Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Nederlander Theo Ruijgh houdt racehistorie legendarisch Amerikaans Porsche-team levend


231001 AJR Theo Ruijgh
Theo Ruijgh beheert het erfoged van Alex Job Racing

Twee decennia lang was Alex Job Racing een grote naam in de Amerikaanse autosport als het om racen met Porsches ging. De renstal uit Tavares in Florida behaalde met uiteenlopende 911’s vele successen. In 2020 nam Theo Ruijgh, een Nederlandse ondernemer en Porscheliefhebber, die al jarenlang in Florida woont, het team van Alex en Holly Job en de volledige inboedel over. Inmiddels ziet hij het als zijn voornaamste taak om de historie van Alex Job Racing levend te houden, zo vertelt hij in gesprek met AUTOSPORT.NL tijdens de Porsche Rennsport Reunion.

Tekst: René de Boer (vanuit Monterey, X: @renedeboer)
Foto’s: Rebocar/R. de Boer, Porsche


“Officieel sta ik zelf ook ingeschreven als rijder, maar Johannes van Overbeek kwam en meldde dat hij beschikbaar was, dus dat laar ik maar aan hem over. Die heeft zoveel ervaring, die kan dat veel beter dan ik”, lacht Theo Ruijgh. “Ik had wel één voorwaarde: dat hij er een Nederlands vlaggetje bij zou zetten. ‘Maar ik ben Amerikaan’, protesteerde hij. ‘Dat geeft niks, je hebt genoeg Nederlandse wortels om met een Nederlandse vlag te kunnen rijden’, zei ik. Dus we hebben inderdaad het rood-wit-blauw op de auto geplakt!”

231001 AJR JvO Vlag
Nederlandse vlag voor Johannes van Overbeek

De auto die onder de vlag van Alex Job Racing aan de start verschijnt tijdens de Rennsport Reunion, is de 996 GT3 RS uit 2002 in het wit en geel met McKenna-sponsoring, waarmee Timo Bernhard en Jörg Bergmeister in 2002 in de GT-klasse van de American Le Mans Series uitkwamen. Saillant detail: het jaar ervoor waren ze verbeten rivalen geweest in de strijd om de titel in de Duitse Porsche Carrera Cup, Bernhard als fabrieks-juniorrijder in het UPS Porsche Junior Team en Bergmeister als privérijder in het team Farnbacher Racing. Ze sloten het seizoen af met een gelijk aantal punten, maar omdat Bernhard meer overwinningen had, won die de titel. Dat ze, inmiddels beide fabrieksrijder, in het daaropvolgende seizoen samen een team moesten vormen, zorgde aan weerszijden voor wat gefronste wenkbrauwen, maar Alwin Springer, destijds hoofd Porsche Motorsport North America, sprak zijn jonge pupillen vaderlijk toe en de twee werden onder de hoede van Alex Job zeer succesvol.

AJR Sebring 2010 class winner
Alex Job Racing was vooral succesvol in de 12 Uur van Sebring, zoals hier in 2010, toen het team het volledige podium in de GTC-klasse bezette

In 2020 nam Theo Ruijgh het bedrijf Alex Job Racing over, aanvankelijk met het idee om zich voornamelijk te richten op restauratiewerk van klassieke race-Porsches. Destijds berichtten we al over die overname. Inmiddels is er het nodige gebeurd, zo vertelt Ruijgh: “Ik heb mijn bedrijf in de luchtvaartbranche verkocht, heb een huis gekocht in Nederland, waar mijn vrouw en ik de helft van het jaar willen doorbrengen, en ik heb besloten de focus van Alex Job Racing meer te verleggen naar het in stand houden van de racehistorie van het team. Kijk, die restauratiebusiness is best goed, je kunt het wel rendabel doen, maar echt rijk word je er niet van en er gaat ook wel heel veel tijd in zitten. Dan heb ik meer plezier aan het zoeken naar auto’s die vroeger onder de vlag van Alex Job geracet hebben en die weer in oude staat terug te brengen.”

231001 AJR Concours
De 996 GT3 RS uit 2002 straalde ook op het concours d'élégance tijdens de Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca

“We hebben inmiddels vijf auto’s die een link hebben met Alex Job Racing”, vertelt Ruijgh. “Allereerst de Fabcar uit 1990, de eerste auto die Alex Job zelf bouwde en aanvankelijk ook nog zelf racete. Vervolgens hebben we een 993 RSR uit 1997 als ‘tribute car’. In dat jaar zette Alex Job drie van die auto’s in, chassisnummers 67, 68 en 69, maar die zijn allemaal in het bezit van David McNeal van WeatherTech en die wil ze nooit wegdoen, dus we hebben zelf een vergelijkbare auto gebouwd op een ander 993-chassis, zeg maar nummer vier van drie, en daarmee hebben we al de klasse gewonnen in de Classic Six Hours of the Glen. Dan hebben we de GT3 RS die hier rijdt, en de GT3 RSR met het startunummer 24 uit 2004, de ex-Marc Lieb/Romain Dumas-auto, ie we onlangs kochten vanuit een collectie in Californië. En tenslotte de Crawford-Porsche, voorzien van de 3,9-litermotor uit de RSR, die Alex Job in 2006 inzette, inclusief pole-position en de derde plaats algemeen in de 24 Uur van Daytona. Daarnaast is er nog een klant die zijn ex-Alex Job-911 in de kleuren van Patrón door ons laat runnen, die auto hebben we hier op Laguna Seca ook in de tent staan.”

AJR WeatherTech
WeatherTech was jarenlang partner van Alex Job Racing

Na de Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca staat begin november voor Ruijgh en zijn team de Classic 24 Hour at Daytona op het programma. Voor volgend jaar kijkt hij ook wel een beetje naar Europa, zeker nu hij ook in Nederland weer een huis heeft. “We hebben een huis in Angerlo, vlakbij Doesburg. Dat is wel bijzonder, want de ouders van Alex Job woonden ook jarenlang in Doesburg. Na de Classic gaan we naar Nederland. En voor volgend jaar ben ik inderdaad aan het kijken, want er zijn in Europa natuurlijk ook heel mooie klassieke evenementen. We blijven in ieder geval volop bezig!”

231001 AJR pregrid
De naam Alex Job Racing blijft goed vertegenwoordigd in de klassieke racerij
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet