Supercars: Van Gisbergen/Stanaway winnen Bathurst 1000 in “spannende” slotfase
De combinatie Shane van Gisbergen/Richie Stanaway wist de 60e jubileum editie van de Bathurst voor het team van Triple Eight Red Bull Ampol Racing op hun naam te schrijven. Voor de Top Camaro’s in de Supercars werd het een spannende eindfase. Niet zozeer op de baan maar wel of ze de finish zouden halen. Met nog amper 25 ronden te gaan kondigden de eerste problemen zich bij de #88 Broc Feeney aan die in feite nog steeds zegekansen had. Binnen de afgelopen vier jaar betekende het voor SVG zijn derde overwinning op “The Mountain”. De combinatie Brodie Kostecki/David Russell eindigde voor het team van Erebus terwijl de DJR Shell V Power Mustang van Anton de Pasquale/Tony D’Alberto als derde werd afgevlagd. Voor Ford een morele opsteker. Zeker omdat men er nog steeds in geslaagd is om de Mustang aan de Camaro’s gelijk te schakelen waardoor het zwaard van Damocles nog steeds boven de serie lijkt te hangen.

Max Verstappen afgelopen zaterdag wereldkampioen. Shane van Gisbergen de man met Nederlandse wortels deed het vandaag in de Repco Bathurst 1000 dunnetjes over door binnen vier jaar hier voor de derde maal te winnen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: PR/Supercars/Red Bull Ampol Racing/DJR Shell V Power Racing/ Brad Jones Racing
Van Gisbergen/Stanaway winnen Bathurst 1000 in "spannende" slotfase
Het team van Red Bull Ampol Racing leek op een dubbeloverwinning af te steven toen Broc Feeney 25 ronden voor het einde met een kapotte versnellingspook te kampen kreeg. De wildcard inschrijving van Triple Eight met Craig Lowndes/Zane Goddard had er eerder in de wedstrijd al twee versleten maar werden na 141 afgelegde wedstrijdronden nog wel als 24e geklasseerd. Maar exact op het moment dat Feeney problemen kreeg begonnen deze zich eigenlijk ook voor te doen bij de leidende Camaro’s van SVG en Brodie Kostecki. Laatstgenoemde klaagde over problemen met de stuurinrichting terwijl SVG zich hierover eveneens beklaagde. En ook de remmen in de #97 Camaro functioneerden niet meer naar behoren.
Met nog 10 ronden te gaan beschikte het duo SVG/Stanaway over een voorsprong van ruim 23 seconden op de Erebus-merkgenoot van de combinatie Brodie Kostecki/David Russell. Van Gisbergen wist echter in die “spannende” laatste tien ronden zijn marge te behouden terwijl ook de Camaro van Kostecki de slotfase op 19.9326 secs. achterstand de wedstrijd wist te overleven. De derde plek werd opgeëist door de DJR Shell V Power Mustang van Anton de Pasquale gevolgd door de Walkinshaw Andretti/United Mustang van de combinatie Chaz Mostert/Lee Holdsworth.

De combinatie Brodie Kostecki/David Russell eindigde als tweede.
Zoals verwacht ontpopte de wedstrijd zich tussen de powerhouses van Triple Eight en Erebus waarin voor de Ford teams aanvankelijk een bijrol was weggelegd. Na een crash van James Moffat in de 71e ronde in “The Dipper” moest de safetycar voor de derde maal in actie komen. Hoewel Jamie Whincup in de #88 Camaro nog geen 10 ronden binnen zijn stint had afgelegd besloot de teamleiding hem toch naar binnen te halen waarbij hij de #97 in de pitlane voor moest laten gaan en wachten tot de Red Bull Ampol-crew de stop van hun teamgenoten had afgewerkt. Wordt ook wel “double stack” genoemd. Na de herstart wisten Stanaway. Whincup en Tander zich al snel naar voren op te werken.
In de 86e ronde bevond Stanaway zich al op twee seconden achterstand op de Erebus-Camaro van David Russell die in de 90e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen ging. Dit betekende dat Stanaway in de #97 Camaro een voorsprong had op de #11 Shell V Power Ford Mustang van Tony D’Alberto gevolgd door Jamie Whincup in de #88 T8 Red Bull Ampol Camaro. In de pitlane wisselden Feeney en D’Alberto van positie.
SVG kwam in de 119e ronde voor de tweede maal voor het vervangen van de remschijven binnen maar het bleek niet optimaal te zijn en beklaagde zich over een laag rempedaal. Een niet volledig passend setje remblokjes werd als mogelijkheid op de hergebruikte rotorset geopperd maar het pompen scheen niet te helpen. De 2022 Bathurst winnaar besloot vervolgens maar om dit serieuze probleem zo goed mogelijk te managen en zette vervolgens maar zijn zinnen op David Reynolds die op dat moment de wedstrijd aanvoerde. In de 127e ronde slaagde SVG erin om Reynolds te passeren en greep eigenlijk definitief de leiding. Vervolgens wist SVG een voorsprong van 1.9985 secs. op Reynolds op te bouwen met daarachter Broc Feeney nog eens op meer dan twee seconden achterstand.

