Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Sabbatical voor Voodoo Hemi Racing na intens seizoen 2023

1.harteveld.321

Het dragraceseizoen 2023 van Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing zit erop. En wat voor een jaar is het geweest! Diverse ups werden ook weer gevolgd door enkele downs. Zo scherpte Harteveld persoonlijke records aan en werden runs in de 5,9 seconden eerder regel dan uitzondering. Maar ook liep het team tijdens de laatste twee races van het seizoen tegen motorschades aan. Kortom, een intens seizoen van zes wedstrijden waarin weer heel wat kilometers werden afgelegd. Na een kleine twintig jaar waarbij met name de laatste seizoenen in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap veel tijd en energie opslokten, is dan ook het moment gekomen om een rustpauze in te lassen en neemt Voodoo Hemi Racing in 2024 een sabbatical. Van stoppen is echter geen sprake, want in 2025 zullen Harteveld en zijn team weer met hernieuwde energie aan de start van het FIA Europees Kampioenschap verschijnen.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto’s: Remco Scheelings


Marck Harteveld en zijn team Voodoo Hemi Racing trapten het seizoen 2023 op Santa Pod Raceway voortvarend af met de The Doorslammers, direct gevolgd door The Main Event, de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap. Bij deze wedstrijd verbeterde Harteveld tot twee keer toe zijn persoonlijk record, bracht dit op 5,862 seconden en dook daarmee voor het eerst onder de 5,9 seconden. In totaal klokte Harteveld met de Voodoo Hemi Racing ‘70 Plymouth Superbird in het Main Event-weekend maar liefst zes runs onder de 6 seconden! Pas in de kwartfinales moest de Nederlander met een verschil van slechts 0,107 seconden zijn meerdere erkennen in Europees kampioen Jan Ericsson.

2.harteveld.321ef

Daarna volgden met de Tierp Internationals en na een zomerbreak de Summit Racing Equipment Internationals de twee FIA EK-ronden op het Zweedse Tierp Arena. De wedstrijd in juni leverde met weer een fraaie 5,93 seconden een zesde kwalificatiepositie op, waarna Harteveld de eerste eliminatieronde op reactietijd in winst wist om te zetten, om vervolgens in de kwartfinales met een minimale 0,04 seconden een rood licht te trekken. Bij de tweede wedstrijd op Tierp Arena was Harteveld met 5,98 seconden en een vijfde plaats in de kwalificaties de hoogst geklasseerde Nederlander, maar zag zijn race in de eerste eliminatieronde eindigen toen de Superbird op de uiterst listige baan richting de muur dreigde te gaan.

3.harteveld.131

De NitrOlympX op de HockenheimRing was weer een traditioneel feest, waarbij de Voodoo Hemi Superbird zich als zevende voor de eliminaties plaatste. De eerste eliminatieronde leverde opnieuw winst op. In de kwartfinales moest Harteveld echter zijn meerdere erkennen in zijn landgenoot David Vegter. De domper kwam na afloop toen bleek dat de motor flinke schade had opgelopen. Het seizoen werd afgesloten met de European Finals op Santa Pod Raceway, het traditionele slotstuk van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. En opnieuw zat Voodoo Hemi Racing in de hoek waar de klappen vielen. In de kwalificatie zag het er met een 5,92 seconden en een zesde plaats nog zonnig uit, maar toen Harteveld na de burn out van de eerste eliminatieronde de motor van de Superbird uitzette, was duidelijk dat zich een serieus probleem had voorgedaan. Daarmee kwam het seizoen 2023 tot een voortijdig einde, waar Harteveld juist had willen afsluiten met een topresultaat. Harteveld bezette in de eindstand van het FIA EK de achtste plaats.

harteveld.015

“Een seizoen waar we met gemengde gevoelens op terugkijken en waar we na zo’n sterk begin meer van hadden verwacht. De Main Event was helemaal super, we reden geweldige tijden en waren ook nog eens heel constant. Daarna brak met Tierp het regenseizoen aan waarbij het wedstrijdverloop van beide races ernstig verstoord werd door de vele buien. Daarna in Hockenheim met een gevallen klep motorschade en hetzelfde euvel bij de European Finals. Bij de burn out hoorde ik een rammelend geluid, wist meteen dat het fout zat en heb de motor uitgezet. Inmiddels hebben we de oorzaak gevonden, maar dat is iets waar we later pas weer wat aan hebben”, blikt Harteveld terug.

5.harteveld.221

Vroeg in het seizoen maakte Harteveld al bekend dat Voodoo Hemi Racing in 2024 een sabbatical zou inlassen. “We zijn al twintig jaar bijna onafgebroken actief waarbij met name de laatste jaren in het Motorsport UK en daarna FIA Europees Kampioenschap veel tijd en energie hebben gevraagd. Het zijn niet alleen de wedstrijden en het reizen, maar ook de voorbereidingen die alsmaar doorgaan, onderhoud van de trailer en materiaal etc. Ook in de wintermaanden loopt dat door. Daarbij is het op de zaak steeds drukker geworden en blijft er daardoor naast het racen nauwelijks tijd over om eens wat anders te doen. Naast zaken die een keer moeten worden afgerond, zijn er ook zoveel leuke dingen blijven liggen. Dat willen we in 2024 inhalen. Ook voor de crew is het goed. Ze offeren al jaren bijna al hun vakantiedagen op aan het team waardoor ze verder nauwelijks weg kunnen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ze dit graag doen, maar ook zij kunnen nu eindelijk wat andere leuke dingen gaan doen. Het wordt tijd voor ons allemaal om de batterij op te laden”, aldus Harteveld over het jaartje pauze. Dat Voodoo Hemi Racing er bij de start van het seizoen 2025 met hernieuwde energie staat, is echter zeker. “Daarvoor is dit spelletje veel te leuk.”

6.harteveld.321hh

Tot slot wil Voodoo Hemi Racing zijn partners van het afgelopen seizoen, waarvan een groot deel al vele jaren aan het team verbonden is, hartelijk bedanken. Dit betreffen: Six-Pack Speedshop, Flexibell Systems, M-Trex IJmuiden Holland BV, Altac Coating Group, Brute Jeeps, Mooi Reclame Werk, G&L Harteveld, Qrien van Vliet, Wiretec Draadproducten, FB Installaties, vd Kruk Waterontharders, Q.D. Automotive, Sunproof, P. Komen Autoherstelwerk, L Harteveld Werkzaamheden, J&B de J, Olsthoorn Bedrijfsvoertuigen en Sunder Scooters.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet