Formule 1: Max Verstappen pakt voor de derde keer de Wereldtitel
Feest bij Red Bull na het binnenhalen van de derde titel van Max Verstappen (Foto: Red Bull Content Pool)
Feest bij McLaren na de eerste overwinning van Oscar Piastri, maar nog meer feest bij het team van Red Bull Racing. De buit is binnen. Max Verstappen wint na zijn tweede plaats in de sprintrace, voor de derde maal op een rij de wereldtitel bij de rijders. In een hectisch wedstrijd, waarbij driemaal de safetycar op de baan verschijnt, is Piastri uiteindelijk niet meer te achterhalen. De ijskast kan gevuld worden in het hotel, het feest kan beginnen. Of de monteurs van Sergio Perez daarbij zijn is nog de vraag. De Mexicaan gaat eraf na een driedik raceongeluk en moet zijn Red Bull met flinke schade achterlaten. Het feest in het Verstappen kamp wordt er echter niet minder door.
De stemming is vooraf al opperbest. Max, vader Jos en manager Raymond glimlachen om een grap die is gemaakt. “Een beetje lachen en een beetje dollen, dat hoort er toch bij”, vertelt Max vooraf aan de ViaPlay verslaggever. Iedereen verwacht dat er vanavond opnieuw een hoogtepunt in de Nederlandse autosport wordt geschreven, maar je moet het toch nog maar even doen. Ondanks dat de temperatuur in deze avonduren flink is gezakt blijven de banden een cruciale rol spelen. De eerste rijen maken er een mooie mix van. De McLaren boys en Max vertrekken op de medium banden, terwijl hun achtervolgers Russell, Leclerc en Sainz op soft de wedstrijd gaan aanvangen.
Oscar Piatri heeft een goede start, maar George Russell gaat er helemaal als een raket vandoor. Ook de beide Ferrari’s zijn goed weg. Max Verstappen heeft echter een prutstart en moet in de eerste bocht van zijn gas af, heeft geen grip en moet een drietal auto’s laten passeren. Verstappen vecht terug en weet toch nog Lando Norris in te halen. Liam Lawson ploegt flink door de grindbak van de tweede bocht en zorgt voor een safetycar interventie.
Na de herstart behoudt Piastri de kop maar George Russell remt hem diep uit in Bocht 6 en neemt de leiding over. Het is geen saaie wedstrijd. Fernando Alonso en Lando Norris strijden zij aan zij voor hun positie en switchen in een paar ronden een aantal malen van plek. Geen geluk voor Logan Sargeant, die dit seizoen eigenlijk bij te veel incidenten aanwezig is. De Amerikaan raakt eigenhandig van de baan en zorgt voor de tweede maal voor een safetycar op de baan.
Voor de tweede keer wordt het veld weer losgelaten. De auto’s met de rode soft banden zijn in het begin van de wedstrijd in het voordeel, maar binnen een paar ronden nemen de gele mediumbanden deze rol zeker over. Esteban Ocon met zijn Alpine-Renault is met een opmars bezig en haalt Alonsi in voor de zevende plaats. George Russell heeft vooraan de snelheid te pakken en vergroot zijn voorsprong op Piastri die zich moet gaan verdedigen tegen een aandringende Carlos Sainz. Sergio Perez is teruggezakt naar een elfde positie achter Pierre Gasly en moet zich breed houden voor Lewis Hamilton, Lance Stroll en Valtteri Bottas. De banden van Oscar Piastri beginnen te werken en hij is bezig om Russell binnen te hengelen. Ook Max Verstappen begint op stoom te komen en haalt Charles Leclerc in voor de vierde plaats. Hij herhaalt dit kunstje een ronde later waarbij Carlos Sainz geen enkele kans heeft en Verstappen moet laten gaan.
Het is duidelijk dat de medium banden veel beter zijn dan de soft versie. Russell klaagt over zijn banden en wil binnen komen om ze te verwisselen wat zijn engineer hem verbiedt. Lando Norris voert de druk op bij Charles Leclerc, die de Brit moet laten gaan. Het verval van de soft banden gaat sneller dan verwacht. Piastri herpakt de kop ten koste van met zijn banden vechtende Russell, die ook steeds groter Verstappen in zijn spiegels ziet komen.
De strijd om de tiende plaats is heftig. Driedik knokken Hulkenberg, Ocon en Perez om de positie, wat natuurlijk eindigt in tranen. De drie wagens raken elkaar waardoor Ocon en Perez vol de grindbak bezoeken. Hulkenberg kan met schade nog de pits bereiken. Op dat moment, met Perez in de grindbak, is Verstappen al kampioen, maar Verstappen wil meer… hij wil gewoon deze wedstrijd winnen.
Met nog vier ronden te gaan wordt het veld voor de derde keer weer losgelaten. Verstappen gaat met veel meer grip voorbij aan Russell en is op weg naar koploper Piastri, die echter flink aan het trappen is en weinig tijd verliest. Lando Norris passeert als eerste Charles Leclerc om gelijk daarna aan de buitenkant Carlos Sainz in te halen. Ook Russell kan zich niet verdedigen waardoor Norris naar de derde podiumpositie doorschuift. Door de derde safetycarperiode komt Verstappen tijd en meters te kort om Piastri nog te verschalken. Blijdschap bij McLaren en de altijd koele Piastri na het behalen van zijn eerste winst. Er zullen nog veel kansen volgen voor deze unieke rijder die heel snel gaat stijgen in de rijders hiërarchie. Niet zoveel track limit straffen. Alleen Leclerc maakt het te bont en zakt vanaf een zevende plaats terug naar een dertiende positie, waarbij Alexander Albon profiteert en voor Williams keurig twee punten binnen sleept.
Uitslag Sprintrace
1. Oscar Piastri (McLaren-Mercedes 1:26.325
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) +1.871
3. Lando Norris (McLaren-Mercedes) +8.497
4. George Russell (Mercedes) +11.036
5. Lewis Hamilton (Mercedes) +17.314
6. Carlos Sainz (Ferrari) +18.806
7. Alexander Albon (Williams-Mercedes) +19.864
8. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes) +21.180