Een prachtig resultaat voor de combinatie Anton de Pasquale/Tony D'Alberto tijdens de Bathurst 1000.
In de 148e ronde kwam SVG voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Daarbij checkte het team van Triple Eight de versnellingspook. Een perfecte stop waarbij SVG met een voorsprong van ruim 25 secs. op Brodie Kostecki terug op de baan kwam. Kort daarna begon de #97-coureur zich opnieuw over problemen met de stuurinrichting te beklagen. Voor SVG was het een mazzeltje dat Kostecki soortgelijke problemen kreeg en vanwege de punten eveneens op safe ging en eigenlijk niets kon uitvoeren terwijl de Fords van De Pasquale en Mostert duidelijk op de loer lagen. Dit jaar geen spannende ontknoping op Bathurst maar wel nagelbijten bij de crews van Triple Eight en Erebus tot de allerlaatste secondes.
Het Ford-wachten op een spannende ontknoping bleef onbeloond. Voor Richie Stanaway die uit een zeer diep dal in zijn carriere kwam is dit absoluut een fantastische doorbraak. Enkele jaren geleden stopte hij na vele teleurstellingen en de voormalige Van Amersfoort Recaro F3 kampioen uit 2011 maakte een fantastische comeback die vandaag alle teleurstellingen deed verbleken. Maar ook in de tussenstand van het kampioenschap verrichtte SVG een goede slag. De achterstand op Brodie Kostecki bedraagt nog slechts 131 punten. De titelstrijd is nog volledig open.

Mooie strijd tussen André Heimgartner en James Courtney.

Max Verstappen afgelopen zaterdag wereldkampioen. Shane van Gisbergen de man met Nederlandse wortels deed het vandaag in de Repco Bathurst 1000 dunnetjes over door binnen vier jaar hier voor de derde maal te winnen.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: PR/Supercars/Red Bull Ampol Racing/DJR Shell V Power Racing/ Brad Jones Racing
Van Gisbergen/Stanaway winnen Bathurst 1000 in "spannende" slotfase
Het team van Red Bull Ampol Racing leek op een dubbeloverwinning af te steven toen Broc Feeney 25 ronden voor het einde met een kapotte versnellingspook te kampen kreeg. De wildcard inschrijving van Triple Eight met Craig Lowndes/Zane Goddard had er eerder in de wedstrijd al twee versleten maar werden na 141 afgelegde wedstrijdronden nog wel als 24e geklasseerd. Maar exact op het moment dat Feeney problemen kreeg begonnen deze zich eigenlijk ook voor te doen bij de leidende Camaro’s van SVG en Brodie Kostecki. Laatstgenoemde klaagde over problemen met de stuurinrichting terwijl SVG zich hierover eveneens beklaagde. En ook de remmen in de #97 Camaro functioneerden niet meer naar behoren.
Met nog 10 ronden te gaan beschikte het duo SVG/Stanaway over een voorsprong van ruim 23 seconden op de Erebus-merkgenoot van de combinatie Brodie Kostecki/David Russell. Van Gisbergen wist echter in die “spannende” laatste tien ronden zijn marge te behouden terwijl ook de Camaro van Kostecki de slotfase op 19.9326 secs. achterstand de wedstrijd wist te overleven. De derde plek werd opgeëist door de DJR Shell V Power Mustang van Anton de Pasquale gevolgd door de Walkinshaw Andretti/United Mustang van de combinatie Chaz Mostert/Lee Holdsworth.

