede Wereldoorlog modellen als de M-Type Midget en K3 Magnette waren die van MG een gevestigde waarde maakten op sportwagenvlak, zorgden de TC Midget, de TF vooral de MGA in 1955 voor een meer dan waardige opvolging. Met de in 1961 gelanceerde MG Midget als kleinere kers op de taart.


MGB, dé Britse sportwagen!
Wanneer in 1962 de MGB wordt voorgesteld is het succes compleet. Met meer dan een half miljoen verkochte exemplaren zou de MGB voor altijd z’n stempel drukken op de geschiedenis van de typisch Britse sportwagen, maar evengoed de automobielhistorie in z’n totaliteit. De MGB zou tot 1980 de hoeksteen vormen waarop de reputatie van MG én bij uitbreiding alle Britse sportwagens gefundeerd werd.

2023 MG 100 Years 4


Met de MGB Coune is er ook een Belgische link, want de gelijknamige Belgische koetswerkbouwer verkocht 56 coupé-versies van de MGB, voor MG zelf met een coupé van z’n verkoopstopper kwam aandraven.


2023 MG 100 Years 5

Wist je dat?
De Belgische stervoetballer en viervoudig gouden schoen Paul van Himst met een lichtblauwe MGB cabrio reed? Toen de Nederlandse sterspeler en intussen in België wereldberoemde voetbalanalist Jan Mulder in 1964 bij Anderlecht aantrad, bedong hij een MGB als verloning bij z’n contract. Mulder parkeerde die fier naast de MGB van collega Van Himst. Tot vandaag plaagt Paul Van Himst z’n oud-Anderlecht collega met het feit dat hij z’n MGB zelf diende te bekostigen.


2023 MG 100 Years 6


MGF: teruggrijpen naar een succesvol verleden
Nadien ging het snel bergaf met het eens zo fiere MG. Slecht beheer, weinig opwindende modellen en een wereld die steeds minder uitstaans had met sportwagens, maakten dat het achthoekige logo nog wel bleef voortbestaan tot diep in de 21ste eeuw, maar zonder veel glans.

De in 1995 gelanceerde MGF, toen onder de vleugels van BMW, greep nog even terug naar het oude, succesvolle recept van een kleine, lichte sportwagen en zorgde voor een kleine heropflakkering van wat MG ooit groot maakte. MG zou daarna nog even doorgaan als de sportieve tak van Rover, maar ook daar bleef succes uit.

Elektrische MG
In 2006 kwam MG in handen van de Nanjing Automobile Group en kort daarop SAIC Motor. Dit Chinese concern lanceerde in 2007 nieuwe MG’s, waarbij pas in 2011 voor het eerst weer een nieuwe MG naar Europa kwam, de MG 6. Intussen gooit MG zich ook op de elektrische markt, met onder meer de MG ZS EV.

In een notendop 100 jaar geschiedenis van MG, hét Britse sportwagenmerk bij uitstek, die van 7 november tot 3 december met een overzichtstentoonstelling gevierd zal worden in Autoworld


Autoworld Museum Brussels
Jubelpark 11, 1000 Brussel
Metro Merode

Openingsuren:
Alle dagen open van 10u tot 17u
In het weekend van 10u tot 18u
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet