Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Max Verstappen wint vreemde Grand Prix van Qatar

SI202310070492

Toch wel een beetje een vreemde Grand Prix, maar met alweer een normale winst voor Max Verstappen. Door de haarscheurtjes problemen van gisteren in de Pirelli banden mochten de heren coureurs maximaal 18 ronden op een zelfde set gaan rijden, wat betekent dat iedereen drie verplichte pitstops moet maken. Best wel vermakelijk allemaal, nieuwe strategieën voor alle teams, dit moet de FIA vaker doen. Door het gehele veld waren er gevechten met veel inhaalmanoeuvres. Oscar Piastri eindigt als tweede voor zijn steeds bozer wordende teamgenoot Lando Norris die zijn achterstand op de Australiër maar niet kan verkleinen. Ook een beetje een kamikaze actie van Lewis Hamilton, die na de start in de eerste bocht de race al wil beslissen en daarbij teamgenoot George Russell eraf tikt. Terecht dat hij achteraf daarvoor het boetekleed aan trekt. Weer veel tracklimits in de slotfase vanavond, wellicht door de hoge temperaturen en concentratieverlies, met als dieptepunt Sergio Perez die maar liefst driemaal een vijf seconden straf aan zijn broek krijgt en daardoor zijn negende plaats verliest aan Guanyu Zhou. Hulde dus voor Alfa Romeo die met Valtteri Bottas en Zhou als achtste en negende in de top tien eindigt.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto: Red Bull, Aston Martin

Poleposition op de vrijdag, Wereldkampioen op de zaterdag gevolgd door de feestje met het team in het hotel. Na een goede nachtrust is Max Verstappen helemaal klaar voor de hoofdrace op zondag. Wie niet aan de start komt is een teleurgestelde Carlos Sainz. Zijn Ferrari blijft in de pits staan met een brandstof probleem, wat in korte tijd niet meer te repareren valt. Sergio Perez vangt de snikhete wedstrijd uit de pits aan. Van te voren ontstaat voor de engineers een dilemma, met welke banden gaan we beginnen. Mercedes kiest voor de aanval en vertrekt op de rode soft banden.

Max Verstappen heeft een prima start, maar daarachter zijn het de beide Mercedes rijders die vrij agressief richting de eerste bocht gaan. Om nog een kans te maken tegen Verstappen gaat Lewis Hamilton er helemaal voor en wil met een onmogelijke buitenom actie de kop pakken waarbij hij zijn teamgenoot George Russell raakt. Hamilton raakt in de grindbak en verliest een wiel. Over en uit voor de Brit, terwijl zijn teamgenoot met een lekke band de pits nog kan bereiken om daarna zijn weg te vervolgen. Ook Charles Leclerc en Fernando Alonso gaan van het gas om Russell te ontwijken, waardoor de van de zesde plek gestarte Piastri zomaar de tweede plaats in zijn schoot geworpen krijgt.

SI202310080407

Na het verdwijnen van de safetycar gaan de bolides in de vijfde ronde weer los, met een onverwachte raketstart van Verstappen, die een slapende Piastri totaal verrast. Nico Hulkenberg krijgt een 10 seconde straf omdat de toch wel ervaren Duitser de plek op de grid van Sainz inneemt en dat mag natuurlijk niet. Piastri is net als gisteren weer lekker bezig en verkleint de afstand op Verstappen. Bij het ingaan van Bocht 4 kent Alonso een angstig momentje. De Aston Martin stapt uit, gaat door het grind en verliest tijd waarvan Charles Leclerc profiteert.

George Russell vecht zich terug naar voren en gaat Guanyu Zhou en Logan Sargeant voorbij en gaat op weg naar Alex Albon die bruut door Yuki Tsunoda wordt verdedigd. Er is een flink aantal rijders die niet wachten tot de maximale 18 te rijden ronden en eerder naar binnen komen.

Fernando Alonso, Aston Martin AMR23

Geen lange stints voor Alonso, Leclerc, Piastri en Norris. Een paar ronden later gevolgd door Russell en Verstappen, die wacht tot de voorlaatste 17de ronde. Na alle eerste pitstops heeft Piastri al snel zijn tweede plaats weer terug met een achterstand van 7.8 seconde op Verstappen.

Door het hele veld zijn er gevechten. George Russell heeft het aan de stok met beide Alpines van Pierre Gasly en Esteban Ocon, maar blijkt te sterk. Sergio Perez is ook flink aan het trappen maar heeft daar meer ruimte voor nodig dan dat het circuit breed is. Na een aantal waarschuwingen krijgt hij een 5 seconde straf waarmee hij zijn podiumkans al snel in het putje gooit.