De combinatie Brodie Kostecki/David Russell eindigde als tweede.
Zoals verwacht ontpopte de wedstrijd zich tussen de powerhouses van Triple Eight en Erebus waarin voor de Ford teams aanvankelijk een bijrol was weggelegd. Na een crash van James Moffat in de 71e ronde in “The Dipper” moest de safetycar voor de derde maal in actie komen. Hoewel Jamie Whincup in de #88 Camaro nog geen 10 ronden binnen zijn stint had afgelegd besloot de teamleiding hem toch naar binnen te halen waarbij hij de #97 in de pitlane voor moest laten gaan en wachten tot de Red Bull Ampol-crew de stop van hun teamgenoten had afgewerkt. Wordt ook wel “double stack” genoemd. Na de herstart wisten Stanaway. Whincup en Tander zich al snel naar voren op te werken.
In de 86e ronde bevond Stanaway zich al op twee seconden achterstand op de Erebus-Camaro van David Russell die in de 90e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen ging. Dit betekende dat Stanaway in de #97 Camaro een voorsprong had op de #11 Shell V Power Ford Mustang van Tony D’Alberto gevolgd door Jamie Whincup in de #88 T8 Red Bull Ampol Camaro. In de pitlane wisselden Feeney en D’Alberto van positie.
SVG kwam in de 119e ronde voor de tweede maal voor het vervangen van de remschijven binnen maar het bleek niet optimaal te zijn en beklaagde zich over een laag rempedaal. Een niet volledig passend setje remblokjes werd als mogelijkheid op de hergebruikte rotorset geopperd maar het pompen scheen niet te helpen. De 2022 Bathurst winnaar besloot vervolgens maar om dit serieuze probleem zo goed mogelijk te managen en zette vervolgens maar zijn zinnen op David Reynolds die op dat moment de wedstrijd aanvoerde. In de 127e ronde slaagde SVG erin om Reynolds te passeren en greep eigenlijk definitief de leiding. Vervolgens wist SVG een voorsprong van 1.9985 secs. op Reynolds op te bouwen met daarachter Broc Feeney nog eens op meer dan twee seconden achterstand.

Een prachtig resultaat voor de combinatie Anton de Pasquale/Tony D'Alberto tijdens de Bathurst 1000.
In de 148e ronde kwam SVG voor zijn allerlaatste stop naar binnen. Daarbij checkte het team van Triple Eight de versnellingspook. Een perfecte stop waarbij SVG met een voorsprong van ruim 25 secs. op Brodie Kostecki terug op de baan kwam. Kort daarna begon de #97-coureur zich opnieuw over problemen met de stuurinrichting te beklagen. Voor SVG was het een mazzeltje dat Kostecki soortgelijke problemen kreeg en vanwege de punten eveneens op safe ging en eigenlijk niets kon uitvoeren terwijl de Fords van De Pasquale en Mostert duidelijk op de loer lagen. Dit jaar geen spannende ontknoping op Bathurst maar wel nagelbijten bij de crews van Triple Eight en Erebus tot de allerlaatste secondes.
Het Ford-wachten op een spannende ontknoping bleef onbeloond. Voor Richie Stanaway die uit een zeer diep dal in zijn carriere kwam is dit absoluut een fantastische doorbraak. Enkele jaren geleden stopte hij na vele teleurstellingen en de voormalige Van Amersfoort Recaro F3 kampioen uit 2011 maakte een fantastische comeback die vandaag alle teleurstellingen deed verbleken. Maar ook in de tussenstand van het kampioenschap verrichtte SVG een goede slag. De achterstand op Brodie Kostecki bedraagt nog slechts 131 punten. De titelstrijd is nog volledig open.

Mooie strijd tussen André Heimgartner en James Courtney.