Boekbespreking: Alwin Springer - Racing with Porsche in North America
Eind deze week vindt op het circuit van Laguna Seca de zevende editie van de Porsche Rennsport Reunion plaats, het wereldwijd grootste evenement waarin de sporthistorie van het Duitse merk centraal staat. Alwin Springer, een van de oprichters van Porsche-tuner Andial en voormalig hoofd van Porsche Motorsport North America, is samen met Patrick Long Grand Marshal tijdens Rennsport Reunion. Eerder dit jaar verscheen zijn autobiografie, die we hierbij voorstellen.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Archief Alwin Springer/Sportfahrer Verlag, Porsche, Rebocar/R. de Boer
Springer als racemanager van het team van Vasek Polak, onderweg naar Portland in 1969
Alwin Springer volgde een opleiding als elektrotechnicus voor de autobranche, maar wist al vrij snel dat zijn toekomst niet in Duitsland zou liggen. Hij wilde de oceaan over, werkte aanvankelijk in Canada, maar trok al snel zuidwaarts in de richting van de Verenigde Staten. Via enkele tussenstations en het voltooien van zijn extra opleiding autotechniek belandde hij in Californië, waar hij begon bij het raceteam van Vasek Polak. Toen het team in 1970 een 917/10 aanschafte, reisde Springer tijdelijk terug naar zijn geboorteland om daar, bij Porsche, alle details van de auto onder de knie te krijgen. Het was het begin van een lange relatie met het beroemde sportwagenmerk.
Springer in 1973 met de Polak-917/10 in Riverside met coureurs Jody Scheckter en Brian Redman
Bij Polak kreeg hij niet de ruimte om zijn ideeën te ontvouwen en in 1975 begon hij samen met twee collega’s voor zichzelf, wat de start van het bedrijf Andial vormde. De naam was een samentrekking van de eerste twee letters van de respectievelijke voornamen, Arnold (Wagner), Dieter (Inzenhofer) en Alwin (Springer), waarbij Ardial werd veranderd in Andial omdat dat beter klonk. Het bedrijf maakte al snel naam als uitstekend adres voor service en onderhoud aan Porsches en preparatie van auto’s voor wedstrijddoeleinden. Aanvankelijk in Californië, een regio met een zeer hoge Porsche-dichtheid, maar in korte tijd ook daarbuiten.
De Andial-racesuccessen begonnen met de 935's, die vandaag de dag nog vaak worden ingezet bij historische races
Racende klanten als Jim Busby, Howard Meister, Randolph Townsend en de gebroeders Whtittington behaalden met ondersteuning van Andial mooie successen, wat weer voor meer klandizie zorgde. Na de 935 deed de 962 zijn intrede. Dyson Racing en Al Holbert waren succesvol met Andial, later ook de Andretti’s. Tussendoor nam Andial de preparatie van de Porsche-motoren in de Lada’s van onder anderen Jacky Ickx in Parijs-Dakar voor zijn rekening. Springer had iemand gevonden die dankzij veel en langdurig werk de door Porsche angstvallig beschermde code van EPROM’s wist te kraken, zodat door herprogrammering het motormanagement kon worden aangepast, wat een gouden greep bleek. Veel klantenteams, ook in Europa, wisten deze kwaliteiten op waarde te schatten.