Vooraan is Max Verstappen de wedstrijd relaxt aan het managen. Daarachter gaan Piastri en Norris al weer naar binnen voor hun twee pitstop. Verstappen komt ronden later naar binnen voor zijn tweede set medium banden. Het zijn in de wedstrijd allemaal momentopnames, iedereen heeft zijn eigen strategieën. Alonso maakt een zeldzaam foutje en ploegt door de grindbak om zijn Aston Martin daarna wild voor Leclerc weer op de baan te smijten.

Russell gaat voor zijn tweede stop en zakt terug naar de vijfde positie. Ook Verstappen komt binnen en ruilt zijn medium in voor de harde band die daarmee gelijk al sneller rondrijdt dan zijn achtervolgers Piastri en Norris. Logan Sargeant heeft het moeilijk in zin Williams, voelt zich niet lekker door het te weinig innemen van vocht, wat in deze snikhete en zware omstandigheden een must is. De Amerikaan houdt het nog een flink aantal ronden uit voordat hij totaal uitgedroogd de pits moet opzoeken. Perez is volledig de kluts kwijt en wordt opnieuw bestraft met vijf seconden voor het overschrijden van de track limits. Er word hardop afgevraagd of de Mexicaan zijn zitje bij Red Bull wel waard is.

Vooraan is Max Verstappen volledig in control. Met nog 14 ronden te gaan komen Piastri, Norris en Leclerc binnen voor hun laatste pitstop. Het verschil is na de pitstop tussen de twee McLaren kemphanen minimaal. De twee teamgenoten zijn bereid tot een broedermoord voordat het team beslist dat Piastri zijn tweede plaats niet hoeft te wisselen met Norris, die daar natuurlijk helemaal niet blij mee is. Ego’s zijn gevaarlijk in deze sport. In de slotfase rijden veel auto’s track limits. Alex Albon wordt bestraft maar ook weer Perez, nadat deze is gedubbeld door zijn teamgenoot Verstappen, die keurig binnen de lijntjes blijft rijden en snelle tijden rijdt.

George Russell komt met nog 6 ronden op de teller voor de laatste keer binnen om in een ultieme poging met verse soft banden de twee McLarens nog te achterhalen. Eén ronde later wisselt Verstappen zijn harde banden in voor de gele medium versie. De pitstop duurt wat langer dan dat we bij Red Bull gewend zijn, maar de marge op de twee McLarens blijft ondanks dat het verschil is verkleint tot 3.8 seconde. George Russell komt op zijn soft banden geen streep dichterbij, sterker nog de Brit verliest zelfs tijd. Zou ook de Mercedes rijder last hebben van de extreem hete omstandigheden? Geen problemen voor Verstappen vooraan. Hij wint de wedstrijd en laat weer zien dat hij op alle vlakken gewoon de beste is. De beide McLaren-rijders Piastri en Norris flankeren onze landgenoot op het podium.

Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull Racing Honda RBPT 57 ronden in 1:27:39.168
2. Oscar Piastri (McLaren Mercedes) +4.833
3. Lando Norris (McLaren Mercedes) +5.969
4. George Russell (Mercedes) +34.119
5. Charles Leclerc (Ferrari) +38.976
6. Fernando Alonso (Aston Martin Mercedes) +49.032
7. Esteban Ocon (Alpine Renault) +62.390
8. Valtteri Bottas (Alfa Romeo Ferrari) +66.563
9. Zhou Guanyu (Alfa Romeo Ferrari) +76.127
10. Sergio Perez (Red Bull Racing Honda RBPT) +80.181
11. Lance Stroll (Aston Martin Mercedes) +81.652
12. Pierre Gasly (Alpine Renault) +82.300
13. Alexander Albon (Williams Mercedes) +91.014
14. Kevin Magnussen (Haas Ferrari) +1 ronde
15. Yuki Tsunoda (AlphaTauri Honda RBPT) +1 ronde
16. Nico Hulkenberg (Haas Ferrari) 56 +1 lap
17. Liam Lawson (AlphaTauri Honda RBPT) +1 ronde
0. Logan Sargeant (Williams Mercedes) DNF
0. Lewis Hamilton (Mercedes) DNF
0. Carlos Sainz (Ferrari) DNS

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet