Retro: Winst in Spa Six Hours naar Griffiths/Priaulx/Shedden, Nederlandse klasseoverwinning in toerwagens

Miles Griffiths, Andy Priaulx en Gordon Shedden hebben de winst naar zich toegetrokken in de 30e jubileumeditie van de Spa Six Hours. In een kurkdroge wedstrijd met vele neutralisaties was hun Ford GT40 vanaf het begin vooraan te vinden. Uiteindelijk was het de enige GT40 die zonder te struikelen overeind bleef. De overwinning in de toerwagenklasse ging na jaren van proberen naar Bas Jansen en Jac & Ties Meeuwissen met hun Ford Mustang.
Tekst en foto’s: Mattijs Diepraam
De kwalificatie had na een zware regenbui nog op een volstrekt natte baan plaatsgevonden, dus vele debutanten – onder wie veelvoudig IndyCar-kampioen Dario Franchitti en veelvoudig NASCAR-kampioen Jimmie Johnson, die samen met Marino Franchitti een GT40 bestuurden – moesten in hun openingsronden opnieuw hun weg vinden op het circuit. De overwinning in de Spa Six Hours gaat al jaren naar een GT40 – en dit jaar traden er maar liefst 18 aan. Het nieuwe exemplaar van graaf Marcus von Oeynhausen pakte de pole dankzij Nico Verdonck, die dat kunstje al eerder had geflikt, en voerde aanvankelijk ook het veld.

Al snel kwam de later winnende auto zich aan kop melden, om aanvankelijk te worden bedreigd door de GT40 van David & Olivier Hart en Nicky Pastorelli. Een gebroken aandrijfas zette echter een streep door de Nederlandse ambities. Daarna drongen andere eerdere winnaars zich naar voren, maar een kapotte Weber maakte een einde aan de wedstrijd voor Olly Bryant en James Cottingham. Het laatste deel van de wedstrijd draaide uit op een duel tussen Shedden aan kop en Verdonck in de achtervolging, nadat de Duitse GT40 twee keer kostbare tijd had verloren tijdens het bijtanken. Stukje bij beetje haalde de snelle Belg de leidende auto bij, totdat hij zich een halfuur voor het einde bij zijn pits moest melden: geen remmen meer. Daarmee was de race beslist.

Na twee ronden oponthoud kwam Verdonck weer de baan op, maar hij kon niet voorkomen dat de vlekkeloos lopende Elan van het team van Jordan de tweede plaats algemeen inpikte. In de allerlaatste ronde werd de Belg ook nog gepasseerd door de GT40 van Tony Wood/Will Nuthall/Michael Lyons, zodat Von Oeynhausen/Verdonck het algemene podium misliepen. Met een zesde en achtste plaats algemeen lieten Simon Evans/James Littlejohn en James Claridge/James Denty/Gonçalo Gomes zich hoe hard een Lotus Elan tegenwoordig loopt – op een circuit waar vermogen telt, finishten zo drie Elans uit de GTS10-klasse vóór het complete GTS12-podium, dat bestond Jaguar E-type van Jon Minshaw/Phil Keen, de TVR Griffith van Harry Barton/Ollie Reuben/Nigel Greensall en de Aston Martin DP214 van Paul Friedrichs/Simon Hadfield. Gesecondeerd door Nigel Reuben eindigde Kees Selders met zijn Griffith als 24e.

In de toerwagenklasse trokken Bas Jansen en vader en zoon Jac & Ties Meeuwissen de winst naar zich toe. Het was een prachtige overwinning voor de Ford Mustang, die de race van kop dicteerde. De Ford Falcon van Chris Milner en zijn Brits-Nederlandse teamgenoten Karsten Le Blanc en Christiaen van Lanschot kwam in de buurt, maar viel helemaal aan het slot op dramatische wijze uit. Door diverse tegenslagen – waaronder een GT40 die kwam binnenzeilen – viel de Mustang van Armand & Sam Adriaans en Erwin van Lieshout buiten de prijzen.

Later deze week meer over het hele evenement in onze traditionele ‘Groeten uit…’.
Alle uitslagen op een rij